Hoppande ormhuvudsfisk, vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    Ursprungligen postat av hansh
    Visst är det konstigt att de inte är mer puppulära, men det har nog att göra med den oförtjänta stämpeln som "monsterfisk" att göra.
    Mjo så är det nog tyvärr. Jag tänkte själv precis så, jag tänkte att de var för aggressiva/rovlystna/stora etc för att kunna huseras i normalstora akvarier utan att gå helt själv. Jag tänkte ungefär så här: ormhuvudsfisk = Channa micropeltes = monsterfisk som folk matar med råttor :/

    Det tar garanterat emot för många också om man inte kan ha dem med så mycket annat, speciellt ciklider. Största nackdelen skulle jag själv säga. Nu då intresset börjar växa rejält och man inser att de två största karen skulle passa perfekt för en del ormhuvven så känns det grymt jobbigt att ha ciklider man inte vill göra sig av med där.

    Channor och fengäddor verkar inte heller fungera så bra som jag hade hoppats. Beteendemässigt verkar de inte störa sig på varandra alls, men de äter ju i princip identisk mat så jag har fått flytta runt de mindre fengäddorna lite för channorna hann i princip rensa helt rent innan fengäddorna hann fatta att det var matdags. Sedan simmar de hungriga stackarna som besatta och snappar efter allting pga dofterna. Ingen hit.



    Appropå pulchra och liplock. Det som har hänt nu efter liplocken är att den största nu är mest dominant i karet, tidigare var det den näst största, och man börjar se lite smågruff eller flirtande eller nåt mellan dessa nu. Spännande!
    Marulioides har fortfarande totalt fripass i hela karet märkligt nog. Det är knappt så de verkar se varandra.

    Det är grymt skoj för övrigt att alla är så framåt, det var en överraskning för mig, jag hade fått för mig att de skulle vara betydligt skyggare. Tar jag undan toppgallret nu så står hela packet förväntansfullt vid ytan och stirrar upp mot en, sedan hugger de blixtsnabbt maten nästan innan den når vattenytan!

    Ornatipinnisen i det mindre karet är lite mer tillbakadragen dock. Den är inte överdrivet aktiv om man säger så... Den kommer fram och kollar in en då jag går fram till karet, och öppnar jag luckan gör den som de andra, och äter gör den också. Men annars ligger den mest på botten och softar. Den verkar inte må dåligt vad jag kan se. Kan det vara en beteendeskillnad mellan den och de andra arterna jag har? Eller kan den vara lite uttråkad kanske då den går själv i karet?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • hansh
      Användare
      • November 2004
      • 114

      Ursprungligen postat av FI
      Channor och fengäddor verkar inte heller fungera så bra som jag hade hoppats. Beteendemässigt verkar de inte störa sig på varandra alls, men de äter ju i princip identisk mat så jag har fått flytta runt de mindre fengäddorna lite för channorna hann i princip rensa helt rent innan fengäddorna hann fatta att det var matdags. Sedan simmar de hungriga stackarna som besatta och snappar efter allting pga dofterna. Ingen hit.
      Man kan ju undra hur de där sega gamla urtidsfiskarna kan hinna med att äta i naturen
      Jag hade planer på att försöka odla ett par arter för några år sedan, men det rann ut i sanden och nu är det nästan bara ormskallar som gäller för min del.

      Det är grymt skoj för övrigt att alla är så framåt, det var en överraskning för mig, jag hade fått för mig att de skulle vara betydligt skyggare. Tar jag undan toppgallret nu så står hela packet förväntansfullt vid ytan och stirrar upp mot en, sedan hugger de blixtsnabbt maten nästan innan den når vattenytan!
      Visst är det trevligt Skygga är de bara om de inte får vara dominanta i burken. De lär sig fort också, här hemma simmar 1500 c.lucius yngel upp till matningshålet så fort jag kommer in i rummet för att de tror/vet att jag skall komma med artemia.

      Ornatipinnisen i det mindre karet är lite mer tillbakadragen dock. Den är inte överdrivet aktiv om man säger så... Den kommer fram och kollar in en då jag går fram till karet, och öppnar jag luckan gör den som de andra, och äter gör den också. Men annars ligger den mest på botten och softar. Den verkar inte må dåligt vad jag kan se. Kan det vara en beteendeskillnad mellan den och de andra arterna jag har? Eller kan den vara lite uttråkad kanske då den går själv i karet?
      Jag har ingen egen erfarenhet av c.ornatipinnis men vad jag har förstått skall den vara lite mer bottenorienterad än c.pulchra.

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

        Ursprungligen postat av hansh
        Man kan ju undra hur de där sega gamla urtidsfiskarna kan hinna med att äta i naturen
        Jag hade planer på att försöka odla ett par arter för några år sedan, men det rann ut i sanden och nu är det nästan bara ormskallar som gäller för min del.
        Haha ja men i naturen är det nog lugnt, där simmar det runt mycket smarrig mat och där står det ingen blödig akvarist och lyfter ur sånt som verkar onormalt intressant för dem
        Största problemet med deras dåliga syn är att de blir så fantastiskt oberäkneliga, speciellt då de kommer upp i storlek och inser att ingen rår på dem. Det gäller att välja övriga fiskar i karet med omsorg, fiskarna måste kunna ta vara på sig själva, här tycker jag ciklider funkar riktigt bra faktiskt, bara de har vett att hålla sig undan om de är skadade och klarar av att buffa iväg fengäddorna bestämt om de blir för närgångna. Ornatipinnisen funkade inte alls med dem, ibland såg det lugnt ut, den kunde softa mitt bland fengäddorna, men plötsligt kunde den bli skrämd och stack iväg lite för stressigt och då triggades fengäddorna som snappade vilt.


        Ursprungligen postat av hansh
        här hemma simmar 1500 c.lucius yngel upp till matningshålet så fort jag kommer in i rummet för att de tror/vet att jag skall komma med artemia.
        Vilken härlig syn!


        Ursprungligen postat av hansh
        Jag har ingen egen erfarenhet av c.ornatipinnis men vad jag har förstått skall den vara lite mer bottenorienterad än c.pulchra.
        Okej det skulle förklara en del, jag tänkte först att den kände sig otrygg av någon anledning men den har haft samma beteende hela tiden. Alltid buken vilandes mot något. Även vid matningen så simmar den gärna ned till botten och tuggar i sig maten till skillnad från pulchra som fortsätter stå uppe vid ytan och vänta på mer om de så redan har hela gapet fullt
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • hansh
          Användare
          • November 2004
          • 114

          Tänkte berätta lite grann och visa lite fiskbilder från min resa till tyskland och nederländerna.
          Det var den första internationella channträffen förra helgen. Jag flög ner redan förra torsdagen där jag mötte upp med Pascal Antler (en bekant från tyskland som nog har odlat flest channa arter, en riktig channaholic). Efter en rundtur på zoo zajac, en gigantisk zoobutik(bör besökas men inget ställe jag skulle spendera mina pengar på) åkte vi till sealife i oberhausen där Pascal jobbar, för en privat delux guidning. Imponerande datoriserat filtersystem till deras gigantiska saltvattenstank. Sedan bar det av hem till Pascal för fiskpackning, fotografering och en och annan Weißbier. På fredagen bar det av till nederländerna, närmare bestämt till Meppel för channaträffen. Vi var bland de första som dök upp sedan kom både engelsmän, tyskar, holländare och schweitsare. Efter middagen på fredagen var det dags för David Armitage att berätta om sina resor och visa bilder på channor och habitat från afrika, srilanka och malaysia. Fredagen slutade på en pub i meppel. Lördagen började med att vi besökte ett par olika zoobutiker i holland innan det var dags för Christian Kanale (mannen bakom snakeheads.org) att berätta om sina fiskresor till, och channorna från Assam och kringliggande regioner. Sedan var det dags för Pascal att berätta vad han visste om samtliga kända arter och framtiden för channahobbyn. Kvällen slutade runt 01.00. På söndagen avslutade Pascal det vi inte han med på lördagen och sedan var det Christian igen som talade om lek på C.lucia. Träffen avslutades vid lunchtid men innan det var dags för mig att flyga hem besökte vi Auke (ordförande i IGL och han som organiserat träffen) för en kaffe, lite skitsnack och fiskfotografering. Det var en fantastiskt trevlig helg och jag ser redan fram emot nästa år.

          Här är lite fiskbilder jag tog. Korten på channorna är från Pascals burkar och bilderna på bettorna är från Aukes(kommer tyvärr inte ihåg vad det var för arter).

          C.asiatica ungfisk


          C.barca


          C.sp. "5stripe" ungfisk


          C.cf. ornatipinnis
          http://i570.photobucket.com/albums/s...cf_pulchra.jpg (en liten felskrivning i filnamnet)

          C.harcourtbutleri


          C. sp. "lipor"


          C.maculata


          C.sp. "platinum" ungfisk


          C.sp. "mimetic pulchra"


          C.punctata ungfisk


          C.sp. "redfin"


          C.stewartii


          Bettor









          /hans

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            Trevligt att höra om träffen, samt se bilder!! Bra bilder dessutom!! Flera granna Channor, även om många av dem blir för stora för mig. Bettas är också trivsamt, tycker att några av bilderna verkar föreställa B. pugnax (stor munruvande art) och den sista B. bellica (den största skumbobyggaren, vad jag vet). bellican har jag haft för längesedan, men gjorde mig av med den pga deras aggressivitet. Hade bara ett kar då, så det var tvunget. De enfärgade Bettorna är lurigare, men det kunde vara foerschi eller persephone. Saknar dock foerschins markeringar på gällocken och persephone ger ett mer långsmalt intryck på de bilder jag sett (aldrig haft den).

            Kom det fram något intressant om C. bleherin, "Rainbow"? Funderar allvarligt på att flytta dem ut till verkstan så att de får gå lite kyligare under vintern. Vore verkligt roligt med lek på dem.

            Hittade lite gamla bilder på C. gachua i mina arkiv idag, bidrar med dem. Inte alls samma kvalitet på mina bilder som dina, men man får ändå en uppfattning av verkligheten.

            Hilsen,

            /P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 30 November 2009, 12:53.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              Grymma bilder hans och patrik! Skoj med info om channaträffen också
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

                Första riktiga channa-bakslaget idag... Jag köpte två till ornatipinnis, inte billiga, och den största var död inom ett fåtal timmar. Jag hörde tre dunsar ganska nära inpå varandra, sedan då jag tittade till karet för att se vad som skedde så hade fisken tappat balansen och virvlade mer eller mindre runt i karet. Ett tag senare var den stel och död.
                Antingen måste vattnet ha varit totalt felaktigt för den, vilket verkar märkligt då den andra jag köpte ser ut att må fint, eller också fick den ett olyckligt nyp från någon annan channa eller också hoppade den upp i täckgladet eller belysningen och dog pga det. Helmysko.


                Som om inte detta var nog så ser jag nu på största pulchran att den har något vitt inuti munnen som ser allt annat än friskt ut. Någon form av svamp kanske?
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

                  Tragisk bild med tanke på omständigheterna, men intressant om man bara ser det som en gap-bild. Jag trodde verkligen inte de hade såna tänder vid den här storleken.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • hansh
                    Användare
                    • November 2004
                    • 114

                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Kom det fram något intressant om C. bleherin, "Rainbow"? Funderar allvarligt på att flytta dem ut till verkstan så att de får gå lite kyligare under vintern. Vore verkligt roligt med lek på dem.

                    Hittade lite gamla bilder på C. gachua i mina arkiv idag, bidrar med dem. Inte alls samma kvalitet på mina bilder som dina, men man får ändå en uppfattning av verkligheten.

                    Hilsen,

                    /P
                    Alltid trevligt med channabilder och speciellt när man får se lite yngel.
                    Ingenting speciellt nytt med bleherin, det är ingen som riktigt vet habitatet de (och aurantimaculata) lever i. De kommer från ett område i dhemaji regionen som man inte får resa i som utlänning och det är inte heller säkert för indier. Alla exemplar fångas av fiskare från de lokala stammarna och säljs på fiskmarnaden på andra sidan brhamaputra i Dibrugarh, innan de sedan bilas till Kalkutta för vidare export.

                    Kommentar

                    • hansh
                      Användare
                      • November 2004
                      • 114

                      Ursprungligen postat av FI
                      Första riktiga channa-bakslaget idag... Jag köpte två till ornatipinnis, inte billiga, och den största var död inom ett fåtal timmar. Jag hörde tre dunsar ganska nära inpå varandra, sedan då jag tittade till karet för att se vad som skedde så hade fisken tappat balansen och virvlade mer eller mindre runt i karet. Ett tag senare var den stel och död.
                      Antingen måste vattnet ha varit totalt felaktigt för den, vilket verkar märkligt då den andra jag köpte ser ut att må fint, eller också fick den ett olyckligt nyp från någon annan channa eller också hoppade den upp i täckgladet eller belysningen och dog pga det. Helmysko.


                      Som om inte detta var nog så ser jag nu på största pulchran att den har något vitt inuti munnen som ser allt annat än friskt ut. Någon form av svamp kanske?
                      Tråkigt att höra. Skulle tippa på att den fick stryk. Ornatipinnisen kan vara riktigt elak har jag hört, de slår mer än gärna ihjäl sina artfränder om de inte har det tillräckligt stort och ordentligt med gömställen. Hoppas det löser sig med pulchran också.

                      /hans

                      Kommentar

                      • hansh
                        Användare
                        • November 2004
                        • 114

                        Ursprungligen postat av FI
                        Tragisk bild med tanke på omständigheterna, men intressant om man bara ser det som en gap-bild. Jag trodde verkligen inte de hade såna tänder vid den här storleken.
                        det var ordentliga gaddar.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

                          Ursprungligen postat av hansh
                          Tråkigt att höra. Skulle tippa på att den fick stryk. Ornatipinnisen kan vara riktigt elak har jag hört, de slår mer än gärna ihjäl sina artfränder om de inte har det tillräckligt stort och ordentligt med gömställen. Hoppas det löser sig med pulchran också.

                          /hans
                          Mjo det var nog så. Den minsta är kvar i alla fall, jag får försöka dra upp den i storlek och hoppas att den är av ett annat kön än den som startade tråden. Sedan ett större kar, så kanske kanske man får se lek

                          Appropå tänderna, har pulchra samma tanduppsättning? Jag har inte lyckats glo dem in i gapet på det där sättet än.

                          Här nedan är en bild på svampen eller vad det nu är. Inget du känner igen? Den minsta hade något liknande för några veckor sedan som nu verkar ha minskat, så jag har hopp om att det ska gå över. Fisken är frisk också och äter bra. Men det ser besvärligt ut, finns det tänder i gapet så lär de vara skapligt vaderade nu...
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • hansh
                            Användare
                            • November 2004
                            • 114

                            Jag har läst någon tråd på något av de tyska forumen (igl-home.de eller board.raubsalmler.de) tror det var Nora som startade den, som jämförde garnityret hos pulchra och ornatipinnis. Har för mig att de hade ungefär lika många tänder, men ornatipinnisen hade längre.
                            Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med svampen. Har de bitits, kan det komma från ett sår i munnen? Channor har otroligt bra läkeförmåga och så länge de äter brukar de kunna återhämta sig själva, men det ser inte trevligt ut. Hoppas det ordnar sig.

                            Kommentar

                            • mantis777
                              Användare
                              • October 2008
                              • 204

                              Kan det vara nån form av svallkött? (om det nu finna...)
                              finns det några belägg för att gäddan för såkallat "svallkött" ? Vi diskuterar det flitigt i klassen, majoriteten tror att gäddorna får det och byter tänderna, jag tycker dock att det verkar lite lustigt om dom skulle få massa kött i munnen för att byta tänder, borde vara effektivare om en ny tan...
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                              Inget akvarium för tillfället...

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

                                Ursprungligen postat av hansh
                                Jag har läst någon tråd på något av de tyska forumen (igl-home.de eller board.raubsalmler.de) tror det var Nora som startade den, som jämförde garnityret hos pulchra och ornatipinnis. Har för mig att de hade ungefär lika många tänder, men ornatipinnisen hade längre.
                                Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med svampen. Har de bitits, kan det komma från ett sår i munnen? Channor har otroligt bra läkeförmåga och så länge de äter brukar de kunna återhämta sig själva, men det ser inte trevligt ut. Hoppas det ordnar sig.
                                Kan detta vara en indikation på att de äter olika mat i naturen, är ornatipinnisen mer fiskätare kanske? Jag har inte testat mata någon av dem med levande så jag har inte sett rovbeteendet på dem än, det är bara marulioides/marulia som har fått finmat av det slaget.


                                Ursprungligen postat av mantis777
                                Kan det vara nån form av svallkött? (om det nu finna...)
                                http://www.edgeforum.com/index.php?showtopic=86112
                                Intressant! Om det nu finns precis som du säger. Man vet ju aldrig men jag tippar ändå på någon form av svamp då det vita ser ut att ligga som ett täcke ovanpå hela tandraden. Om det är svamp, borde jag medicinera med nåt eller salta? eller ställer jag bara till med nåt elände då kanske?
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...