Wow! det där ser ut att kunna bli läckert
hjälp: behöver tips om akvariebygge!!!
Kollaps
X
-
-
Rök det mycket när du svetsade
Ska du använda siliconjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Kul med stora projekt. Men se upp med photobucket. Jag har fått en massa trojaner dom sista gångerna jag varit där.När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
Kommentar
-
idag har jag fortsatt o svetsat lite på ramen . tankar och problem dök upp.
jag ska ju ha akvariet i väggen mellan badrummet och biorummet, men man vill ju inte se rakt in i badrummet när någon het blondin står o duschar så någon sorts avgränsning i akvariet bör göras.. eller?
sen va det det där med rening och vattenpump o grejjer. Tänkte svetsa på lite muffar på gavlarna för anslutning av vatten men frågan är bara vart dom ska vara .. högt lågt eller?
imorrn väntar 6-10 timmars helsvetsning av ramen samt gavlarna
Kommentar
-
Silicon fäster inte alls på rostfritt
sedan får du en instabil mjukfog som vill böjas ut
men om du svetsar får du något som stabiliserar ramen, den blir stum
känns som att det är massor av svetsningar
lycka tilljag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Problemet är väl inte så stort så länge det är en ung blondin i duschen? Värre med en halvgammal gubbe! Det kan ju förstöra aptitenKommentar
-
Att använda silicon för att limma två ytor rostfritt är helt förkastligt
Silicon fäster inte alls på rostfritt
sedan får du en instabil mjukfog som vill böjas ut
men om du svetsar får du något som stabiliserar ramen, den blir stum
känns som att det är massor av svetsningar
jag tror dock att jag måste ha tvärstag även däruppe får att få extra styrka .
vill helst inte ha det för att åtkomligtheten och rengöring blir svårareKommentar
-
idag ska jag svetsa ihop ramen .. många svets blir det. eftersom jag ej fått några synpunkter angående vart man ska sätta cirkulationsrören så får det bli några extra muffar (är ju bara att proppa dom som man ej använder
när jag byggde huset så förberedde jag redan i grunden för akvariet.
jag har lagt ner 2 st 28mm plaströr i plattan som går till mitt värmepumpsrum .
där tänkte jag senare ha en pump och filter , påfyllning osv hur jag ska koppla rören är jag fortfarande inte säker på, hoppas med lite hjälp där
uppvärmningen av akvarievattnet kommer jag kunna ha ifrån värmepumpen.
har fått tag på en plattvärmeväxlare och lite styrningar hehe .
(märks det att jag är rörmokare ?
tanken med att ha pump o grejjer i ett annat rum är för att få en enkel rengöring av filter + ett tyst akvarium.
ok.. svetsningsdax tar några bilder med mobilen o lägger in sen. hejsKommentar
-
Ska bli kul att se lite bilder.När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
behöver tips på glastjocklek !
måtten på det synliga glaset på ramen är : bredd: 159 höjd 85 cm
glastjocklek på dessa mått
tjockleken på mitt 720 liters är bredd 200 höjd 60 och glastjockleken 1cm
iof är detta akvarium 60 cm djupt och mitt stora kommer bli 90 cm
kanske har en invärkan på trycket på rutanKommentar
-
Snyggt jobbat gnorfy. Ska ja vara helt ärlig så trodde ja inte riktigt på din ide.
Men ja gillar att du verkligen satsar på detta grymme projekt, all heder till digDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Kommentar
-
det känns som om det kommer bli bra
vi får väl se hur kul det är när man fyller upp akvariet nån gång hehe finns 5st brunnar i källaren och dom kan ju komma till pass ifall olyckan är framme
jag har fnulat lite på mina helsvetsade gavlar
man skulle ju vilja limma dit någon sorts bakgrund där som ev cirklulationspump kan sitta i ( fick råd av en snubbe att inte ha cirkulationspumpen utanför akvariet pga ljudet )
det bästa kanske är att bygga något i cellplast som man sedan limar fast ?
själva reningen av vattnet kommer jag ha i ett annat rum ,(har förberätt med rör i plattan)
vad tror ni om uppvärmningen , behövs det? det beror ju iof på vad man ska ha för fiskar ...
ingen som har något tips om tjockleken på glaset , känslan är att det räcker med 15 mm ( det är juh bara 850*1590 h*L )
mvh mangeKommentar
Kommentar