Fluval G

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • p.ö.
    Användare
    • November 2008
    • 10

    #31
    Ursprungligen postat av Malawe
    Hur fungerar den? Nöjd?

    Nöjd???

    Nä jag e salig!!! efter vissa modifieringar med främst kolfilterpatronen som "standard pre filter" så är faktiskt detta filter det bästa jag sett på marknaden.

    Tänk dig själv, allt inflöde går från topp rakt in i ett partikellfilter (som beroende på organisk belastning måste rengöras MINST var 14 dag. Sedan går flödet vidare till det andra förfiltret som i original tyvärr är ett kolfilter men går mkt lätt att modifiera om till ett rent torvfilter. Därefter går flödet ner i burkens yttre trekammare som endast ska innehålla substrat för att slutligen i ytterkant återgå till tanken.

    Allt utgående vatten renas redan i första "pre filtret" (partikelfiltret) och där stannar allt organiskt material större än 0,1 mm, vid rengöring av detta "pre filter så viker man bara en bygel bakåt och öppnar upp den inre kammaren, tar ut pre filtret och rengör det under rinnande vatten "tandborste medföljer".

    Inget vatten spills ut och filtret tar nu en annan omväg i ytterdelen och går hela tiden utan avbrott!!

    Detta tar max 2 minuter att genomföra och ju mindre organsikt material man vill utsätta filtret för, ju oftare får man ofra 2 minuter.

    Med Eheims stora filter tog det mig 35 minuter att rengöra det och då fick man stänga av filtret, konka iväg det och lyfta upp alla korgar för att allt organiskt material satt i botten. Jävla klegg va det och när man redan va där så va det lika bra att sanera varje korg eftersom man redan hade avbrutit ciskulationen.

    Jag skrev på ett annat forum

    Citat: Så nu e G6:an instalerad,, den har dock ett par "fällor" som bör se upp med.

    1.Den levereras med ett "pre kolfilter" som standard vilket i alla fall jag totalratar i en Discus biotop.

    2. Den har ingen bruksanvisning på svenska vilket gör att man före bruk bör kontrolleras all "vitala delar" Detta gjorde nu inte Cf innan sin demonstration och med stora ögon frågade mig om plasten runt carbon pre filter va ngt jag satt dit eller om det va inplastat redan vid leverans. Mitt svar blev att det va inplastat vid leverans.

    3. Detta "pre kolfilter" har aktivt kol innanför en utanpåliggande plast cylinder som går att öppna i botten. Jag hällde ut all aktiv kol, sköljde rent och "preppade" med Agua vitals svarttorv i stället.

    4. Flödet i Flural:s G6:a är ingående från topp via partikelfiltret (som ska rengöras minst var 14 dag beroende på organisk belastning, vidare genom det sk andra "pre filtret" och därefter cirkulation nedåt genom dom tre korgarna innehållande enbart substrat.

    Med andra ord, cirkulationen är mot Eheim omvänd men verkar utifrån sin konstruktion mkt mera logisk.
    Bäst av allt, filtert behöver inte stängas av när man enligt dispayen behöver byta svart torven.

    E mina Heckel nöjda så är även jag nöjd.


    Visst.. massa elektroniskt som kan packa ihop och en display som påminner om 70 talets disco dansgolv men kvaliten på dom vitala delarna är faktiskt "out standing" som tex dubbla ytterhöljen) och en reservring till rotorn som medföljer.

    Man bör dock kompletera med tre saker.

    1. en extra siliconlist.
    2.extra pre filter.
    3. extra tillbehör för själva rotorn.

    Så jag kan inte påstå att jag är nöjd för dagen, jag är faktiskt imponerad och kan varmt rekomendera en lösning som inte är dyr, bara kostar lite mera men kommer innebära så mkt mera arbetsbesparande insatser och större fritid till att njuta av sin hobby,, inte arbetsbelastande.

    Pinsamt att just jag skulle skriva detta men när jag blir överbevisad så erkänner jag det och gärna även delger det till till andra forum deltagare.

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

      #32
      hur mycket pumpar den per timma?
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #33
        Härligt och utfylligt svar...men vad menar du med att skriva "men när jag blir överbevisad"??

        OM menar du väl?

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

          #34
          Är P.Ö nöjd, så vet man att det är bra grejer!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #35
            Det låter onekligen bra, men nu kommer det att ske en annan trevlig företeelse...prissättning på de andra ytterfiltren som har något år på nacken och kanske nu kommit lite offside i tekniken (jag bryr mig inte och det gör inte fiskarna heller så länge de har kvalitativt vatten).

            Kommentar

            • p.ö.
              Användare
              • November 2008
              • 10

              #36
              Ursprungligen postat av cichlids4fun
              hur mycket pumpar den per timma?
              Fluval G6 1000 liter Fluval G3 600 liter

              Med andra ord för dom maxvolymer av tankar dom är avsedda för så blir den totala vattenvolymen som filtreras 2 ggr timmen.

              Optimalt (enligt Bosse) inte fel enligt mig.
              Senast redigerad av p.ö.; 11 November 2009, 16:20.

              Kommentar

              • Zircons
                Användare
                • November 2006
                • 43

                #37
                Dom där karen har funnits i växjö ett tag!!
                Ursprungligen postat av endymion
                Hade kommit sådana kar idag till Växjö. Dra åt helsicke så opraktiska, måste vara ett smärre helvete att skrapa alger och håva fisk.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  #38
                  Ursprungligen postat av Zircons
                  Dom där karen har funnits i växjö ett tag!!
                  Vad menar du
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • zenon
                    Användare
                    • September 2009
                    • 168

                    #39
                    Dags för uppdatering eller är det någon annan som har erfarenheter av dessa enheter som de vill delge?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...