Jordätare med CA?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Jordätare med CA?

Jag håller på att med ett projekt att besätta ett 936 liters akvarium (160x90x65) med firrar och lutar åt några alternativ. Jag tycker mycket om jordätare, men oxå om CA mellanstora, vad tror ni om en dylik besättning?:

De vattenvärden jag har i kranen, enligt kommunen:
    Ph 8.1 (tänkte mig att det kanske går att ta ned om jag kör på SA)
    kH 69 mg HCO3/L

Någon jordätare som skulle kunna trivas här, jag kan ha en mörkare del av akvariet, men då kanske alla samlas där? pH hur fungerar det? Ambitionen definitivt är att jag får fram yngel av mer eller mindre samtliga fiskar.

1+2 Multispinosa ciklid:

1+2 Panamaciklid (för bråkig?):

Alternativt
    1+2 Cutter´s ciklid:

1+2 Fläckig theraps (dyra? svåra att få tag på?):

Alternativt
    1+2 Eldbukar
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • GöranE
    Användare
    • February 2009
    • 334

Du skulle ju kunna satsa på någon av dom mer "agressiva" jordätarna.
    Typ G.Brasiliensis eller G. "Bahia red"
    Andra såsom Satanoperca avråder jag ifrån tillsammans med CA som ju generellt är ganska stökiga. Multispinosorna är iofs ungefär lika "mesiga" som jordisarna så dom funkar nog. Är det Cryptoheros Cutteri så kan dom nog funka i ett så stort kar men inte så roligt för jordisarna när cutterin leker. Vilket mina gjorde typ en gång/månad..
    Du berör dock ett problem som kan vara jobbigt. Många jordätare lever i väldigt sura miljöer typ PH4-5 så dom överlever väl i ph 7-8.5 men dom kommer inte att trivas. Samma som att CA kanske inte trivs i en surare miljö.
    Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• dezplay
      Användare
      • September 2008
      • 235

När jag hade Multispinosor var de helt galna i växter. De käkade till och med anubias. Mycket knepigt för jag höll dom mätta + att jag gav dom ärtor ibland. Men det kanske bara gällde dom jag hade, andra kanske har haft mer tur?

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Varför vill du ha jordätare? Tuppkam är en annan art som skulle kunna gå då den är lrätt robust och kommer från liknande vatten.

Är det bottentuggandet du gillar så finns det ju sådana i Centralamerika också.

Nästa nummer av Ciklidbladet har mycket CA bland annat en poster.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• KuRtaN
          Användare
          • February 2008
          • 778

Klart du skall ha jordätare! Finns ju inga bättre fiskar att fylla sina kar med
          Men som sagt skall du köra ihop med CA så får du nog välja lite tuffare Geosar..
          Men du kommer säkert fastna för dina jordisar och enbart köra det om ett tag hehe

Hade jag haft ett sådant kar till övers hade jag nog kört 8-10 riktigt stora G.Altifrons, gärna ngn trevlig fångstplats också.
          30-40 Corydoras av ngn sort.
          Hoplarchus psittacus, grymt snygga!
          Senast redigerad av KuRtaN; 22 October 2009, 16:56.
          Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Varför vill du ha jordätare? Tuppkam är en annan art som skulle kunna gå då den är lrätt robust och kommer från liknande vatten.

Skulle det inte komma en troffeposter i nästa nummer? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

/Jocke

Kommentar

• KuRtaN
              Användare
              • February 2008
              • 778

Har väldigt svårt att tro att ngn skulle köpa jordätare enbart för att dom tuggar i botten..

Hade jag iaf inte en tanke på när jag började med jordätare, tjusningen för mig är ju att dom i regel är lite svårare än andra fiskar, ställer högre krav på vatten, foder o.s.v. Sen är ju vissa arter lite knepiga att få lek på också.
              Sen att dom nästan är bländande snygga allihop är ju också en rätt avgörande faktor.
              Men det kanske bara är jag som tycker så...
              Over and out // Mathias

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av Banderad
                Skulle det inte komma en troffeposter i nästa nummer? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

/Jocke
                Troffar på ena sidan, CA på andra.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av KuRtaN
                  Har väldigt svårt att tro att ngn skulle köpa jordätare enbart för att dom tuggar i botten..
                  Nä, men att de tuggar i botten gör att de får lång nos och ögonen sitter högt. De får ett visst utseende och beteende. Denna nisch finns lite överallt även vid korallrev. Jag tror nog att många skaffar jordätare pga av deras "stil" snarare än deras släktskap.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• KuRtaN
                    Användare
                    • February 2008
                    • 778

Kan säkert vara så, jag kör på det pga Utseende & intressant beteende. Men jag kan inte säga att själva bottentuggandet är ngt speciellt intressant beteende efter 5 min
                    Men förövrigt är dom riktigt trevliga, det är ju kanon att dom flesta är såpass snälla att man kan hålla dom ihop med riktigt små fiskar utan att dom rör dom.
                    Har mina 20cm S.Leucostictia ihop med 4st dvärgkulfiskar (för att hålla bort snäckor)
                    och dom rör dom inte, likaså om jag släpper i guppy yngel.
                    Dock har jag ju scalarer som tar hand om ynglen
                    Over and out // Mathias

Kommentar

• Banderad
                      Användare
                      • February 2006
                      • 3479

Ah, härligt! Ombyte förnöjer

/Jocke

Kommentar

• Ove Planstedt
                        NCS Medlem
                        • May 2006
                        • 1816

Precis varför inte välja några av dem Centralamerikanska "jordskyfflarna", det finns ju flera att välja på ex A.rostratus, dem är rätt så snälla också.

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av KuRtaN
                          Men jag kan inte säga att själva bottentuggandet är ngt speciellt intressant beteende efter 5 min
                          Det där kan jag inte hålla med om alls. Just att de går där och naffsar, tuggar lite, och spottar ut det samt silar det mellan gälarna hela tiden gör ju att de håller på med något. De går runt där i en grupp, tjivas lite och naffsar i botten hela tiden medan andra mest står och spänner sig. Det är ätandet i botten som gör jordätaren enligt mig.

Amphilophus nourissati (som bör placeras i Theraps) är en sådan har jag läst och jag om jag inte mins fel gäller det en del Astatoheros. I Västafrik håller chromidotilapiinera på så där, men inte lika utpräglat.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

vafan då måste man ju köpa ett extra nummer så mn kan ha bägge uppsatta.....
                            Mvh
                            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                              vafan då måste man ju köpa ett extra nummer så mn kan ha bägge uppsatta.....
                              Sätt en stående glasskiva mitt i lokalen vettja. Sen tejpa fast planschen på den.

Kommentar

Arbetssätt...