Vilket Kelvintal har ni i era Metallhalogen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    Vilket Kelvintal har ni i era Metallhalogen

    Jag har nu testat 20000 Kelvin o jag tycker att akvariet blev rätt kallt och man såg en heldel "damm" sväva runt i akvariet. O fiskarnas färger kom inte fullt ut till sin rätt. Vallisnerian växt bra, Cryptocorynen helkast

    6000 Kelvin då tycker jag att karet blev för gult. Fisken kom rätt bra fram till sin rätt. Men det tråkiga var att Vallisnerian ballade ur helt, O lika så Cryptocorynen. På grund av förmultnande växtdelar fick jag även problem med syresättningen.

    Nu kör jag med 10000 Kelvin. Nu är bakgrunden lite grönaktig (Tedde tyckte att var ok).

    Fisken kommer fram riktigt bra färgmässigt. Vallisnerian formligen exploderade och bubblar nu friskt. Cryptocorynen verkar oxå gilla det nya ljuset med det är lite för tidigt att säga.

    Vilka är era erfarenheter??????????
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Själv har jag tröttnat på metallhalogen
    visst dom har lite krut men fan vilka dåliga färger det ger
    Men det är billigt med T5
    byt snabbt
    spara energi
    inget ljusspill i rummet samt värmestrålningen är obefintlig
    sedan blir allt levande med T5 (Gud har kommit)
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • patdah
      Användare
      • December 2008
      • 64

      #3
      Ursprungligen postat av LN
      Vilka är era erfarenheter??????????
      Nu kör inte jag med MH men tycker nog att exempelvis Philips Aquarelle ger ett himla trevligt ljus... växterna växer på ordentligt och även dessa är på 10 000 K

      Det som Christer skriver om T5 är jag absolut benägen att hålla med om... men en kombination av både MH och T5 kan vara ett bra alternativ för att få både bra tillväxt på växterna och sköna färger på firrarna och växterna.

      Kommentar

      Arbetssätt...