Kardinaltetror som beter sig konstigt.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Muppi
    Användare
    • October 2009
    • 17

Kardinaltetror som beter sig konstigt.

Hej.

Jag har ett hyffsat nystartat 54l akvarium som just nu bebos av 4st kardinaltetror och 2st eldbuks-salamandrar. Det är mitt första riktiga akvarium och jag vet inte riktigt om allt gått rätt till från början. Hitils finns bara några stenar och en del olika växter i akvariet, inga rötter eller så.

Insättningen gick till somså att akvariet startades upp och fick stå i ca en vecka. De fyra kardinalerna inhandlades(det lät på säljaren då som att även en liten grupp om 4 skulle trivas, nu efterhand så har jag förstått att de kan behövas fler då det är en stimfisk) och togs försiktigt in i akvariumet. Ungefär 4 dagar senare så satte vi in de två salamandrarna.

I några dagar så var kardinalerna ganska skygga och gick ganska nära botten i sin grupp om 4. Nu har de börjat flåsa lite och jagar varandra stundtals. De håller sig närmare ytan än botten även om de aldrig går upp och vidrör sjävla ytan. Ofta mer utspridda än i grupp som tidigare. Färgen är fortfarande väldigt stark på alla fyra fiskar. Det skumma är att när lampan släcks för natten så börjar fiskarna gå i grupp och är inte alls elaka med varandra längre. När de slutligen hittar sitt ställe att sova på så är de återigen utspridda över akvariet(både högt och lågt).

Försäljaren av fiskarna berättade att de sannolikt fått stryk av någon elak bakterie då akvariet kanske hade behövt stå lite längre innan de fick komma dit. Det rekommenderades en medicin vid namn baktopur direkt. Har även prövat en tablett av denna och gjorde efter kuren ett 50%igt vattenbyte där det nya vattnet preparerades med tetras aquasafe. Kan tycka att flåsandet har gått ner lite men elakheten kvarstår och nattbeteendet kvarstår.

Har försökt mata väldigt sparsamt med mitt flingfoder och varannan dag så får salamandrarna en bit frusna mygglarver, vilket även kardinalerna är och naffsar av. Har hört att vid sånnahär symptomer så ska man försöka låta bli matning men jag är inte helt säker på hur lite mat salamandrarna kan klara sig på, vill inte påfresta dem för mycket då jag inte är helt hundra på vilka tecken de eventuellt skulle visa om något saknas. Nackdelen med mygglarverna är att de hinner tina upp och separera en bit medans den åker runt i strömmen från pumpen på ytan och på så sätt sprids en hel del mat som sedan inte äts av varken salamandrarna eller fiskarna

Så frågan är vad jag kan göra för att underlätta tillfrisknandet för kardinalerna? Kan det vara så att det är för få av dem och att det är därför de är elaka med varandra?

Mvh / Magnus
  • thomas4321
    Användare
    • January 2009
    • 9

Jag tror du sk skaffa minst 6 kardinaler till så de får "stimma till sig". Det är mitt tips

Kommentar

• Muppi
      Användare
      • October 2009
      • 17

Det var faktiskt min tanke från början när jag besökte affären där jag inhandlade de första 4.a Berättade att de mådde bra och att de lekte med varandra(vilket jag trodde då de jagade varann). Det var då jag fick veta att de nog inte mår så bra och att jag borde avvakta med att sätta in fler.

Jag tror att det blir 6 till fiskar men samtidigt så är jag orolig att alla ska börja må dåligt :/

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Välkommen till forumet!

Eldbukssalamandrar äter när de blir större så se till att hålla dem mätta. På sikt ska du nog ha större fiskar med dem.

vad har du för temperatur i ditt akvarium? Kardinaler ogillar när temperaturen går under 22 och riskerar att dö om den går under 20.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Muppi
          Användare
          • October 2009
          • 17

Hej och Tack!

Jag har hört att de ska vara ganska glupska salamandrarna och därför bara ska matas varannan dag. Vilket jag håller i dagsläget.(Dock verkar de inte äta allt då en del somsagt sprids ut)

I dagsläget så ligger temperaturen på 25 dagstid och inte under 24 nattetid. Temperaturen styrs med en doppvärmare och en termometer som sitter på insidan vid botten.

Tack för all hjälp. Vill att firrarna ska få det så bra som det bara går

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Hej

Salamandrarna äter fisk när de blir större ska det stå. Hos mig satte de i sig halvvuxna prinsessor på 5 cm när jag var på semester och vuxna kardinaler skulle inte haft en chans. Jag höll dem med humlafisk ett tag och det funkade. Kanske såg de giftiga ut?
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Muppi
              Användare
              • October 2009
              • 17

Ojdå.. Det visste jag inte, att de äter fiskarna. Det lät ju inge roligt :/ För tillfället verkar de inte bry sig om firrarna dock, får väl se hur länge det håller i sig :/

Kommentar

• Koi-fantast
                Användare
                • November 2007
                • 555

Muppi, om jag förstår dig korrekt så ligger det mat kvar efter att du matat som ingen äter upp och det är inte bra. Det förstör vattenkvalitén och jag tycker att du borde införskaffa några snäckor som tar hand om detta. Ex. äppelsnäckor eller malaysiska sandsnäckor tycker jag själv är bra, men jag har tyvärr ingen kunskap om salamandrar och om det kan bli några problem.. Övermatning kan iaf ganska snabbt förstöra vattenkvalitén och det verkar som att du matar för mycket.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Muppi
                  Användare
                  • October 2009
                  • 17

Min tanke är att försöka skaffa något så att jag kan rikta vattenströmmen upp mot ytan för bättre luftning och ev. mindre strömt vatten under ytan. Detta hoppas jag ska hjälpa mot att mygglarverna sprids så mycket i akvariet som i sintur kommer underlätta för salamandrarna. Ska ta en titt och se exakt vad det är för snäckor du pratar om och se om det kan vara något

Tack för alla tips och låt dem fortsätta komma, är inte säker än på att jag ska sätta ner 6 till fiskar då jag är orolig att alla kommer bli lika dåliga och i värsta fall dö. Finns det någon möjlighet att de kommer må avsevärt bättre av att gå i grupp om 10 istället för 4.a så blir det att införskaffa fler.

Mvh / Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ursprungligen postat av Muppi
                    Min tanke är att försöka skaffa något så att jag kan rikta vattenströmmen upp mot ytan för bättre luftning och ev. mindre strömt vatten under ytan. Detta hoppas jag ska hjälpa mot att mygglarverna sprids så mycket i akvariet som i sintur kommer underlätta för salamandrarna. Ska ta en titt och se exakt vad det är för snäckor du pratar om och se om det kan vara något
                    Hur stora är salamandrarna? Har de fått knottrig hud än? De kan som sagt äta stora bitar så om du hackar en räkstjärt i fem bitar så klarar de enkelt att hantera en sådana.

Ursprungligen postat av Muppi
                    Tack för alla tips och låt dem fortsätta komma, är inte säker än på att jag ska sätta ner 6 till fiskar då jag är orolig att alla kommer bli lika dåliga och i värsta fall dö. Finns det någon möjlighet att de kommer må avsevärt bättre av att gå i grupp om 10 istället för 4.a så blir det att införskaffa fler.

Mvh / Magnus
                    Jag tror inte att de blir avsevärt bättre av att gå i en grupp om tio istället för fyra. Jag tror inte att det är antalet som gjort dem sjuka.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Muppi
                      Användare
                      • October 2009
                      • 17

De är fortfarande ganska unga. Inget knotter vad jag märkt, de är bara ca 4-5cm än så länge. Har somsagt inte gjort några utfall mot fiskarna. '

Det var det jag tänkte med, tror det blir att avvakta. Borde jag göra mer frekventa vattenbyten medans fiskarna beter sig såhär?

Mvh / Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Uj, vilka småttingar. Min erfarenhet är att de är väldigt känsliga när de är så små så du måste se till att inte mat blir liggande.

Jag tror att felaet är att akvariet inte kommit igång och att du har nitrit. Tillsätt en halv matsked jodfritt salt. Jag skulle inte medicinera utan snarare tillsätta bakterier. Du kan antingen ta en näve grus från ett akvarium som är igång eller "gunk" från ett filter. Man kan till och med ta en näve jord och röra ut i vatten, sila bort geggan och hälla i vattnet i akvariet. Det går även köpa bakteriekulturer.
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 14 October 2009, 13:27.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Koi-fantast
                          Användare
                          • November 2007
                          • 555

Det är inte så lätt att bara säga att vb löser allt. Bakterierna behöver tid på sig för att byggas upp och du behöver dem för att bryta ner skadliga ämnen. Din besättning behöver tid att anpassa sig till nytt vatten.

Jag tycker att du ska göra följande:
                          1 Mata bara var tredje dag med så mycket mat som äts upp på 1 minut
                          2 Se till att du långsamt (i den takt dina djur klarar av) förbättrar vattenkvalitén
                          3 Salt kan hjälpa fiskarna men hur salamandrarna klarar det vet jag inte
                          4 Läs på så mycket du kan
                          5 Försök ligga steget före dina problem
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av Koi-fantast
                            3 Salt kan hjälpa fiskarna men hur salamandrarna klarar det vet jag inte
                            Jag hade hade nog 10 gånger mer salt (i flera år) än jag nu föreslog när jag höll mina salmandrar med humlafiskar. Mina salamandrar var dock större.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Muppi
                              Användare
                              • October 2009
                              • 17

Dessa färdiga bakteriekulterer är det sånt i stil med tetra safestart?(Är osäker på exakta namnet men..) Vi har lite jord liggandes, sådan jord som användes vid planteringen av blommor i våras. Går det med sådan jord eller bör det vara något som grävs upp utifrån?

jag ska införskaffa lite jod-fritt salt och börja den kuren genast.

@Koi-fantast: Tack för tipsen Det förstår jag med att det inte kommer lösa sig på en gång, jag är dock hoppfull att det kommer lösa sig då ingen av firrarna trillat av pinn än.

@Ola Svensson: Hur ofta bör salt tillsättas? Vad för fisk tror du skulle klara sig bättre när salamandrarna börjar växa upp? Tanken var att ha kardinalerna, salamandrarna och en större fisk i akvariet(Det var tanken från början iafall). Jag får nog ändra min plan lite men allt för stora fiskar blir ett problem då akvariet är såpass litet :/

Mvh / Magnus

Kommentar

Arbetssätt...