hjälp: behöver tips om akvariebygge!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markie
    Användare
    • September 2008
    • 512

Wow! det där ser ut att kunna bli läckert

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Rök det mycket när du svetsade
      Ska du använda silicon
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• HåE
        Användare
        • September 2007
        • 1525

Kul med stora projekt. Men se upp med photobucket. Jag har fått en massa trojaner dom sista gångerna jag varit där.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• gnorfy

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Rök det mycket när du svetsade
          Ska du använda silicon
          det ryker inte mycket när man svetsar med tigsvets . kapningen av bitarna gör man utomhus

tanken är att använda silicon för att fästa ramen på den rostfria bottenplåten samt glasen mot den rostfria ramen

Kommentar

• gnorfy

idag har jag fortsatt o svetsat lite på ramen . tankar och problem dök upp.
            jag ska ju ha akvariet i väggen mellan badrummet och biorummet, men man vill ju inte se rakt in i badrummet när någon het blondin står o duschar så någon sorts avgränsning i akvariet bör göras.. eller?
            sen va det det där med rening och vattenpump o grejjer. Tänkte svetsa på lite muffar på gavlarna för anslutning av vatten men frågan är bara vart dom ska vara .. högt lågt eller?
            imorrn väntar 6-10 timmars helsvetsning av ramen samt gavlarna

Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Ursprungligen postat av gnorfy
              det ryker inte mycket när man svetsar med tigsvets . kapningen av bitarna gör man utomhus

tanken är att använda silicon för att fästa ramen på den rostfria bottenplåten samt glasen mot den rostfria ramen
              Att använda silicon för att limma två ytor rostfritt är helt förkastligt
              Silicon fäster inte alls på rostfritt
              sedan får du en instabil mjukfog som vill böjas ut

men om du svetsar får du något som stabiliserar ramen, den blir stum

känns som att det är massor av svetsningar

lycka till
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• c90368
                Användare
                • September 2007
                • 890

Problemet är väl inte så stort så länge det är en ung blondin i duschen? Värre med en halvgammal gubbe! Det kan ju förstöra aptiten
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

Kommentar

• gnorfy

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Att använda silicon för att limma två ytor rostfritt är helt förkastligt
                  Silicon fäster inte alls på rostfritt
                  sedan får du en instabil mjukfog som vill böjas ut

men om du svetsar får du något som stabiliserar ramen, den blir stum

känns som att det är massor av svetsningar
                  va ute o surfade lite igår och såg då att det fanns ett silicon från bostik som limmade rostfritt samt glas . perfa tänkte ja.. angående siliconfogen för att limma ram mot botten så skall limmet endast hålla vatten inne i tanken . styrkan kommer ifrån tvärstagen som går mellan långväggarna på ramen
                  jag tror dock att jag måste ha tvärstag även däruppe får att få extra styrka .
                  vill helst inte ha det för att åtkomligtheten och rengöring blir svårare

Kommentar

• gnorfy

idag ska jag svetsa ihop ramen .. många svets blir det. eftersom jag ej fått några synpunkter angående vart man ska sätta cirkulationsrören så får det bli några extra muffar (är ju bara att proppa dom som man ej använder
                    när jag byggde huset så förberedde jag redan i grunden för akvariet.
                    jag har lagt ner 2 st 28mm plaströr i plattan som går till mitt värmepumpsrum .
                    där tänkte jag senare ha en pump och filter , påfyllning osv hur jag ska koppla rören är jag fortfarande inte säker på, hoppas med lite hjälp där
                    uppvärmningen av akvarievattnet kommer jag kunna ha ifrån värmepumpen.
                    har fått tag på en plattvärmeväxlare och lite styrningar hehe .
                    (märks det att jag är rörmokare ?
                    tanken med att ha pump o grejjer i ett annat rum är för att få en enkel rengöring av filter + ett tyst akvarium.
                    ok.. svetsningsdax tar några bilder med mobilen o lägger in sen. hejs

Kommentar

• HåE
                      Användare
                      • September 2007
                      • 1525

Ska bli kul att se lite bilder.
                      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• gnorfy

sådärja. nu är ställningen svetsad har kört inte lite muffar för vattencirkulation oxå
                        Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

Kommentar

• gnorfy

behöver tips på glastjocklek !
                          måtten på det synliga glaset på ramen är : bredd: 159 höjd 85 cm
                          glastjocklek på dessa mått
                          tjockleken på mitt 720 liters är bredd 200 höjd 60 och glastjockleken 1cm
                          iof är detta akvarium 60 cm djupt och mitt stora kommer bli 90 cm
                          kanske har en invärkan på trycket på rutan

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Snyggt jobbat gnorfy. Ska ja vara helt ärlig så trodde ja inte riktigt på din ide.
                            Men ja gillar att du verkligen satsar på detta grymme projekt, all heder till dig
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• c90368
                              Användare
                              • September 2007
                              • 890

Ursprungligen postat av LN
                              Snyggt jobbat gnorfy. Ska ja vara helt ärlig så trodde ja inte riktigt på din ide.
                              Men ja gillar att du verkligen satsar på detta grymme projekt, all heder till dig
                              Instämmer med både påstånde ett och två!
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

Kommentar

• gnorfy

Ursprungligen postat av LN
                                tackar !! har hållt på att kakla badrummet där akvariet skall sitta och satt in luckor för rengöring osv.
                                det känns som om det kommer bli bra
                                vi får väl se hur kul det är när man fyller upp akvariet nån gång hehe finns 5st brunnar i källaren och dom kan ju komma till pass ifall olyckan är framme
                                jag har fnulat lite på mina helsvetsade gavlar
                                man skulle ju vilja limma dit någon sorts bakgrund där som ev cirklulationspump kan sitta i ( fick råd av en snubbe att inte ha cirkulationspumpen utanför akvariet pga ljudet )
                                det bästa kanske är att bygga något i cellplast som man sedan limar fast ?

själva reningen av vattnet kommer jag ha i ett annat rum ,(har förberätt med rör i plattan)
                                vad tror ni om uppvärmningen , behövs det? det beror ju iof på vad man ska ha för fiskar ...

ingen som har något tips om tjockleken på glaset , känslan är att det räcker med 15 mm ( det är juh bara 850*1590 h*L )

mvh mange

Kommentar

Arbetssätt...