Hur mycket filter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2009
    • 27

Ursprungligen postat av patdah
    Det här måste du ju förklara för jag fattar verkligen inte hur det kan vara möjligt... övermättning av syrgas i vatten låter ju spännande med tanke på vad som brukar ske i växtakvarier under fotosyntesen...

Vad blir effekten av att diffusionen inte skulle hinna med? Syret kan ju inte lägga sig som ett lock under vattenytan i alla fall

Har du nån bra källhänvisning så jag kan få fördjupa mig i ämnet också?
    Fortsätter med trådkapningen - eventuellt kan någon forumsvärd klippa ur dessa inlägg och lägga i egen tråd

Någon referens har jag inte eftersom jag inte brukar läsa mig till vad jag kan. De enda referenser jag har är egen erfarenhet och mätningar jag gjort samt en del funderingar. Det är inte så svårt att få gasövermättnad i ett vatten, syrgasövermättnad kan du exempelvis mäta dig fram till i kraftiga forsar och vattenfall ute i naturen. Om du har ren syrgas och bubblar in den (eller löser den med tryck innan den kommer i akvariet) så får du lätt en mätbar syrgasövermättnad i vattnet. Denna övermättnad ligger kvar och den tid det tar för den att försvinna beror på ytan mellan luft och vatten samt transporten av syrgasrikt vatten upp mot ytan. En växt eller algfotosyntes i vatten är just en stor syrgasproducent och det måste komma bort ifrån växterna/algerna

Jag och den inte helt okände defdac hade ett längre meningsutbyte om detta i en zoopettråd för några år sedan (2003) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=46688 - där hittar du en mer detaljerad redogörelse för de experiment jag gjor med alg och växtproducerad syrgasöverskott och en genomgripande diskussion om detta.

MVH Lasse
    ;) Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt ;)

Kommentar

• patdah
      Användare
      • December 2008
      • 64

Jag har aldrig uppfattat att man kan få en syremättnad på över 100% med dom temperaturerna vi pratar om i ett akvarie... inte ens med extremt mycket algtillväxt...

Kommentar

• Lasse
        • October 2009
        • 27

Har du mätt med syremätare? Och har du haft tillräckligt med ljus. Det är lättare att få övermättnad i ett vatten på 25 grader än i ett vatten på 10 grader.

MVH Lasse

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Lasse,
          det är helt enkelt underbart att se dig in action!!

/En kaxig kursdeltagare från Malmö, som lärde sig mycket under kursen och återigen har fallit in i en mer ödmjuk inställning.
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• patdah
            Användare
            • December 2008
            • 64

Ursprungligen postat av Lasse
            Har du mätt med syremätare? Och har du haft tillräckligt med ljus. Det är lättare att få övermättnad i ett vatten på 25 grader än i ett vatten på 10 grader.

MVH Lasse
            Nej, jag har inte mätt med syremätare... jag tänkte galet... eller logiskt när jag skrev

Jag tycker ju att vattnet är syremättat till 100% när det bubblar om växterna men så är det nog inte...

Kommentar

• Lasse
              • October 2009
              • 27

Nja - det är troligtvis mer än övermättat i det läget. Bubblingen uppstår där syrgasen "fäller" ut - vid någon bladspets eller skada - det är ingen direkt bubbling från klyvöppningarna vad jag vet. I de vatten jag mätt upp har det inte funnits några bubblor även när övermättnaden varit 175 %.

MVH Lasse

Kommentar

Arbetssätt...