Är detta svamp dom fått?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    #16
    hmm ok...

    Får väll göra en tur till imorgon då kanske, inte mig imot! Något specielt som rekommenderas?

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • April 2002
      • 1823

      #17
      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
      Var och pratade med fiskhandlarn idag, han tyckte jag skulle försöka flytta över fjärilarna till mitt tomma 112 (som är igång) för att få midnre vatten att medicinera.

      köpte Hexamin som han rekommenderade...

      SKall försöka fiska upp dom nu alldeles strax.
      Jag tycker personligen inte att det är lönt att medicinera så billiga (fina på alla sätt, men billiga i inköp) fiskar. Mina erfarenheter av att medicinera fisk mycket dåliga och det gäller även HIH.

      Flytta gärna till ett annat akvarium men även där är min erfarenhet att tillståndet försämras.

      mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        #18
        Det ser inte ut som hål i huvudet

        Fjärilsciklider är känsliga (dessa kommer inte att överleva utan snabba åtgärder)

        skulle tro att det är dåligt vatten
        för högt PH
        ev samtidigt som du har nitrat
        är det hemgjord bakgrund skulle jag sätta en peng på den.
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

          #19
          Tycker heller inte det ser ut Hith. Hith är som pormaskar dvs vita fasta maskar som kommer ut. Ser inte ut så på bilden.
          Så hade det varit min fisk så hade det blivit ett stort vatten byte + ett salt bad i första läget. Sedan som det sägs medicamenter är oftast dyrare än ny fisk.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

            #20
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Det ser inte ut som hål i huvudet

            Fjärilsciklider är känsliga (dessa kommer inte att överleva utan snabba åtgärder)

            skulle tro att det är dåligt vatten
            för högt PH
            ev samtidigt som du har nitrat
            är det hemgjord bakgrund skulle jag sätta en peng på den.
            Ph ligger på 6 senast jag kollade och det var igår...

            ÄR dock rädd att vattnets kvalitet kan ha skitit sig när jag satte i 50 hungriga tetror, kan tänkte mig att det blev en hel del mer skit att ta hand om...




            I vilket fall så har jag flyttat dom nu, klarar dom sig så klarar dom sig, medecinen var ju billigare än 10 nya iaf...

            Kommentar

            • chippog
              Användare
              • August 2008
              • 251

              #21
              hur gick det? hoppas att du hade framgång!!

              själv har jag ganska säkert HiH-sjukan på mina geophagus pindare.
              octozin och vitaminer hjälpte så att de som hade svaga tecken blev bättre. de 2 som var värre, blev bättre men då jag var tvungen att resa bort i fyra dagar och inte tillsatte vitaminer så blev de mycket sämre, f..! jag tror att jag tar ut de 2 för en andra behandling och mycket salt och hoppas att resten klarar sig utan HiH nu samt att dessa 2 blir friska igen. skittråkigt det hela.
              en kan bli beroende av att sitta framför karet

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

                #22
                Ursprungligen postat av chippog
                hur gick det? hoppas att du hade framgång!!

                själv har jag ganska säkert HiH-sjukan på mina geophagus pindare.
                octozin och vitaminer hjälpte så att de som hade svaga tecken blev bättre. de 2 som var värre, blev bättre men då jag var tvungen att resa bort i fyra dagar och inte tillsatte vitaminer så blev de mycket sämre, f..! jag tror att jag tar ut de 2 för en andra behandling och mycket salt och hoppas att resten klarar sig utan HiH nu samt att dessa 2 blir friska igen. skittråkigt det hela.
                Det har gått förhållandevis bra...

                Har kört med Hexamin:et samt salt i tre dagar. Samma för mig, två fiskar som inte var så illa däran har blivit bra mycket bättre, den som var riktigt illa (detflagnade hud från skallen) har dött.

                Annars verkar dom pigga och så nu, vetefan om jag skall flytta tillbaka dom till 720 karet eller inte, måste kolla nitriten där först ifall det är det som är problemet...

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • February 2008
                  • 1032

                  #23
                  Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                  Det har gått förhållandevis bra...

                  Har kört med Hexamin:et samt salt i tre dagar. Samma för mig, två fiskar som inte var så illa däran har blivit bra mycket bättre, den som var riktigt illa (detflagnade hud från skallen) har dött.

                  Annars verkar dom pigga och så nu, vetefan om jag skall flytta tillbaka dom till 720 karet eller inte, måste kolla nitriten där först ifall det är det som är problemet...
                  Hej!
                  Glöm inte att parasiten Hexamita har en levnadscykel på 2-3 veckor.
                  Vill på intet vis skrämmas men den kan komma tillbaka med full kraft.
                  Det du ser som vitt ludd är sårbildning när Hexamitan lämnat fisken.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • March 2009
                    • 2410

                    #24
                    Ursprungligen postat av Anders i Askim
                    Hej!
                    Glöm inte att parasiten Hexamita har en levnadscykel på 2-3 veckor.
                    Vill på intet vis skrämmas men den kan komma tillbaka med full kraft.
                    Det du ser som vitt ludd är sårbildning när Hexamitan lämnat fisken.
                    Ja ok, skall hålla koll på dom då!

                    Kommentar

                    • chippog
                      Användare
                      • August 2008
                      • 251

                      #25
                      i mitt fall kunde jag inte hitta någon förhöjd nitrit. det som på något vis kan ha bidragit, skulle kunna vara flytten till ett större kar. i 230 liter var fiskarna mycket lungnare an i 375:an??? jag har stort sätt flyttat hela inredningen inklusive pumparna, vatten och allt flyttat över samt tagit med några nya rötter och växter och det i augusti. sedan dess har de inte varit sig lika. jag hoppades att kunna lugna de med ett stim vinkeltetror men icke. de två som har blivit mycket sämre igen har blivit lite bättre sedan jag tillsatte vitaminer igen direkt efter resan. det värsta är att jag inte har haft någon vidare tid att ta hand om dem än. i dagarna tar jag nog ut de två och försöker salta och vitaminbehandla de igen. mögligtvis kostar jag på mig en ny medikamentbehandlung? de andra sex pindare har i alla fall fått lite mer färg igen efter att de bleknade i all stress. jag har även tagit ut mina praktbotior och mit vuxna herotilapia multispinosa paar.
                      nu är det följande besättning:
                      6 (+ 2 sjuka) geophagus pindare
                      12 corydoras incolicana
                      30 vinkeltetror
                      3 ancistrusar
                      1 clownpleco och
                      1 panaque nigrolineatus

                      någon mer tips hur göra med HiH? andra kommentarer?
                      en kan bli beroende av att sitta framför karet

                      Kommentar

                      Arbetssätt...