"Baby shrimps" är färskfrysta sötvattensräkor i samma storlek som amanoräkor. Jag har fått för mig att det måste vara bättre mat än förkokta ishavsräkor. Fördelen är ju att de får i sig hela bytesdjur.
Hoppande ormhuvudsfisk, vad gör man?
Kollaps
X
-
-
hansh,
det var ett bra och konkret fodertips - tackar!! Jag har provat fiskbullar till C. bleheri och de gick ned efter lite nosande. Skär dem i små strimlor och peta ned bara.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ja absolut, det där lät som kalaskäk jämfört med de vanliga räkorna, tackar för tipset igen! Helt klart borde det vara en fördel om de får i sig allt. Samma gäller i alla fall andra rovfiskar som livnär sig på fisk i det vilda. Att bara ge dem fiskköttet duger inte, de behöver rubbet, maginnehållet, huvudet, etc. En av anledningarna att jag matar mina rovisar med levande. Jag hade däremot planer på att frysa ner hela småmörtar en sommar. Blev aldrig av dock. Men det borde fungera tycker jag.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Om någon vill ha ornatipinnisen som startade den här tråden så finns den på Rolles Akvariecenter i Luleå nu.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Er baby shrimps det samme som gammarusreker?Ser at Tetra har noe de kaller for baby shrimps.Kjempefin tråd med utrolige bilder.Får absolutt lyst på disse fiskene.janKommentar
-
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Sorry, missade frågan......
Nej gamarus är inte samma som "baby shrimps". Baby shrimps är Macrobrachium lancestery. Så här ser de ut
Har man inget bättre för sig så börjar man leka med fiskmatenKommentar
-
Ser mumsiga ut
Svåra att hitta dock, jag har inte lyckats hitta dem än. Om någon Luleåbo läser tråden och vet var man hittar baby shrimps så tipsa gärna.
Jag testade ge ormhuvvena lax och de slukar det som om det vore godis. Men är det för fet mat kanske? Jag matar nu 2 ggr per vecka ungefär.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Dags för en liten uppväckning av tråden
Firrarna växer så det knakar, marulioides borde vara en 20-25cm nu i alla fall. Definitivt kung i karet, men fortfarande utan att ställa tilll med problem för pulchrorna, som även de har vuxit en del.
Pulchra däremot bråkar mer sinsemellan nu, bara en av dem är ute och simmar i det öppna nu, den största, medan de andra två håller till i ett stenrös. Först tänkte jag att de hade dragit sig undan för att leka eller åtminstone para ut, men sedan såg jag att de blev ivägskuffade av den största så sån tur hade jag inte.
Jag har ett litet problem just nu dock. Ett utsug till ett av mina ytterfilter hade stockat igen av växter märkte jag nu ikväll. Det var knappt någon cirkulation alls. Efter rensningen av insuget blåste det igång som vanligt dock, varpå det pumpade ut rena sörjan som snabbt gjorde hela karet grått.
Vattnet börjar klarna nu men hur nyttigt är det? Hur känsliga är ormhuvven för sånt här? Borde jag rengöra filtret och byta en del av vattnet helt enkelt? Eller är det farligare med det nya vattnet kanske?
Filtret har inte stått helt stilla som sagt, men det sipprade bara ut vatten från det. Det andra filtret har snurrat på som vanligt, jag känner ingen äcklig lukt, men vattnet ser minst sagt skitigt ut.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Parachanna obscura
Tjena
I Torsdags så införskaffade jag mina första ormskallar, Parachanna obscura, bla på grund av denna tråden.
5 st pyttesmå på ca 5 cm inte särskilt glupska ännu. Alla utom en äter i alla fall.Kommentar
-
Problemet jag surrade om ovan verkar ha löst sig själv, vattnet är klart igen nu och fiskarna ser lika pigga ut som vanligt. Jag var lite orolig ett tag men inga skador skedda vad jag kan se.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
/hansKommentar
-
Här är några dagsfärska bilder på marulioidesen. Riktigt härlig firreFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Jag fortsätter på den här ormhuvudtråden istället för att börja på en ny. Vilken channa är det som brukar gå under namnet Regnbågsormhuvudfisk (har för mig att den hette så i affären i alla fall). Är det möjligen ornapinnis? I så fall, hur stora blir de och hur stort kar bör man ha för att få ut ett par från en grupp. Fiskarna jag såg i affären var ca 8-10cm. Är den subtropisk eller tropisk? Vissa av svaren finns säkert i tråden. Men ni som kan dessa fiskar kan säkert svara på dessa frågor ganska lätt misstänker jag....
/JockeKommentar
-
regnbågsormhuvudsfisk brukar vara C.bleheri. En subtropisk art från assam i indien. Jag har sett massiva exemplar på 20cm, men mer normalt är runt 15cm.
/hansKommentar
Kommentar