Är denna del av forumet på väg att dö?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Folk är för slöa..enklare att läsa andras inlägg..eller att spendera tiden här och skriva "klick" när känslan faller på.

Skönt att det finns några som ändå är intresserade att skriva om ciklider, akvarium på forumet.

Kommentar

• HåE
      Användare
      • September 2007
      • 1525

Jag kan egentligen bara tala om orten jag själv kommer ifrån. När jag började med malawiciklider i slutet av 70-talet var det ett jäkla drag på intresset. Det fanns zoo butiker överallt och dom hade stora sortiment av ciklider. Det fanns också en stark akvarieförening i Sundsvall som till mestadels höll på med ciklider, och en jäkla massa små odlare. Det höll i sig under hela 80-talet, men sedan i början av 90-talet så tvärdog nästan intresset. I dag finns nästan inga butiker kvar, och antalet ciklidarter är nästan löjligt låg. Mycket tråkig utveckling är det iaf.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Ursprungligen postat av jinnarparen
        Det blev ju ett j-la tryck här dagarna efter att jag ställde frågan, men det är som du skriver, tillbaka på en lägre nivå igen.
        Jag har också, precis som HåE, noterat att det verkar vara lågt intresse på utländska forum med.

Kanske skall vi ställa frågan en gång till om det är på väg att dö, på så sätt får vi upp svarsfrekvensen under några dagar.....
        Ja men vet du jag tror vi har oss själva att skylla till stor del. Det kändes nästan som om vi kom fram till att vi skulle skriva fler trådar, inte klumpa ihop oss i maratontrådar, men ytterst få trådar har uppkommit sedan dess.
        Å andra sidan känns det fel att skriva en ny tråd om småsaker, som om man spammar forumet nästan. Fast det kanske är så man inte ska tänka?

Ursprungligen postat av specmats
        jag undrar om saltvattensdelen av akvaristiken har tagit en del folk från bla ciklid-fronten, som ex så har saltvattensguiden.se, tycker jag, ganska mycket aktivitet sen så har nano-akvarium för saltvatten blivit en storsäljare och generellt sett så har tekniken blivit mycket bättre de sista åren..lite funderingar
        Absolut där tror jag du har helt rätt, precis så gjorde jag i alla fall, lade ner allt med ciklider, skaffade saltvatten. Men jag hittade tillbaka igen, till stor del pga krångel med tekniken dock så det är ju egentligen lite oroande i så fall om den nu är bättre...
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

En intressant liten observation, jag har suttit här och kollat lite och för 20 minuter sedan var det 13 st besökare här på CA-delen i forumet. En trevlig liten boost. Dock av fel anledning kanske, denna lite oroande tråd lockar folk. Intressant är dock att denna besökarsiffra sedan långsamt har sjunkit, nummer för nummer, utan fler inlägg. I skrivande stund är siffran nere på 3.

Intressanta och spännande rubriker lockar en att läsa, kanske även om man är intresserad av annat än CA. Ganska självklart kanske, löpsedlar funkar ju.
          Men vad lockar en att skriva? DET är frågan vi måste hitta svaret på. Många läser men få skriver.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

Det kan finnas många anledningar till att det inte skrivs så mycket just nu. Folk jobbar, är inne på Facebook, har andra intressen än bara ciklider, har familj med allt vad det innebär, har saltvattensfisk och/eller annan fisk, gökar, tittar på TV, är på kalas mm mm. Så fort det händer något intressant i mina kar ska jag skriva det.

Kommentar

• JockeB
              Användare
              • May 2004
              • 2964

Ursprungligen postat av Lundensis
              Det kan finnas många anledningar till att det inte skrivs så mycket just nu. Folk jobbar, är inne på Facebook, har andra intressen än bara ciklider, har familj med allt vad det innebär, har saltvattensfisk och/eller annan fisk, gökar, tittar på TV, är på kalas mm mm. Så fort det händer något intressant i mina kar ska jag skriva det.
              Hehehe
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Ursprungligen postat av Lundensis
                ...eller spenderar tiden på ett ciklidforum genom att skriva "klick"...

Kommentar

• JockeB
                  Användare
                  • May 2004
                  • 2964

Ursprungligen postat av Malawe
                  ...eller spenderar tiden på ett ciklidforum genom att skriva "klick"...
                  Eller bara på att gnälla o tjaffsa i alla trådar o inlägg
                  Mvh Jocke

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Ursprungligen postat av Beast
                    Eller bara på att gnälla o tjaffsa i alla trådar o inlägg
                    Du får tycka vad du vill men det var iallafall ett slag under bältet med tanke på hur mycket tid jag lägger ned på att besvara inlägg i detta forum.

Ja jag säger vad jag tycker...men jag är för den delen inte orättvis eller riktigt otrevlig. Jag har aldrig varit avstängd heller.

Jag kan tycka att det inte är för mycket begärt att man bidrar till forumet mer än i en tråd som man skriver "klick" för att rädda skogen samtidigt som detta forum har vikande popularitet och att det är en liten skara medlemmar som överhuvudtaget bemödar sig att diskutera i forumet.

Kommentar

• JockeB
                      Användare
                      • May 2004
                      • 2964

Ursprungligen postat av Malawe
                      Du får tycka vad du vill men det var iallafall ett slag under bältet med tanke på hur mycket tid jag lägger ned på att besvara inlägg i detta forum.

Ja jag säger vad jag tycker...men jag är för den delen inte orättvis eller riktigt otrevlig. Jag har aldrig varit avstängd heller.

Jag kan tycka att det inte är för mycket begärt att man bidrar till forumet mer än i en tråd som man skriver "klick" för att rädda skogen samtidigt som detta forum har vikande popularitet och att det är en liten skara medlemmar som överhuvudtaget bemödar sig att diskutera i forumet.
                      Jaha så DU tog åt dig
                      Du snackar ALLTID om slag under bältet!! Men vad jag vet så bidrar Lundensis med mycket mera än så på forumet, men du kanske inte "hänger" i ALLA tråda här så då var ju ditt utalande "ett slag under bältet" i så fall!
                      Frågan är vad du gör på forumet!? Har du ens akvaium längre? 50% av alla inlägg jag läser från dig har med ifrågansättanden o tjaffs att göra, är det heta diskutioner så är du där!?!? Om jag ska vara ärlig så va fan då!? Det är en hobby o det gemensamma intresset vi har för fiskar oavsett härkomst, det är inte värdspolitik som ska diskuteras här, vem som har rätt o fel mm..
                      Jag tror som det har skrivits här tidigare, kommer det nya intressanta trådar o inlägg o bilder så kommer det också nya inlägg... Hobbyn kommer alltid gå upp o ner, men framförallt så kanske man inte ägnar sin tid åt hobbyn framför datorn...
                      Mvh Jocke

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

Jaha så DU tog åt dig
                        Du snackar ALLTID om slag under bältet!! Men vad jag vet så bidrar Lundensis med mycket mera än så på forumet, men du kanske inte "hänger" i ALLA tråda här så då var ju ditt utalande "ett slag under bältet" i så fall!
                        Frågan är vad du gör på forumet!? Har du ens akvaium längre? 50% av alla inlägg jag läser från dig har med ifrågansättanden o tjaffs att göra, är det heta diskutioner så är du där!?!? Om jag ska vara ärlig så va fan då!? Det är en hobby o det gemensamma intresset vi har för fiskar oavsett härkomst, det är inte värdspolitik som ska diskuteras här, vem som har rätt o fel mm..
                        Jag tror som det har skrivits här tidigare, kommer det nya intressanta trådar o inlägg o bilder så kommer det också nya inlägg... Hobbyn kommer alltid gå upp o ner, men framförallt så kanske man inte ägnar sin tid åt hobbyn framför datorn...
                        Kanske inte detta är bland dom inlägg som skapar nya medlemmar

måste man ha akvarium för att skriva här ?????....................jag har inget hemma just nu
                        ganska olämpligt att se ner på medlemmar, för hur många akvarier dom har
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• JockeB
                          Användare
                          • May 2004
                          • 2964

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Kanske inte detta är bland dom inlägg som skapar nya medlemmar

måste man ha akvarium för att skriva här ?????....................jag har inget hemma just nu
                          ganska olämpligt att se ner på medlemmar, för hur många akvarier dom har
                          Hade inget alls med hur många akvarium man har att göra, det var ju tydligen DIN tolkning!!!! Men om man som medlem ägnar tiden här åt att ständingt skapa diskutioner och ifrågasätta ALLT o inget! Så lär ju inte det heller SKAPA några nya medlemmar!
                          Så du tycker Malawes inlägg om Lundensis var rätt då!? Vissa här får ju tydligen ge pikar åt andra, men inte andra!! Konstigt att detta forum är på nedgång i så fall!!! Själv har jag börjat hänga på andra forum där det snackas fisk o INGET annat..
                          Mvh Jocke

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Jaha så DU tog åt dig
                            Om jag har akvarium eller inte har faktiskt inget med saken att göra. Jag har INTRESSE...och jo..jag har akvarium igång med.

50% tjafs av det jag skriver? Normalt sett skulle jag ta illa vid mig av sådant skitsnack..men jag låter det vara. Det är för dåligt att ens reagera på.

Lundensis bidrar med annat, men ingen kan förneka att Lundensis och Akva99 koncentrerar sig på att "klicka" mer än att tillföra något till forumet. Det är min åsikt och den står jag för. Det är inte personligt mot någon av dem för jag känner ingen av dom, men det retar mig när de mest aktiva på forumet klickar i en tråd för att rädda gammelskog..på ett ciklidforum.

En annan sak..jag är på forumet för att prata om mitt intresse...akvariehobbyn. Jag är inte här för att samla popularitetspoäng och vara "hipp" bland forummedlemmar.
                            Senast redigerad av StefanL; 10 November 2009, 00:21.

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Själv har jag börjat hänga på andra forum där det snackas fisk o INGET annat..
                              Tyckte det var just det min pik handlade om...men det går tydligen bra åt ena hållet men inte åt det andra. Jag vill inget annat än att forumet lever upp och pratar hobbyrelaterade ting.

En tråd vars enda syfte är att "klicka" i tid och otid...låt vara för en god gärning...är enligt min mening smått hånfull mot forumet när klickarna inte gör annat än skriver just "klick".

Kommentar

• cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

Hade inget alls med hur många akvarium man har att göra, det var ju tydligen DIN tolkning!!!! Men om man som medlem ägnar tiden här åt att ständingt skapa diskutioner och ifrågasätta ALLT o inget! Så lär ju inte det heller SKAPA några nya medlemmar!
                                Så du tycker Malawes inlägg om Lundensis var rätt då!? Vissa här får ju tydligen ge pikar åt andra, men inte andra!! Konstigt att detta forum är på nedgång i så fall!!! Själv har jag börjat hänga på andra forum där det snackas fisk o INGET annat..
                                Låter som ett sämre förhållande

men visst är det bra, man måste säga vad man tycker

jag säger alltid vad jag tycker utan att tänka på min inkomst på Akvarielagret.(ibland förlorar jag någon kund, dock inte ofta)

jag tycker att skriva nästan 300 inlägg Klick är inte min typ av inlägg.
                                upprepning är något man förlorar medlemmar på (mig gör det inget längre)

men vad är det för mening att blicka bakåt.

mer snabba rese repotage hos vänner, med många bilder.

reportage om olika lösningar i o runt akvariet.
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor
                                jag frågade hur stor ? inget svar
                                han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

Arbetssätt...