Mycket intressant... skulle var kul att se någon bild på själva dioderna, även om det är under experimentstadie utseendemässigt.
LED projekt
Kollaps
X
-
- 720 liter med Malawi.
Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333
Lägg till ciklid.org på iGoogle! -
Kommentar
-
Hej!
Är inte just problemet ljusspektra. Som jag förstår det får man en vitaktig färg genom att köra tre eller fyra färgade led tillsammans. Det blir ett väldigt ojämnt ljusspektra med en usel färgåtergivning. Hur kan man komma tillrätta med det problemet?
Då det gäller lysrör finns det ju idag rör med extremt jämna spektra och utmärkt färgåtergivning. Det känns som rätt lång väg dit för LED.
mvh
olofKommentar
-
Hej!
Är inte just problemet ljusspektra. Som jag förstår det får man en vitaktig färg genom att köra tre eller fyra färgade led tillsammans. Det blir ett väldigt ojämnt ljusspektra med en usel färgåtergivning. Hur kan man komma tillrätta med det problemet?
Då det gäller lysrör finns det ju idag rör med extremt jämna spektra och utmärkt färgåtergivning. Det känns som rätt lång väg dit för LED.
mvh
olof
Jag har hittat kallvita LED's (dom jag använder) med ~6000K i färgtemperatur. Men färgsammansättningen är ju helt oviss och vissa färger kan vara helt obefintliga.
Som jag skrev ovan har jag en liten lösning på detta, som ännu inte riktigt fallit 100 %-igt väl ut. Men trägen vinner, heter det ju! Varde ljus...osv!
Kommentar
-
Absolut är detta ett problem, Olof!
Jag har hittat kallvita LED's (dom jag använder) med ~6000K i färgtemperatur. Men färgsammansättningen är ju helt oviss och vissa färger kan vara helt obefintliga.
Som jag skrev ovan har jag en liten lösning på detta, som ännu inte riktigt fallit 100 %-igt väl ut. Men trägen vinner, heter det ju! Varde ljus...osv!
En liten fråga bara. Vart hittar man dessa powerleds?
//IngemarKommentar
-
På ElfaSenast redigerad av Wilhelm; 05 November 2009, 13:54.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kan påpeka att DealExtreme.com har börjar få in fina LED-lampor med E27-sockel.
//C- Christoffer & Marielle - With a license to krill -
~1800liter vatten hemma...Kommentar
-
-
-
Jag har varit i kontakt med ägaren av upplyst.se och det verkar vara en härligt insnöad och genuint intresserad kille! Han kunde också ta hem en special-LED som vore kalas för växterna - men 500 st i minimiantal avskräckte även mig...Kommentar
-
-
Kommentar
-
dessutom skulle han ju också förmodligen kunna sälja de resterande spottarna...Kommentar
-
Anyhow - nu ska jag snickra på rampen till detta LED projekt.Kommentar
-
att sedan sälja ett parti som efter en månad är omodernt, då belysningar fullkomligt exploderar, och alla väntar på nästa generation.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
Kommentar