If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Maculipinnis eller Elliotti eller vad den nu heter, är ju grym för o va en fisk, men inte för o va en Thorichthys. Den coolaste enligt mig är "eldbuk", "firemouth" eller den vanliga "eldbuken". Kanon!
Tack. Eldbukarna är lite av mina favoriter tyvär blev han på bild galen för några veckor sen och tog livet av alla utom en annan hane. Men har några nya på tillväxt så det ska nog bli bra. Ska flytta över eldbukarna till ett eget kar inom snart gillar deras betende och attityd starkt.
Tack. Eldbukarna är lite av mina favoriter tyvär blev han på bild galen för några veckor sen och tog livet av alla utom en annan hane. Men har några nya på tillväxt så det ska nog bli bra. Ska flytta över eldbukarna till ett eget kar inom snart gillar deras betende och attityd starkt.
Fin...& han ser grov ut...För att vara en eldbuk! Hur stor är han?
Jag har själv haft eldbukar förr som så många andra men tyckte det var svårt att dra upp dem i storlek över decimetern oavsett foder/akvariestorlek.
Skulle gissa att han är c.a 13-14 cm han är väldigt mat glad iaf. Alltid först på plats när det nalkas mat. Tror faktiskt att den andre hanen kan bli större han har även betydligt mer blått i sig. Skulle tro att han är c.a 9cm men tycker att han har vuxit snabbare än vad han på bild gjort. Ska bli skoj att flytta dom till ett eget kar tänkte ha 2-3 hanar och lika många honor i karet.
Ok, det är helt klart skaplig storlek på en eldbuk!
Kul ochså att du tycks ha en på gång med riktig "bajtingpotential" ...
Verkar ha bra anlag...Var rädd om dem & lyckat till med framtida lekar!
Fin...& han ser grov ut...För att vara en eldbuk! Hur stor är han?
Jag har själv haft eldbukar förr som så många andra men tyckte det var svårt att dra upp dem i storlek över decimetern oavsett foder/akvariestorlek.
Mvh/Andreas.
Jag har funderat lite på det där. Jag har ju som bekant inga meekis (ännu, är ute efter fina). Elliotin fungerar dock bra här. Kan inte tillväxten bero på hur dominerande de är i karet? Mina har än så länge gått som enda cikliderna i ett 222-liters. Funderar på att köra dem i ett större kar nu men andra "snälla" CA. Kan det inte vara så att man oftast kör dem med för tufft sällskap? Bara en tanke, kanske helt uppåt väggarna...
Jag har funderat lite på det där. Jag har ju som bekant inga meekis (ännu, är ute efter fina). Elliotin fungerar dock bra här. Kan inte tillväxten bero på hur dominerande de är i karet? Mina har än så länge gått som enda cikliderna i ett 222-liters. Funderar på att köra dem i ett större kar nu men andra "snälla" CA. Kan det inte vara så att man oftast kör dem med för tufft sällskap? Bara en tanke, kanske helt uppåt väggarna...
/Jocke
Visst är det så, men nått som tar mycket av tillväxten är också om dom håller på o leker hela tiden..
Drar du hanar och honor för sig så får du upp dom snabbare i sorlek..
En loisellei-hona där va? Fantastiskt vacker fisk! Färgerna är verkligen inte att leka med, det är nästan saltvattensvarning på den där ju. Matar du med något som framhäver färgerna mer eller blir de så där färggranna naturligt då de blir större?
Kommentar