Jordätare med CA?
Kollaps
X
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.se -
Att jag tycker om jordätare är nog mest för deras utseende och beteende. Jag för mycket av en nybörjare för att jag ska se det som en utmaning, men visst jag har definitivt ambitionen att de ska leka och driva fram yngel.
Jag kommer inte att bara ha jordätare initialt, det kanske slutar där om något år, men nu vill jag ha mer mer mer...
Jag har nog inte uppfattat att det finns "jordätare" eller liknande från CA, vilka är det?
Vad gäller multispinosa så kanske jag ska skippa dem då de äter så pass med växter, jag hörde samma sak på annat håll. Jag hade tänkt inreda med en del växter som övergår i sandyta och som sedan övergår i ett område med stengrottor. Över hela området ska det vara rötter som bilder gömslen. Det kommer i så fall att vara gradvisa övergångar mellan områdena.
Jag har också funderat på att istället gå på Jack Dempsey samt Guldsömmar, men kan jag ha mer än 1+1 av båda i detta kar i så fall?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Att jag tycker om jordätare är nog mest för deras utseende och beteende. Jag för mycket av en nybörjare för att jag ska se det som en utmaning, men visst jag har definitivt ambitionen att de ska leka och driva fram yngel.
Jag kommer inte att bara ha jordätare initialt, det kanske slutar där om något år, men nu vill jag ha mer mer mer...
Jag har nog inte uppfattat att det finns "jordätare" eller liknande från CA, vilka är det?
Vad gäller multispinosa så kanske jag ska skippa dem då de äter så pass med växter, jag hörde samma sak på annat håll. Jag hade tänkt inreda med en del växter som övergår i sandyta och som sedan övergår i ett område med stengrottor. Över hela området ska det vara rötter som bilder gömslen. Det kommer i så fall att vara gradvisa övergångar mellan områdena.
Jag har också funderat på att istället gå på Jack Dempsey samt Guldsömmar, men kan jag ha mer än 1+1 av båda i detta kar i så fall?Senast redigerad av JockeB; 23 October 2009, 06:30.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Over and out // Mathias
Jordätare - Eartheater - DustsmaskerKommentar
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Det går bra med brasiliensis tillsammans med guldsöm och JD i ett så stort kar som du har. Hade för många år sedan brasiliensis tillsammans med guldsöm i ett betydligt mindre kar. Det slutade med att guldsömmen blev ihjäljagad.Kommentar
-
Kommentar
-
Finns andra alternativ på jordätare som skulle kunna funka? Det brukar ju vilja vara lite flera.
1+1 Guldsöm
1+1 JD
6 Brasiliensis?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jag hade provat den kombinationen du själv föreslår. Köp små individer av alla arterna så de får växa upp tillsammans. Det brukar minska risken för bråk.Kommentar
-
Efter att spenderat en eftermiddag på akvarielagret
så har jag kommit fram till denna bemanning:
Guldsömmar 5-6 yngel för att hitta 1+1 eller 1+2 vad tycker ni?
Röd axlade hantlar 5-6 yngel för att hitta 1+1 eller 1+2, vad tycker ni?
7st Geophagus (tänkte behålla alla, för många?) och då tittar jag på:
Altifrons
Tuppkam
Orange head Tapajós
Samt 15-20 corydoras och 40 tetror och 1-3 L-malar.
Blir ett 936 överbelastat med detta?
Introduktionen i akvariet tänkte jag enligt detta schema:
2-3 veckor Tetror, får köra in filtren och skaffa sig trygghet i burken
2-3 veckor Corydoras, nästa steg i inkörning samt att de också skaffar sig trygghet
2-3 veckor L-malar.
2-3 veckor med Geophagus samt hantlar
Slutligen tuffingarna guldsömmar.
Efter snack med akvarielagret så tror jag att detta schema kan fungera om jag dessutom skapar rum i akvariet som gör att det finns naturliga områden/revir för fiskarna oh att de svagaste/minsta kommer in först. Jag känner mig fortfarande rätt osäker på corydoras. Tetor finns ju ganska snabba och stora så det tror jag mer på
Jag är också väldigt intresserad av förslag på tetror:
rödmunnar min favorit men kanske för smaskiga för cikliderna?
Corydoras; Panda eller Adolfoi tycker jag om.
Men vad säger expertisen om denna lösning. kört , kanske , jovisstKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jag menar att du ska skippa guldsömmarna. Jag tror de är för aggressiva för jordätarna. Välj någon annan Aequidens eller varför inte flaggciklider eller någon snygg skalare? Jag tycker personligen att guldsömmar är väldigt överskattade utseendemässigt, det finns betydligt snyggare alternativ i samma storlek som är mycket snällare.
Du lär få problem att hitta någon tetra som inte blir uppäten. Rödmunnar kommer garanterat att försvinna. Kolla tex sorgmanteltetra eller dolkstickstetra som blir lite större. Att vara snabb funkar inte i längden om man är liten.
C. panda är för liten. Köp några stora rejäla pansarmalar. Kolla tex brochis släktet.
Mvh
olofKommentar
-
Jag tycker i och för sig att guldsömmarna är rejält snygga och efter lång diskussion med akvarielagrets personal så ansåg de att guldsömmarna inte är de mest aggresiva som finns och me den storleken på kar bör de kunna ha ett revir för sig själva utan att dominera hela karet.
Annars har jag iofs kollat på Aequidens Metae som är sjukt snygg med sina oranga inslag. Den är väsentligt snällare enligt web-info.
Jag ska spana in brochis släktet också...
Flaggciklider tycker jag om men jag vill ha en aeguidens eller guldsöm med e andra och då tror jag atta flaggciklider blir för mycket att lägga till då de blir stora, eller vad säger ni. Som jg förstått det håller de till i övre delen av karet så det kanke skulle gå om jag bara har 1+1 av hantel och 1+1 av guldsöm alt aequidens metae?Senast redigerad av DaRe; 29 October 2009, 19:42.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
A. metae är riktigt snygga och mycket snälla. Jag tycker själv att A.diadema är ännu snyggare, de är lite mer agro framförallt mot varandra.
Det kan säkert funka med guldsömmar men jag menar att jordätarna är så pass känsliga att du bör befolka akvariet med tanke på dem i första hand.
Du kan alltid köpa till arter efter ett tag om du tycker akvariet är tomt. Du behöver absolut inte köpa alla arter samtidigt. Tålamod är bra att ha i detta sammanhang.
mvh
olofKommentar
Kommentar