Ok, vad blev verdict egentligen. Något du tror på så här i efterhand?
LED projekt
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Ohh ja! LED i sig är en bra teknik och möjligheten att få mer "spot-belysning" ser jag som bara positiv.
Jag lyckades inte riktigt att integrera blå, röd och kallvita LED att blanda ihop sig till ett naturligt ljus. Det blev tre egna ljuskällor med sina egna färger. Inte vackert för ögat, men jag gissar att växterna skiter i det!
Min egna ramp skulle fått assistans av ett T5 rör för att fylla på med än bättre ljusspektra. Jag kom inte dit, tyvärr.Kommentar
-
Borde ändå inte rent vitt ljust ge mest likhet med solen om det finns bredspektrum. Men vitt borde ju vara lika med bredspektrum egentligen. då vitt ljus just är definitionen på ett rektangulärt spektrum.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag har en LED-ramp med 6 stycken PowerLED´s på totalt 54W som ska hänga över mitt pågående 720-projekt.
Det är en rejäl ljuskraft i det bygget och hängandes från taket 2,5 meter upp slår ljuset benhårt i parkettgolvet : )Kommentar
-
Kommentar
-
Nej jag tror inte att det är så enkelt. De LED jag har sett har haft distinkta frekvenser/våglängder där de ger ljus. En samlingstabell visar att det är olika materials om ger olika (distinkta) våglängder:
http://www.oksolar.com/led/led_color_chart.htm
Känns som det finns massor av frågor i hela detta områdeKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jo iofs LED emitterar väl ljus med väldigt distinkta våglängder, men vad jag förstått så åstadkommer man bredare spektrum genom att låta LEDen lysa upp/igenom ett fosfatskikt som breddar spektrumet på bekostnad av toppnivåerna för ett smalare spektrum.
Känns som det finns massor av frågor i hela detta områdeKommentar
-
Kommentar
-
Har ju oxå en ramp med 11st vanliga 3W LED spottar med GU10 fattning till mitt 840liters. Dom är enligt tilllverkaren på ca 6500K.
Fungerar bra även för växterna sedan 4 månader tillbaka. Hänger dock inte mer än 50cm ovanför täckglasen. Spottarna sitter i hållare så dom är vinklingsbara ca +- 20-30grader. Täcker karet bra och ger ett ruggigt snyggt ljus med ljusripple effekt i bottensubstratetJordätare är det som gäller..Kommentar
-
Har ju oxå en ramp med 11st vanliga 3W LED spottar med GU10 fattning till mitt 840liters. Dom är enligt tilllverkaren på ca 6500K.
Fungerar bra även för växterna sedan 4 månader tillbaka. Hänger dock inte mer än 50cm ovanför täckglasen. Spottarna sitter i hållare så dom är vinklingsbara ca +- 20-30grader. Täcker karet bra och ger ett ruggigt snyggt ljus med ljusripple effekt i bottensubstratet
//KajKommentar
-
Jag tycker det är härligt att min tråd fortsätter och att LED-intresset frodas!Kommentar
Kommentar