Hjälp är min Gibbiceps sjuk?!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sparrowcrazy

    Hjälp är min Gibbiceps sjuk?!!

    Har en Gibbiceps på 8 år, ej känt kön. Sen två dagar sen har vi märkt att han har sönderslitna fenor och svans, samt jag är inte säker men det såg ut som en liten vit prick vit huvudet, kan ha varit vattenbubbla.

    Vad är det som kan vara fel? Han har stenar och liknande i akvariet, men han har aldrig gjort sig illa på dem förut och det verkar konstigt att han plötsligt skulle skada alla fenor på en gång? Har aldrig varit nått fel på han förut. Även dåvi hade ett antal Guldfiskar som alla fick nån tumörliknande utslag och dog, han var i samma akvarie och mådde utmärkt detta var då när vi fick han åtta år sen. Sen dess har han varit ensam i akvariet, Mest stensand och några större stanr i akvariet samt en träbit. Inga växter då de alltid slutade med att de flöt runt på vattenytan då han grävde upp dem. Har fungerande filter och så.

    Tacksam för hjälp.
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • February 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av sparrowcrazy
    Har en Gibbiceps på 8 år, ej känt kön. Sen två dagar sen har vi märkt att han har sönderslitna fenor och svans, samt jag är inte säker men det såg ut som en liten vit prick vit huvudet, kan ha varit vattenbubbla.

    Vad är det som kan vara fel? Han har stenar och liknande i akvariet, men han har aldrig gjort sig illa på dem förut och det verkar konstigt att han plötsligt skulle skada alla fenor på en gång? Har aldrig varit nått fel på han förut. Även dåvi hade ett antal Guldfiskar som alla fick nån tumörliknande utslag och dog, han var i samma akvarie och mådde utmärkt detta var då när vi fick han åtta år sen. Sen dess har han varit ensam i akvariet, Mest stensand och några större stanr i akvariet samt en träbit. Inga växter då de alltid slutade med att de flöt runt på vattenytan då han grävde upp dem. Har fungerande filter och så.

    Tacksam för hjälp.
    Hej och välkommen till forumet!
    Tråkigt på din Gibbiceps som är sjuk.
    Att ge råd och tips utan bilder eller information om vattenvärden, volym mm är svårt.
    Men jag försöker ändå.
    Byt vatten ca 30% varannan dag i en vecka.
    Tillsätt salt ca 1 dl/100 l efter första vatten bytet sedan 1/3 dl/100l
    Se till att fisken får mat.
    Vad jag försöker säga är att försök att få fisken att vakna till.
    Annars när det gäller just stora sugmalar är dom svårbehandlade vid sjukdom.
    Belöningen är det omvända att de blir väldigt sällan sjuka.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    Arbetssätt...