Kardinaltetror som beter sig konstigt.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Hej

Det ska vara en bakteriekultur och inte vattneberedningsmedel. Fråga i affären. Känner du ingen med akvarium? En näve grus eller att helt enkelt krama ur filtret och hälla ner i akvariet gör susen. Om du tar jord ska det nog inte vara gödslad blomjord utan en näve från trädgården eller skogen. Jag har aldrig testat jord själv men har haft akvarium gående konstant i över 30 år så jag har kunnat ympa från dessa.

Salt ska endast tillsättas en gång och du ska endast ersätta det vatten som tas bort (inte avdunstar). Just i ditt fall skulle jag föreslå att du inte ersätter saltet utan fortsätter med vattenbytena. När allt är i balans behövs inte saltet lägre (just nu är det för att minska nitritens skadlighet).

Skaffa fiskar som är höga i kroppen och inte långsmala.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Muppi
      Användare
      • October 2009
      • 17

Så 1/3 vattenbyte i veckan, tillsätter jag då 1/2msk salt per vattenbyte? Eller gör jag det nu och sen låter det vara?

Ang tidigare tipset om äppelsnäckor: Finns det någon risk att salamandrarna ger sig på dessa? Hade tänkt ha något mal för hjälp med bottenrengöring men fick höra att dessa kunde även äta på salamandrarna om de blev lite större.

Mvh / Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av Muppi
        Så 1/3 vattenbyte i veckan, tillsätter jag då 1/2msk salt per vattenbyte? Eller gör jag det nu och sen låter det vara?

Ang tidigare tipset om äppelsnäckor: Finns det någon risk att salamandrarna ger sig på dessa? Hade tänkt ha något mal för hjälp med bottenrengöring men fick höra att dessa kunde även äta på salamandrarna om de blev lite större.

Mvh / Magnus
        Det jag föreslog var 1/2 msk och sedan inte ersätta efter vattenbyte. Om du ersätter så ska du bara ersätta det du tar bort dvs. 1/3 av 1/2 = 1/6 msk. OBS du ska inte ersätta salt i avdunstat vatten (saltet är kvar i akvariet).

Salamandrarna lämnar nog äppelsnäckor ifred.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Muppi
          Användare
          • October 2009
          • 17

Tack. Ber om ursäkt då jag uppfattade dig fel först. Har vidtagit lite åtgärder sen igår och ska även pröva tillsätta salt senare.

De åtgärder jag vidtagit är:
          2st äppelsnäckor som hjälper rensa upp gammal mat och döda växtdelar.
          Pumpens utblås är riktat mot ytan för mer syrerikt vatten(hade tidigare en liten hinna på ytan som nu är borta)
          I vattnet har det tillsatts en lagom dos med nitrivec som rekommenderades där jag skaffade sniglarna.(Som bakteriekultur)

Jag ska även pröva tillsätta lite salt i e.m. och se om detta hjälper ytterligare(ska väl hjälpa blockera där fiskarna tar in nitrit?). Tycker att fiskarna kippar lite mindre men det kan också vara min inbillning. Det kommer självklart ta ett tag innan allt är bra så nu ska jag försöka avvakta så mycket det går.

Tack för all hjälp och skulle det inte bli bättre så återkommer jag igen

Kommentar

Arbetssätt...