Hoppande ormhuvudsfisk, vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansh
    Användare
    • November 2004
    • 114

    #76
    googla "Low Light and Low tech tank" för info.
    Channor (de flesta) trivs BÄTTRE i väl inkört vatten än i kranvatten (med alla dessa tillsatser). Det är därför viktigt att inte överbefolka karen och att ha en stor växtmassa som hjälper till att rena vattnet. Byter man vatten i tid och otid lär man ha bra med tur om man skall få se en lek.
    En gång i månaden är nästan mycke (om man har bra växtmassa). Jag har en burk som jag bara fyllt på avdunstat vatten i sedan vi flyttade in i huset och det var i februari. Den såg ut såhär http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2238357 när jag startade den och nu är det bara en tjock växtvägg. Jag brukar köpa mig en stor mängd olika växtpaket på plantswap och helt enkelt se vilka växter som tar sig.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #77
      Så här ser min 220-balja med ett par C. bleheri "Rainbow" ut. Trots kraftig matning blir det inga alger, pga växtmassan. Växterna är flytormbunke, Limnobium och Hornsärv. I mitten ligger en stor spretig trädrot som "avdelare" om de skulle börja fightas lite (lugnt ännu så länge, tror jag har haft tur och fått ett par). Byter knappt något vatten.

      Ett tips till sådana här burkar är att köra med mjukt vatten. Jag har blandat osmos och kranvatten till ett KH på 2. Ger växterna en extra skjuts, iom att olika näringsämnen "löser ut" i vattnet.

      Btw, någon som vet om "Rainbow" bygger skumbo eller är munruvare?

      Hilsen,

      /Patrik
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #78
        Bleheri heter väll Rainbow channa som populärnamn bara ... alltså jag har aldrig hört talas om en rainbow-variant av bleheri

        Och bleheri bygger skumbo.
        fish r friend

        Kommentar

        • hansh
          Användare
          • November 2004
          • 114

          #79
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Så här ser min 220-balja med ett par C. bleheri "Rainbow" ut. Trots kraftig matning blir det inga alger, pga växtmassan. Växterna är flytormbunke, Limnobium och Hornsärv. I mitten ligger en stor spretig trädrot som "avdelare" om de skulle börja fightas lite (lugnt ännu så länge, tror jag har haft tur och fått ett par). Byter knappt något vatten.

          Ett tips till sådana här burkar är att köra med mjukt vatten. Jag har blandat osmos och kranvatten till ett KH på 2. Ger växterna en extra skjuts, iom att olika näringsämnen "löser ut" i vattnet.

          Btw, någon som vet om "Rainbow" bygger skumbo eller är munruvare?

          Hilsen,

          /Patrik
          Hej, trevligt med fler channaägare.
          "Rainbow" är bara ett handelsnamn (brukar kallas rainbow snakehead på engelska). Det finns 2 typer av C.bleheri, en som är brunröd och en som är mer blåaktig.
          C.bleheri är ingen skumbobyggare som man kan hitta information om på nätet av någon anledning utan de lägger flytande ägg. Det är den enda "kända" channan med flytande ägg som föder obefruktade ägg till sina små (som munruvarna).
          Mikael i umeå akvarieförening har odlat sina C.bleheri http://umea.akvarieforening.se/forum...pic.php?t=2834
          Själv har jag bara haft otur med arten.

          /hans

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #80
            Ursprungligen postat av hansh
            googla "Low Light and Low tech tank" för info.
            Channor (de flesta) trivs BÄTTRE i väl inkört vatten än i kranvatten (med alla dessa tillsatser). Det är därför viktigt att inte överbefolka karen och att ha en stor växtmassa som hjälper till att rena vattnet. Byter man vatten i tid och otid lär man ha bra med tur om man skall få se en lek.
            En gång i månaden är nästan mycke (om man har bra växtmassa). Jag har en burk som jag bara fyllt på avdunstat vatten i sedan vi flyttade in i huset och det var i februari. Den såg ut såhär http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2238357 när jag startade den och nu är det bara en tjock växtvägg. Jag brukar köpa mig en stor mängd olika växtpaket på plantswap och helt enkelt se vilka växter som tar sig.
            Nice! Det är riktigt spännande det här med lowtech, jag har aldrig haft nåt sånt kar tidigare. Dock verkar det som det kräver en del förarbete efter att ha googlat lite. Speciellt bottenmaterial t.ex. Men jag ska köra som jag har karet nu och testa hålla mig från att byta vatten på ett tag och se vad som händer, det avdunstar ungefär 10liter per vecka så jag kan ju testa att bara fylla på det ett par veckor.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #81
              Ursprungligen postat av hansh
              Hej, trevligt med fler channaägare.
              "Rainbow" är bara ett handelsnamn (brukar kallas rainbow snakehead på engelska). Det finns 2 typer av C.bleheri, en som är brunröd och en som är mer blåaktig.
              C.bleheri är ingen skumbobyggare som man kan hitta information om på nätet av någon anledning utan de lägger flytande ägg. Det är den enda "kända" channan med flytande ägg som föder obefruktade ägg till sina små (som munruvarna).
              Mikael i umeå akvarieförening har odlat sina C.bleheri http://umea.akvarieforening.se/forum...pic.php?t=2834
              Själv har jag bara haft otur med arten.

              /hans
              Tackar för infon!! De fiskar som fanns i länken ser exakt ut som mina. Verkar ju fullt möjliga att odla, så det är väl bara att mata på. Fick ett antal kullar av C. gachua, men föräldrarna var verkligen skogstokiga så jag sålde dem. De jag hade var yngel av Alf & Anitas grymt snygga och harmoniska par. Majestätiska fiskar med personlighet på allvar. De kan tjura om inredningen ändras...

              Här finns foton:
              http://www.alfanita.se (gå in på "Fisklista" och scrolla nedåt).

              Hilsen,

              /P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • hansh
                Användare
                • November 2004
                • 114

                #82
                Viktigast om man vill odla subtropiska channor (generellt) är att ge dem en ordentlig kallperiod ett par månader med temperaturer runt 16-18 grader så brukar de kunna börja visa lekbeteenden när temperaturen sedan kommer upp i dryga 20grader lite beroende på art. Ett annat generalfel är att de matas på tok för mycket, en tjockchanna kommer aldrig att visa lekbeteende. Vuxna channor, lite beroende på hur aktiv art man har behöver mat max 2ggr i veckan. C.bleheri är insektsätare och älskar zoophobas och syrsor.
                Alf och Anitas C.gachua "TH3/02" har jag hört skall vara trevliga. Har dock ingen egen erfarenhet av dem. Det är ju en av de lite större gachua varianterna (eller C.limbata om Prachya Musikasinthorn blir färdig med sitt arbete någon gång)från krabi.

                Kommentar

                • hansh
                  Användare
                  • November 2004
                  • 114

                  #83
                  Ursprungligen postat av FI
                  Nice! Det är riktigt spännande det här med lowtech, jag har aldrig haft nåt sånt kar tidigare. Dock verkar det som det kräver en del förarbete efter att ha googlat lite. Speciellt bottenmaterial t.ex. Men jag ska köra som jag har karet nu och testa hålla mig från att byta vatten på ett tag och se vad som händer, det avdunstar ungefär 10liter per vecka så jag kan ju testa att bara fylla på det ett par veckor.

                  Njae...man behöver inte krångla med jord/lera/torvbotten (även om jag gillar torv). En lagom insunkad grusbotten brukar fungera bra det också. Viktigast är att man har en ordentlig växtmassa från början och inte för mycket ljus.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #84
                    Ursprungligen postat av hansh
                    Viktigast om man vill odla subtropiska channor (generellt) är att ge dem en ordentlig kallperiod ett par månader med temperaturer runt 16-18 grader så brukar de kunna börja visa lekbeteenden när temperaturen sedan kommer upp i dryga 20grader lite beroende på art. Ett annat generalfel är att de matas på tok för mycket, en tjockchanna kommer aldrig att visa lekbeteende. Vuxna channor, lite beroende på hur aktiv art man har behöver mat max 2ggr i veckan. C.bleheri är insektsätare och älskar zoophobas och syrsor.
                    Alf och Anitas C.gachua "TH3/02" har jag hört skall vara trevliga. Har dock ingen egen erfarenhet av dem. Det är ju en av de lite större gachua varianterna (eller C.limbata om Prachya Musikasinthorn blir färdig med sitt arbete någon gång)från krabi.
                    Då borde C. bleheri funka utmärkt i ett kar utan doppvärmare, där tempen får följa med årstiden. Sätter jag dem i verkstan så är tempen nu ca 16-18 grader, och stiger till 27-28 grader på sommaren. Kruxet är att jag saknar plats för dem där. Nå, då vet jag i vilket fall. Nu går de inne i lokalen med en temp på 24-25 grader.

                    Alf & Anitas par är supernajs, harmoniska firrar (drygt 2 dm långa). De par jag fått fram i två omgångar har dock bråkat som tusan, ffa när ynglen har kommit ut ur munnen. Blev tvungen att separera dem ett tag, och det var verkligt svårt att sätta ihop dem igen. Har aldrig sett maken till liplock-fight. Med nät emellan tog det någon vecka innan de lugnade ner sig. De hoppade också konstant när jag var i lokalen. Sten på täckglasen var ett måste, även med rejält sänkt vattenstånd. Kan undra hur högt de kan hoppa, men det måste vara en dryg halvmeter från stillastående.

                    Ynglen är också födda med glasborr. Jag håller killis och är hyfsat noga med täckglas. När ynglen var runt 5 cm så kom de dock ut, hur jag än höll dem. Den enda fisk jag inte begriper hur de burit sig åt.

                    Hilsen,

                    /Patrik
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

                      #85
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Sten på täckglasen var ett måste, även med rejält sänkt vattenstånd. Kan undra hur högt de kan hoppa, men det måste vara en dryg halvmeter från stillastående.
                      Hehe ja du det sista stämmer nog bättre än man kan tro. Fisken som startade den här tråden hoppade 35cm upp från vattenytan så det small högt i MH-rampen som hänger i vajrar ovanför. Jag fattade inte ens vad som hände först, jag hörde bara en smäll och såg hur rampen svajade
                      Utan rampen hade den nog säkert kunnat hoppa 15cm till med tanke på hur mycket rampen väger och ändå svajade efteråt. Och precis som du säger, de skjuter ju iväg från stillastående dessutom. Rätt fascinerande. De måste ha rejäl snärt i stjärtfenan.

                      Jag har satt ett galler ovanför karet nu, ett styvt plastnät för trädgårdslandet med maskor på ca 1cm. Det verkar fungera riktigt bra, både för att slippa höga smällar och hög temp.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        #86
                        Ursprungligen postat av hansh
                        Njae...man behöver inte krångla med jord/lera/torvbotten (även om jag gillar torv). En lagom insunkad grusbotten brukar fungera bra det också. Viktigast är att man har en ordentlig växtmassa från början och inte för mycket ljus.
                        Kan man säga som så att så länge växterna växer så är det bara tuta och köra?
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

                          #87
                          Min minsta pulchra och bleheri hade en liten maktkamp idag som lyckades fastna på bild. Det är såna här beteende som jag aldrig insåg att channor hade innan jag väl skaffade några, det här påminner ju väldigt mycket om då ciklider mäter sin styrka och storlek vid revirstrider. Intresset bara ökar här
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • hansh
                            Användare
                            • November 2004
                            • 114

                            #88
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Då borde C. bleheri funka utmärkt i ett kar utan doppvärmare, där tempen får följa med årstiden. Sätter jag dem i verkstan så är tempen nu ca 16-18 grader, och stiger till 27-28 grader på sommaren. Kruxet är att jag saknar plats för dem där. Nå, då vet jag i vilket fall. Nu går de inne i lokalen med en temp på 24-25 grader.
                            Det låter som att din verkstad skulle kunna bli perfekt för subtropiska cahnnor.

                            Ynglen är också födda med glasborr. Jag håller killis och är hyfsat noga med täckglas. När ynglen var runt 5 cm så kom de dock ut, hur jag än höll dem. Den enda fisk jag inte begriper hur de burit sig åt.
                            Jo, jag känner igen det där. Silvertejpa täckglasen och filtermatta i ventilationen är det enda som fungerar ibland.

                            Ursprungligen postat av FI
                            Kan man säga som så att så länge växterna växer så är det bara tuta och köra?
                            Jag är ingen växtakvarist, men det tycker jag låter rimligt.

                            Ursprungligen postat av FI
                            Min minsta pulchra och bleheri hade en liten maktkamp idag som lyckades fastna på bild. Det är såna här beteende som jag aldrig insåg att channor hade innan jag väl skaffade några, det här påminner ju väldigt mycket om då ciklider mäter sin styrka och storlek vid revirstrider. Intresset bara ökar här
                            Det är som en drog, när man väl har provat på dem så är det väldigt lätt att fastna för denna otroligt intressanta fiskgrupp.

                            2 bilder till på mina luciusyngel som jag tog i förrgår.



                            De växer så det knakar.

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

                              #89
                              Ursprungligen postat av hansh
                              Det är som en drog, när man väl har provat på dem så är det väldigt lätt att fastna för denna otroligt intressanta fiskgrupp.
                              Jupp de har verkligen något speciellt, jag är helsåld

                              Ursprungligen postat av hansh
                              Grymma foton! Härliga detaljer. Hur gamla och hur stora är ynglen?

                              Mina pulchra har avtagit med slingrandet tyvärr så jag får nog vänta med att se något liknande här. Nu står ofta de största bredvid varandra istället för den mindre och näst största. Som på en bild jag har visat. Men de slingrar tyvärr inget runt varandra utan står mest och hänger och ser nyfikna ut och tittar ut i rummet. Men men, det kanske kommer.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • hansh
                                Användare
                                • November 2004
                                • 114

                                #90
                                Ursprungligen postat av FI
                                Grymma foton! Härliga detaljer. Hur gamla och hur stora är ynglen?
                                Tackar
                                Äggen las den 5/11, den 7e kläcktes de och de började äta själva 11/11. Bilderna är från andra dagen de åt själva. Runt en cm skulle jag tippa på att de är idag och de var 5-6mm då de kläcktes.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...