Gröna alger!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janneviking
    Användare
    • January 2008
    • 73

    Gröna alger!!

    Har stora problem med starkt gröna alger i ett av mina kar,det sitter på allt samt att hela botten blir täckt av det.Har flera andra kar i samma rum med samma ljusförhållande och vattenkvalite och fiskar(Victoriaciklider)... Någon som har en aning samt hur man får väck skitet på ett bra sätt?
    Senast redigerad av janneviking; 03 November 2009, 15:26.
    Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)
  • KuRtaN
    Användare
    • February 2008
    • 778

    #2
    Mörklägg karet med handdukar, lakan eller annat lämpligt se dock till att det verkligen blir mörkt.
    Täck av efter 3-4 dagar och du bör vara av med problemet.
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • janneviking
      Användare
      • January 2008
      • 73

      #3
      Ursprungligen postat av KuRtaN
      Mörklägg karet med handdukar, lakan eller annat lämpligt se dock till att det verkligen blir mörkt.
      Täck av efter 3-4 dagar och du bör vara av med problemet.
      Har jag provat flera ggr men utan resultat..
      Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • September 2007
        • 1525

        #4
        Hua! Det där är inte roligt. Har haft det där problemet i mitt kar i köket. Där det kommer in alldeles för mycket ljus. Jag täckte sidorutan som är mot fönstret med solfilm, och nu ser det mycke bättre ut. Skulle väll också kunna vara ett fall av övergödning. Kanske har du för höga fosfathalter i gruset.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Gibbicepsmalar kan i vissa fall äta dessa alger.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av janneviking
            Har stora problem med starkt gröna alger i ett av mina kar,det sitter på allt samt att hela botten blir täckt av det.Har flera andra kar i samma rum med samma ljusförhållande och vattenkvalite och fiskar(Victoriaciklider)... Någon som har en aning samt hur man får väck skitet på ett bra sätt?


            Jag tycker det ser ut som cyano...Avhjälps ganska lätt med general tonic!

            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #7
              Små mängder Easy Carbo kan oxå knäcka cyano. (Det kanske är samma sak som general tonic va vet ja)
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • janneviking
                Användare
                • January 2008
                • 73

                #8
                Ursprungligen postat av A C-son
                Jag tycker det ser ut som cyano...Avhjälps ganska lätt med general tonic!

                Mvh/Andreas.
                jag hade med dom funderingarna på Cyano men är inte dom blå-gröna?? detta skitet är kräkgrönt och luktar apa när man rör i det.
                Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Cyano måste inte alls förefalla vara blåaktig så vitt jag känner till men luktar i regel väldigt illa precis som du säger... (Bakterier)

                  Bortsett från general tonic som jag vet funkar kan man nog få bukt med cyano genom mörkläggning som Kurtan skrev, kruxet kan dock vara att få det tillräckligt mörklagt då de vid minsta lilla tillstymmelse till ljus ofta endast drar sig tillbaka för att senare återkomma igen...

                  Mvh/Andreas

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • September 2005
                    • 1250

                    #10
                    Jag fick bukt med cyano via General Tonic ett tag men sedan kom algerna tillbaka igen, om än i mindre omfattning. Lite senare planterade jag mycket växter och stoppade i mer fisk vilket gjort att problemet nu är helt borta.

                    Om du tänker använda General Tonic och har fisk i akvariet så tänk på att ta bort så mycket alger du kan manuellt. Jag har för mig att algerna avger gifter när de dör.
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • janneviking
                      Användare
                      • January 2008
                      • 73

                      #11
                      Ursprungligen postat av Per B
                      Jag fick bukt med cyano via General Tonic ett tag men sedan kom algerna tillbaka igen, om än i mindre omfattning. Lite senare planterade jag mycket växter och stoppade i mer fisk vilket gjort att problemet nu är helt borta.

                      Om du tänker använda General Tonic och har fisk i akvariet så tänk på att ta bort så mycket alger du kan manuellt. Jag har för mig att algerna avger gifter när de dör.
                      Hade det någonstans i huvudet att det kunde vara giftigt men var inte säker.Kanske är bästa att tömma karet och starta om det..Någon som vet hur det sprids..med vattnet..eller i sand/sten/växter???
                      Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...