If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Så er karet fullt med vann. Alt ser bra ut - karet er tett.
En herlig kjensla snart to år etter at planleggingen av et eget rom til akvariet begynte. Den største inspirasjonen kommer fra mitt besøk i Vaxjø i mai 2009, der vi var så heldige å få besøka Larry og Robbans herliga kar!
Ganske fornøyd med resultatet.
Den fantastiske tredimensjonale dybdefølelsen blir desverre borte på foto. Det er masse plass mellom sidemodulene og bakgrunnen som man ikke får inntrykk av på bilde(ca 60 cm!!).
Riktigt snyggt kar är lite avis när mitt bara är på 600liter .kommer det att gå rovmalawis i det eller blir det CA.
Något av det häftigaste jag ha sett..
Kommer förbi en sväng när jag skall till Norge och fiska nästa gång .
Ursprungligen postat av KjellM
Så er karet fullt med vann. Alt ser bra ut - karet er tett.
En herlig kjensla snart to år etter at planleggingen av et eget rom til akvariet begynte. Den største inspirasjonen kommer fra mitt besøk i Vaxjø i mai 2009, der vi var så heldige å få besøka Larry og Robbans herliga kar!
Ganske fornøyd med resultatet.
Den fantastiske tredimensjonale dybdefølelsen blir desverre borte på foto. Det er masse plass mellom sidemodulene og bakgrunnen som man ikke får inntrykk av på bilde(ca 60 cm!!).
Min fru har to krav for at jeg fikk lage et slikt kar:
1. Det skal være store, fargerike fisker i det
2. De skal ikke sloss, "bråka" for mye. (Min fru sørger over en stor fin fisk som har gått bort).
I dag har vi:
Aulonocara Chidunga Rød Rubin
Copadichromis Borleyi “Kadango red fin”
Cyrtocara Moori Delfinciklide
Labidochromis caeruleus
Nimbochromis Venustus Giraffciklide
Protomelas Taeniolatus Namalenje
Champsochromis Caruleus
Fire red
Fossorochromis Rostratus
Det blir derfor store fargerike Malawi - Rovisar
Tar gjerne imot forslag på flotte malawi
som går godt sammen og hvor
mange (hanner) man kan ha av hvert slag i et slikt kar.
Noen av mine fisker i mitt gamle kar har inte mått bra den sista tiden.
Leverte 3 stykker til en kompis på Norges Veterinærhøgskola.
De ble undersøkt og han fant:
Rundormer i bukhulen til 1 av 3 fisker - mulig cammalanus
Noen små krepsdyr på gjellene
Små, knudrete strukturer på innvollene - uidentifiserbare
Noe forstørret sidelinje og ganger inn til hodet.
Sekundærangrep av finner utvendig.
Alle hadde mat i tarmen.
Huff, huff - har forstått at rundormer er vanskelig å bli kvitt.
Har desverre allerede satt over tre fisker (som ser helt friske ut) sammen med en ny gruppe delfinungdyr i mitt nye kar før jeg fikk vite dette.
Omramming av karet.
Har lagt på BAC baderumsplater for å feste steinene på veggen. Karet er dekket av plast og maskeringstape for å unngå flekker på glasrutan.
Foto 1 . Kjell murer. Fruens ide er at steinveggen "tar med" fargen på skiferflisene på golvet inn mot steinene inne i karet.
Steinveggen omrammes av en treramme - i følge fruen måtte fargen være den samme som på peisen og fruens gamle skap. (Foto 2 og 3). Samme farge brukes på en mindre list mot steinene rundt selve karet.
Foto 4: Stilas er laget for å holde steinen over karet på plass til limet tørker - ikke gunstig om de kommer ned igjen!!
De første fiskene svømmer i karet.
En rostratus og to rød rubiner samt 11 nyinnkjøpte ungdyr av delfinciklider (desverre flyttet jeg tre fisker fra det gamle karet før jeg visste om rundormene - se innlegg 103).
Fossorochromis Rostratus hunnen har aldri hatt unger selv, men har "adoptert" delfinene. Den passer på å holde de samlet, og de svømmer sammen hele tiden. Tror også at hun første dagen hentet rekemiks og spottade ut til de små delfinene som sto skremt nede i mellom steinene i sitt "nye hjem" (Nå spiser alle begjærlig fra overflaten).
Kommentar