Hoppande ormhuvudsfisk, vad gör man?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Ursprungligen postat av hansh
    Tackar
    Äggen las den 5/11, den 7e kläcktes de och de började äta själva 11/11. Bilderna är från andra dagen de åt själva. Runt en cm skulle jag tippa på att de är idag och de var 5-6mm då de kläcktes.
    Ojoj de växer inte lite snabbt! Håll oss uppdaterade hur det går, gärna med foton
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Vet inte om detta avhandlats helt, men är man tvungen att ha ett artakvarium om man ska hålla de här intressanta arterna? Vad är minsta storleken på kar om man ska få rätt känsla och upplevelse samt att fiskarna ska trivas?

Riktigt fräcka firrar...

Hansh: Vad matar du ynglen med?

Kommentar

• hansh
        Användare
        • November 2004
        • 114

Ursprungligen postat av FI
        Ojoj de växer inte lite snabbt! Håll oss uppdaterade hur det går, gärna med foton
        De växer ordentligt, men den största tillväxten kom med gulesäcken. Artemia har inte riktigt samma tryck

Kommentar

• hansh
          Användare
          • November 2004
          • 114

Ursprungligen postat av Malawe
          Vet inte om detta avhandlats helt, men är man tvungen att ha ett artakvarium om man ska hålla de här intressanta arterna? Vad är minsta storleken på kar om man ska få rätt känsla och upplevelse samt att fiskarna ska trivas?

Riktigt fräcka firrar...

Hansh: Vad matar du ynglen med?
          De flesta ormhuvudsfiskarna är väldigt fega av sig och kommer inte till sin rätt om de inte får vara dominanta i burken. Ciklider är helt uteslutet, vissa arter kan fungera ett tag med lugnare fiskar typ guramis. När/om det sedan blir dags för lek blir de(paret) grymt aggressiva och slår oftast ihjäl alla andra fiskar i burken, vilket kan gå väldigt fort. Artakvarium är helt klart att föredra och när man fått ut ett par så håller man dem parvis.
          Storlek på akvarium varierar förståss efter storlek på art. Längden på akvariet är mycket viktigare än antalet liter då även ett lekpar kan ryka ihop ibland och behöva lite distans. Jag brukar ta en grupp på 5-8 individer i ett lite större akvarium och sedan när/om jag får ut ett par flyttar jag dem till en mindre permanent burk. Till de mindre arterna brukar en 1m burk fungera bra men det är svårt att säga någonting generellt då väldigt aggressiva eller aktiva arter kräver större och vissa arter "kan" fungera bra i mindre kar. De som har lekt hos mig nu, C.lucius går i ett standard 540. Ynglen får för tillfället nykläckt artemia, men jag skall försöka få dem på pellets så fort som möjligt.

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

"Vi vill härmed informera dig om att registreringen av domännamnet channa.se
            nu har blivit genomförd."

Jahapp, va ska man göra för nått kul med den då? förslag
            fish r friend

Kommentar

• hansh
              Användare
              • November 2004
              • 114

Jo, jag har haft lite funderingar på att registrera någonting liknande. Jag var i och för sig mer inne på att göra någonting som innefattar alla labyrintfiskar också (i stil med IGL) för det tycker jag saknas här i landet.
              Nu bär det av till http://www.igl-home.de/09/veranstalt...natreff09.html men jag är tillbaka på måndag, vi ses.

/hans

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

jamen channor är ju inte anabantoider .... får fundera lite

Hursomhelst, ha det så trevligt i Holland!
                fish r friend

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Jag testade just ladda upp min allra första film på youtube nu, kvaliteten blev tyvärr sunkig men det är en början i alla fall

Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• RobinH
                    Användare
                    • August 2008
                    • 2150

Jag testade just ladda upp min allra första film på youtube nu, kvaliteten blev tyvärr sunkig men det är en början i alla fall

Snyggt kar..
                    CA

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Ursprungligen postat av RobinH
                      Snyggt kar..
                      Tackr! Det är rätt mycket alger på bakgrunden som är märkligt seglivade men annars funkar karet riktigt bra nu. Ett riktigt lugnt och harmoniskt kar, för tillfället, börjar det vankas lek så lär det väl bli kaos antar jag...

En fundering angående youtubefilmen. Någon enstaka minut efter att filmen hade postats så fick jag ett mail att musiken ägdes av sony music. Men det var ok tydligen, jag behövde inte göra något just nu, filmen kunde dock inte ses i tyskland pga detta.
                      Men hur lyckades de egentligen notera musikspåret så snabbt??? Sitter det nån youtubepolis typ och kollar igenom varenda film som postas? Eller har de något program som automatiskt skannar igenom filmerna och jämför ljudet med en musikdatabas över copyrightskyddad musik?
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Gör channor liplock?
                        I morse då jag lite sömnigt sneglade in i karet fick jag en chock! Jag tror hjärtat hoppade över ett par slag först! innan jag såg att de andades. De två största c.pulchra låg på botten, upp och ned! och hade bitit sig fast i varandras käkar och hade väl av någon anledning brottats hit och dit till de till slut låg på rygg. Jag sprang och hämtade kameran och skulle fota men då skrämde jag dem så de släppte och simmade åt varsitt håll.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Har inte hänt mig ofta, men mina C. gachua körde liplock "BIG TIME" när jag släppte ihop dem efter en separering. Det klart värsta jag sett i den kategorin. De hade halva huvudet inne i munnen på varandra och slet friskt. Det blev direkt separation igen, båda var rätt sargade på huvudet.

Hilsen,

/P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• hansh
                            Användare
                            • November 2004
                            • 114

Liplock är inte så ovanligt och det ser värre ut än vad det är. Om det blir någon skada så läker det på en dag eller två.
                            Channaträffen i holland var kanon. Jag har inte hunnit gå igenom bilderna ännu men det blev ett gäng, mestadels channor men även en del bettor.
                            Han även prova lokala delikatesser som chiliwurst och frikandel special, en och annan pilsner blev det ju också
                            Senast redigerad av hansh; 26 November 2009, 06:31.

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Har inte hänt mig ofta, men mina C. gachua körde liplock "BIG TIME" när jag släppte ihop dem efter en separering. Det klart värsta jag sett i den kategorin. De hade halva huvudet inne i munnen på varandra och slet friskt. Det blev direkt separation igen, båda var rätt sargade på huvudet.
                              Ursprungligen postat av hansh
                              Liplock är inte så ovanligt och det ser värre ut än vad det är. Om det blir någon skada så läker det på en dag eller två.
                              Intressant! De är ju på många sätt som ciklider till beteendet egentligen. De har väl revir också? Och har revirstrider, bildar par, lägger ägg och är yngelvårdande? Knepigt att de inte är mer poppis!

Kan man utröna om det är hona och hane via liplock? Eller kan de göra liplock med fiskar av båda könen?

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Channaträffen i holland var kanon. Jag har inte hunnit gå igenom bilderna ännu men det blev ett gäng, mestadels channor men även en del bettor.
                              Han även prova lokala delikatesser som chiliwurst och frikandel special, en och annan pilsner blev det ju också
                              Härligt, posta massor av foton sedan!
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• hansh
                                Användare
                                • November 2004
                                • 114

Intressant! De är ju på många sätt som ciklider till beteendet egentligen. De har väl revir också? Och har revirstrider, bildar par, lägger ägg och är yngelvårdande? Knepigt att de inte är mer poppis!
                                Glöm inte att vissa arter till och med matar sina små med obefruktade ägg. Visst är det konstigt att de inte är mer puppulära, men det har nog att göra med den oförtjänta stämpeln som "monsterfisk" att göra. Skulle fler akvarister ge sig på att odla dem skulle de nog snabbt bli poppulärare i hobbyn. Men det är tyvärr bråttom, blir det ett EUS förbud nästa år är risken stor att vi förlorar många arter i hobbyn.

Kan man utröna om det är hona och hane via liplock? Eller kan de göra liplock med fiskar av båda könen?
                                Nope.....jag har sett hane-hane och hona-hane i liplock. Jag har inte sett hona-hona men då många arter är väldigt svåra att könsbestämma kan det mycket väl vara så att hona-hona också liplockar(det lät som ett bra svenskt ord eller hur).

Härligt, posta massor av foton sedan!
                                Kommer nog inte förräns nästa vecka då jag har endel att ta igen, både på hemmaplan och på jobbet.
                                Senast redigerad av hansh; 27 November 2009, 18:07.

Kommentar

Arbetssätt...