Skall testa co2 via mäsk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    Skall testa co2 via mäsk.

    Har läst många trådar om folk som göder sina kar med Co2 via mäsksats.

    Mycket delade åsikter vad jag har förstått men jag vill ändå pröva på det då de verkar vara ett prisvärt alternativ om man får det till att fungera.

    Har ett akvarium på 125 L som jag har mycket växter i som jag nu matar med Easy Carbo samt PMDD.

    I akvariet sitter en EHEIM pump (aquaball av något modell nr).

    Nu har jag en fråga, fick med en diffusor till den om man ville ha i mer syre i vattnet som man enkelt kopplade till pumpens utsug, skulle det inte funka att kolla den slangen till slangen på en mäsksats och på så vis få ut Co2 i vattnet`?

    Det går 1+2 Apisto. Bitaenita som skall ha snorlågt PH om nu det skulle påverkas av så mycket Co2.
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Tänk på att CO2 är giftigt för fiskarna, det sänker inte enbart pH om det är låg buffringsförmåga. CO2 sänker pH i blodet på fiskarna vilket gör att syret binder hårdare till hemoglobinet. Fisken reagerar med att hyperventilera vilket ytterligare ökar på problemet - mer CO2 lägre pH i blodet. Fiskarna kompenserar för detta under förutsättning att karbonathårdheten inte är för låg men det tar ett tag (dagar till veckor beroende på art) men kompensationen innebär att fiskarna kan få åderförkalkning. Det är inte för fiskarnas skull man tillsätter CO2.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Tänk på att CO2 är giftigt för fiskarna, det sänker inte enbart pH om det är låg buffringsförmåga. CO2 sänker pH i blodet på fiskarna vilket gör att syret binder hårdare till hemoglobinet. Fisken reagerar med att hyperventilera vilket ytterligare ökar på problemet - mer CO2 lägre pH i blodet. Fiskarna kompenserar för detta under förutsättning att karbonathårdheten inte är för låg men det tar ett tag (dagar till veckor beroende på art) men kompensationen innebär att fiskarna kan få åderförkalkning. Det är inte för fiskarnas skull man tillsätter CO2.
      Nej självklart är det för växternas skulle jag vill tillsätta det.

      Men åter till frågan, funkar det att koppla slangen till diffusorn på utsuget till pumpen?

      Kommentar

      • pny
        Användare
        • April 2002
        • 210

        #4
        Ursprungligen postat av JosephineFredrik
        Nej självklart är det för växternas skulle jag vill tillsätta det.

        Men åter till frågan, funkar det att koppla slangen till diffusorn på utsuget till pumpen?
        Ja det "funkar", men du kommer att vädra bort det mesta av koldioxiden till luften.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

          #5
          Ursprungligen postat av pny
          Ja det "funkar", men du kommer att vädra bort det mesta av koldioxiden till luften.
          Ok...

          Har du något förslag på en smart lösning för att få ut Co2 i vattnet då?

          Kommentar

          • Engelholm Audio
            Användare
            • August 2009
            • 366

            #6
            Ursprungligen postat av JosephineFredrik
            Nej självklart är det för växternas skulle jag vill tillsätta det.

            Men åter till frågan, funkar det att koppla slangen till diffusorn på utsuget till pumpen?
            På CAF kör vi såhär i ett kar och utblåset är satt långt under ytan. Jag skall inte säga emot pny, annat än att det verkar ha positiv effekt i detta kar (540 liters).

            Att tänka på vidare är ju att CO2 inte är att föredra under natten - konsumenterna av CO2 sover även dom...
            Vänliga hälsningar, Pär!
            CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
            Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

              #7
              Ursprungligen postat av Engelholm Audio
              På CAF kör vi såhär i ett kar och utblåset är satt långt under ytan. Jag skall inte säga emot pny, annat än att det verkar ha positiv effekt i detta kar (540 liters).

              Att tänka på vidare är ju att CO2 inte är att föredra under natten - konsumenterna av CO2 sover även dom...
              Hmm ok.... kan ju vara värt att pröva då iaf!!! eller om man rikta utblåset lite neråt i karet som ju funkar på detta innerfiltret? går att vinkla det åt alla möjliga håll då huvudet är som en boll...

              Kommentar

              • Engelholm Audio
                Användare
                • August 2009
                • 366

                #8
                Sure - men du har fortfarande problemet nattetid att CO2'n riskerar kväva invånare.
                Vänliga hälsningar, Pär!
                CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • March 2009
                  • 2410

                  #9
                  Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                  Sure - men du har fortfarande problemet nattetid att CO2'n riskerar kväva invånare.
                  Är det farligt att släppa gasen ut i lägenheten? Kan väll inte vara någon jättefara då det inte rör sig om några sjukliga mängder? Hur löste ni det?

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                    Är det farligt att släppa gasen ut i lägenheten? Kan väll inte vara någon jättefara då det inte rör sig om några sjukliga mängder? Hur löste ni det?
                    Att koldioxid ska vara olämpligt är möjligen om säkerhets ventilen löser ut på minst 10kg gas
                    kommer ut i rummet, har hänt på Akvarielaget, inte värre än att vi bar ut den väsande klumpen.
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

                      #11
                      Nej jag menar det...

                      Kanske får blommorna i lägenheten nytt liv med, knappast troligt men...

                      Kommentar

                      • polle
                        Användare
                        • May 2008
                        • 197

                        #12
                        Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                        Sure - men du har fortfarande problemet nattetid att CO2'n riskerar kväva invånare.
                        Men hur många har inte haft en dunk vin på jäsning.
                        Till akvariemäsk tror jag inte det är lämpligt med turbojöst som jäser 8kilo socker på två dygn.
                        Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Det är ju inte direkt ovanligt att folk har ihjäl fiskarna med mäsk, men att det skadar någon utanför akvariet måste ju vara helt otänkbart.

                          Jag har sett lösningar där koldioxiden pumpas in i akvariet med en membranpump (en liten slang som leder in gasen i den svarta "bälgen", men det finns säkert ännu simplare lösningar). Denna kan sedan kopplas till en timer. Ett alternativ är att köra rejäl cirkulation/luftning på natten.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • March 2009
                            • 2410

                            #14
                            Mm, har bestämt mig för att testa, skall bygga någon slags "diffusor" eller vad det heter som går ner i vattnet så att Co2 bubblorna får vandra neråt och lösas upp i vattnet...

                            Antingen det eller en sån här,

                            http://akvarieteknik.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=1&wts.ACTION=loginguest&p=H

                            Är ju samma sak, den går på mäsk, men där vet jag ju att allt är till för att köra mäsk i, den är inte allt för dyr heller. Räknade på det och att köpa påfyllning till den blir fortf billigare än Easy Carbo.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...