Hoppande ormhuvudsfisk, vad gör man?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Fina länkar hansch!

Och tackar för tipsen igår om akvariestorleken, nu är allt frid och fröjd, några små fengäddor som gick i ett 125-liters har nu fått flytta till 540 och cf-ornatipinnis fick flytta till 125an där den nu går själv med en gibbiceps. Och inga jaggor blev mat under natten. *drar en lättnadens suck*

Daniel Odell: Härligt att du börjar bli sugen på ormhuvven igen! Hade jag varit du hade jag satsat på någon medelstor dvärgvariant, inte de allra minsta, egentligen bara för att jag misstänker att det är en sådan du helst vill ha och att starta om efter en svacka brukar gå bäst om man kör med säkra kort.

Några pulchra kanske? Verkar finnas lite varstans just nu. En ny poppisfisk kanske

Avslutar med några fler foton. Först några på ornatipinnisen i sitt nya hem. Sedan 240-karet som har blivit grymt skoj nu, ormhuvvena som går där verkar vara supertrygga och står ofta högt uppe i karet vid framrutan och spanar som i en av bilderna nedan.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Koffra
      Användare
      • November 2009
      • 7

Tjena alla !

Mitt första inlägg på detta forumet lägger jag här då

Grymma firrar ni har ! Ormhuvven is the s***t

Jag har ett litet problem med mina ormhuvuden med faktiskt . Jag köpte för 2 veckor sedan ett gäng med channa stewartii , men tyvär så va 2 st av dom lite skadade då de hade gått ihop med andra större elakare fiskar hos förra ägaren.

Jag kör med lite salt och vattenbyten 2 ggr i veckan och svampen håller sig borta , men destvärre så verkar det inte som att såren läker nåt vidare . Snarare tvärtom ....
      Jag är lite reserverad med att medicinera om det verkligen inte är nödvändigt . Men är det det som krävs så blir det så .

Så jag undrar om det är någon som har tipps på hur/vad jag ska göra ? Finns det kanske nåt medel som man kan behandla bara såret med om man plockar upp fisken ?

Mvh Jonny

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Skoj med fler channaägare! Välkommen hit Koffra!

Tyvärr har jag nog inga säkra tips för ditt problem, jag har haft turen att fiskars sår har läkt ihop av sig självt nästan oavsett vad det gäller. Salt och Sera Bactopur har jag hört folk prata om för firrar med större sår dock. Kanske det går att bada fisken i detta och få bättre effekt? Eller pensla direkt i såret kanske?
        Jag har läst att channor är känsliga mot salt, hur känsliga vet jag dock inte men att flytta fiskarna och bada dem snabbt i ett saltbad kanske är mindre stressande än att de simmar runt i saltvattnet hela tiden medan de i övrigt är försvagade.

Notera dock att jag gissar hejvilt här nu, vi får hoppas att någon annan hittar hit och ser din fundering.
        Jag tycker du ska skriva en egen tråd om problemet också så fler ser frågan så du inte tappar fiskarna pga att så få läser denna tråd. Det är ju ett ganska generellt problem och det finns massor av kunniga personer på detta forum, dock få channaägare, tyvärr, men fler ska vi bli
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Kanske finns mer info här också:
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Koffra
            Användare
            • November 2009
            • 7

Åh tack ! Trevligt bemötande

Jag är igentligen ingen nyblivande ägare till channor . Har haft en del innan för några år sedan . Har haft bla pleurophtalma , gaschua , micropeltes , bleheri och nån som kallades meakong eller nåt.
            Tyvär så började jag med reptiler och fastnade ganska rejält för dom , så nu sitter jag med ca 30-40 st ormar om man inte räknar med ungarna jag avlar fram .

Nu har jag äntligen fått tummen ur vagnen och startat ett kar igen och det självklara valet för mig blev ju då channor

Hur som helst ! Jag åkte ner till min lokala djuraffär och snackade lite med honom . Vi kom fram till att jag skulle testa general tonic .

Så jag köpte mig en flaska och hällde i mitt 160 literskar som stod tomt . Så flyttade jag fiskarna efter en lång match med att jaga tag på dom .

Vi får se hur det går för dom nu . Jag kommer att uppdatera med info när jag vet .

Tack för hjälpen än så länge !

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Äntligen har jag hittat flytväxter! Inte så mycket än som syns på bilderna men de knoppar väl av sig får man hoppas. Nu börjar 240-karet kännas rätt optimalt, det kan nog bli en kalasfin channaburk hopaps jag Gallret högst upp är dock en rejäl skamfläck det måste fixas på något sätt. Fiskarna hoppar iofs ingenting nu men jag törs ändå inte ta bort gallret.

Appropå MH-rampen som syns på helbilden nedan. Den har två T5-rör och en MH-lampa, vilket ger oerhört mycket ljus då allt är på. Men den är splittad så MH och T5 går på olika brytare och även kontakter, vilket är riktigt nice har jag kommit på. Jag har nu två timers och kör T5-rören ca 10 timmar och mitt i under denna period går MH-lampan på i ungefär 4 timmar (AV -> T5 -> T5+MH -> T5 -> AV), vilket channorna verkar uppskatta, de är rejält framåt nu. Att bara blåsa på med allt på en gång var nog ingen höjdare, så hade jag först. Fiskarna låg ofta på botten tidigare, vilken syns på nån tidigare bild. De hade ljusare mönster också, väldigt kontrastrikt till skillnad från det mörkare de har nu som syns nedan. Stressrelaterat antar jag?

Jag noterade för övrigt då jag beskar bilderna att den övre pulchran på närbilden nästan helt saknar prickarna kring huvudet - är detta en variation inom arten eller kommer prickarna olika sent under uppväxten?
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Verkligen snyggt Fredrik. Kul att se helbild på karet och fiskarna så man får känsla av hur stora de är...

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Ursprungligen postat av Koffra
                  Åh tack ! Trevligt bemötande

Jag är igentligen ingen nyblivande ägare till channor . Har haft en del innan för några år sedan . Har haft bla pleurophtalma , gaschua , micropeltes , bleheri och nån som kallades meakong eller nåt.
                  Tyvär så började jag med reptiler och fastnade ganska rejält för dom , så nu sitter jag med ca 30-40 st ormar om man inte räknar med ungarna jag avlar fram .

Nu har jag äntligen fått tummen ur vagnen och startat ett kar igen och det självklara valet för mig blev ju då channor

Hur som helst ! Jag åkte ner till min lokala djuraffär och snackade lite med honom . Vi kom fram till att jag skulle testa general tonic .

Så jag köpte mig en flaska och hällde i mitt 160 literskar som stod tomt . Så flyttade jag fiskarna efter en lång match med att jaga tag på dom .

Vi får se hur det går för dom nu . Jag kommer att uppdatera med info när jag vet .

Tack för hjälpen än så länge !
                  Bra att du fick hjälp, du får hålla oss uppdaterade vad som händer. Och spamma tråden så mycket du bara vill med bilder på de som är friska! Stewartii är en riktig snygging. Skoj att du har lite erfarenhet också, jag är helt grön, skaffade mina första channor för 2 månader sedan så jag känner mig lite smått hjälplös här ibland då inte hansh är här

Grymt intressanta fiskar är det i alla fall, jag kommer fastna rejält känner jag redan nu. Enda nackdelen med dem vad jag har insett så här långt är att man tydligen ska hålla dem för sig själva, inga ciklider eller annat, utan rena artakvarier. Det begränsar en rätt mycket om man även gillar ciklider.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Ett grymme kar FI
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Ursprungligen postat av Malawe
                      Verkligen snyggt Fredrik. Kul att se helbild på karet och fiskarna så man får känsla av hur stora de är...
                      Tackar! Ja de är ca 15cm nu och blir max det dubbla som fullvuxna så det är ju inga monster direkt. eller inte med mina måttreferenser i alla fall, man har väl blivit lite skadad kanske efter jaggor och redtail och allt vad man nu har lyckats knöka ner i karen Rekommenderas varmt i alla fall om du känner att intresset börjar småputtra lite, de är riktigt tuffa. De är ju inte hyperaktiva direkt, snarare väldigt stillsamma, så karet blir väldigt rogivande, men de är mer nyfikna och sociala än vad jag trodde de skulle vara. Jag kan försöka filma nån gång och visa lite beteende.
                      Senast redigerad av FI; 11 November 2009, 22:58.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• hansh
                        Användare
                        • November 2004
                        • 114

Ursprungligen postat av Koffra
                        Tjena alla !

Mitt första inlägg på detta forumet lägger jag här då

Grymma firrar ni har ! Ormhuvven is the s***t

Jag har ett litet problem med mina ormhuvuden med faktiskt . Jag köpte för 2 veckor sedan ett gäng med channa stewartii , men tyvär så va 2 st av dom lite skadade då de hade gått ihop med andra större elakare fiskar hos förra ägaren.

Jag kör med lite salt och vattenbyten 2 ggr i veckan och svampen håller sig borta , men destvärre så verkar det inte som att såren läker nåt vidare . Snarare tvärtom ....
                        Jag är lite reserverad med att medicinera om det verkligen inte är nödvändigt . Men är det det som krävs så blir det så .

Så jag undrar om det är någon som har tipps på hur/vad jag ska göra ? Finns det kanske nåt medel som man kan behandla bara såret med om man plockar upp fisken ?

Mvh Jonny
                        hej
                        Vad har du för temperatur i burken?
                        C.stewartii är en subtropisk/kallvattenfisk som lever i himalayas smältvattenfloder i nö indien. Att hålla subtropiska channor i för varma akvarium leder allt för ofta till olika bakteriella problem.
                        De flesta ormhuvudena (med få undantag) trivs bäst i lortigt/väl inkört vatten, vilket de är anpassade för. Vad de däremot är väldigt känsliga för är olika tillsatser i vattnet varför vattenbyten är väldigt stressande för dem (de är även lite känsliga för salt). Ett bra ormhuvudsakvarium bör därför vara som ett lowtech växtakvarium med ordentlig växtmassa och få/inga vattenbyten. Om man håller dem i en stressfri miljö har channor en enorm läkeförmåga.
                        Senast redigerad av hansh; 12 November 2009, 06:51.

Kommentar

• hansh
                          Användare
                          • November 2004
                          • 114

Ursprungligen postat av FI
                          Äntligen har jag hittat flytväxter! Inte så mycket än som syns på bilderna men de knoppar väl av sig får man hoppas. Nu börjar 240-karet kännas rätt optimalt, det kan nog bli en kalasfin channaburk hopaps jag Gallret högst upp är dock en rejäl skamfläck det måste fixas på något sätt. Fiskarna hoppar iofs ingenting nu men jag törs ändå inte ta bort gallret.
                          Du är på god väg, men när man tror att man har tillräckligt med växter i en channaburk kan man alltid ta det dubbla (sikta på en lowtech växtburk)

Jag noterade för övrigt då jag beskar bilderna att den övre pulchran på närbilden nästan helt saknar prickarna kring huvudet - är detta en variation inom arten eller kommer prickarna olika sent under uppväxten?
                          Kommer inte riktigt ihåg när de fick de svarta prickarna, endel har många och andra har inga alls, det är helt individuellt.

Kommentar

• hansh
                            Användare
                            • November 2004
                            • 114

Ursprungligen postat av FI
                            Avslutar med några fler foton. Först några på ornatipinnisen i sitt nya hem.
                            Jag gillar burken, men jag är livrädd för juwelfilter. Se till så att han inte kan ta sig in någon stans (även ovanifrån). Jag har förlorat 6st C.bleheri för att de simmat in, fastnat och dränkt sig i juwelfiltret.

Kommentar

• Koffra
                              Användare
                              • November 2009
                              • 7

Ursprungligen postat av hansh
                              hej
                              Vad har du för temperatur i burken?
                              C.stewartii är en subtropisk/kallvattenfisk som lever i himalayas smältvattenfloder i nö indien. Att hålla subtropiska channor i för varma akvarium leder allt för ofta till olika bakteriella problem.
                              De flesta ormhuvudena (med få undantag) trivs bäst i lortigt/väl inkört vatten, vilket de är anpassade för. Vad de däremot är väldigt känsliga för är olika tillsatser i vattnet varför vattenbyten är väldigt stressande för dem (de är även lite känsliga för salt). Ett bra ormhuvudsakvarium bör därför vara som ett lowtech växtakvarium med ordentlig växtmassa och få/inga vattenbyten. Om man håller dem i en stressfri miljö har channor en enorm läkeförmåga.
                              Tack för bra info Hansh !

Då ska vi se , Jag har ingen doppvärmare i karet och temperaturen ligger på ca 23 grader (varmt i lägenheten). Vet att de bör a lite kallare helst , men har ingen möjlighet till kallare tyvärr.

Har haft karet igång med lite olika inkörningsfiskar under ca ett års tid . Däremot så köpte jag ett extra filter som jag nyss installerat.
                              Jag har varken kört med värmare , salt eller andra tillsatser . Är lite vaksam för sånt när det gäller channor.
                              Vattenbyten har jag gjort var annan till tredje vecka innan , men nu då har jag tillsatt lite salt med betoning på lite , och vattenbyten 1-2 ggr i veckan . Kanske det som är felet ?

Jag har nu satt de skadade fiskarna i ett karantänskar med lite General tonic (inte gin o tonic)
                              Tempen där ligger iof på ca 25 grader (varmt i reptilrummet) och tillsatt lite lite salt.

Växter osv börjar ta sig bra i karet och mina förväntningar är ju att de ska växa och lägga sig på ytan mer . Jag har flytväxter med iden tuggar bra på dom så de får ligga i karantänskaret tills vidare . Sen kommer de få lite mer skydd av dom når de kommer i karet . Har även nyplanterade lökar som jag hoppas på de tar sig bra nuså de lägger sig snyggt på vattenytan.

De channor jag haft innan har haft otrolig bra läkeförmåga , så detta är första gången jag har problem med läkning eller över huvud taget med ormhuvven.

Jag håller er uppdaterade hur det går för dom .
                              Ska även se om jag kan fixa lite trevliga bilder med

Väl mött
                              Jonny

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Du är på god väg, men när man tror att man har tillräckligt med växter i en channaburk kan man alltid ta det dubbla (sikta på en lowtech växtburk)
                                Jag tar alla råd jag får här, två plantor till i karet nu

Men du, det här med lowtech och få/inga vattenbyten - är det pga kranvattnets eventuella skadliga ämnen som man ska byta vatten med längre mellanrum, eller är det så att de helt enkelt trivs bättre i lite skitigare vatten?
                                Just nu byter jag ca 30 procent av vattnet en gång i veckan men det kanske jag sluta med? En gång i månaden räcker kanske?

Jag gillar burken, men jag är livrädd för juwelfilter. Se till så att han inte kan ta sig in någon stans (även ovanifrån). Jag har förlorat 6st C.bleheri för att de simmat in, fastnat och dränkt sig i juwelfiltret.
                                Ajdå det lät inge trevligt Mja jag har hört lite skumt plaskande på natten då jag hade bleherin där och jag vet inte riktigt vad den pysslade med faktiskt... Men jag har tejpat för alla hål ut ur karet och filtret har ett lock upptill, jag har t.o.m. en tyngd på plastluckorna i akvarietoppen för att säkert se till att den inte kan hoppa ut
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...