Hur mycket filter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

Ursprungligen postat av Hogan1
    Alla lösningar som fungerar är naturligtvis strålande bra. Vad jag är ute efter är som sagt god filtrering, rent vatten, glada fiskar och att om ett filter lägger av, jag alltid har ett annat igång i reserv som kan klara av akvariet under kortare eller längre tid. Eheim 2080 köpte jag för att vara säker på att filtret inte skall vara för litet när jag eventuellt byter upp mig några hundra liter.
    En vanlig luftpump klarar att driva ett akvarium länge. Jag brukar räkna på ungefär 67 liter luft i timmen per hundra liter.

Kommentar

• patdah
      Användare
      • December 2008
      • 64

På plantswap finns nu en tråd där det här med ytrörelse tas upp... syre tillförs vattnet mer om vattenytan rör på sig... men nu pratar man även om att ett öppet akvarie utan täckglas eller täckande ramp ska kunna ge mer syre till vattnet... i mina öron låter det logiskt. Ett par tysta fläktar som sköljer in syre över vattenytan kanske kan tillföra mer syre till karet än vad endast bra ytcirkulation av vattnet lyckas med.

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Jo ja är med vad du menar Lasse. Utom risken för syreöverskottet. Nu ser ja inte det som en risk eftersom ja som lägst har 7-8000 l/h i mitt 2400 liters alltså 3ggr/h.

Men även om ja haft stillastående vatten så förstår jag inte riktigt för att vi talar ju om ett helt öppet system där maxtrycket vid botten blir 0,6m vattenpelare. Finns det verkligen en risk att vattnet blir gasövermättat även vid så små tryck?

Ja menar då borde ju fisken riskera dykarsjuka i sjöar där fotosyntesen driver fram gas tillräckligt djupt alltså djupare än 0,6 meter.
        För att inte tala om risken vid vattenbyte där trycket i kranen kan ha ett tryck på 15-20 meter vattenpelare och där vattnet (om man har egen brunn) kan ha hämtats på 100 meters djup.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Ursprungligen postat av patdah
          På plantswap finns nu en tråd där det här med ytrörelse tas upp... syre tillförs vattnet mer om vattenytan rör på sig... men nu pratar man även om att ett öppet akvarie utan täckglas eller täckande ramp ska kunna ge mer syre till vattnet... i mina öron låter det logiskt. Ett par tysta fläktar som sköljer in syre över vattenytan kanske kan tillföra mer syre till karet än vad endast bra ytcirkulation av vattnet lyckas med.
          Jag tror att det är inga som helst problem med "vanliga" täckglas som är lite snedskurna här och där för att luften mellan täckglas och vatten värms mycket effektivt upp av både ljusrampen och vattnet. O varm luft stiger i en rasande fart så att man får en ordentlig luftväxling

Kommentar

• Marcus Karlsten
            Användare
            • January 2013
            • 318

Ursprungligen postat av Lasse
            Jag tror inte det är så knepigt utan helt logiskt med tanke på att du kör utan extra koldioxid.

1: Du har koldioxidproduktion dygnet runt från fiskar, bakterier och växter. Ja faktiskt från växterna också genom deras vanliga cellmetabolism som inte är knyten till fotosyntesen.

2: Konsumenterna och utransportvägarna varierar.

2a) Under de mörka timmarna så är den enda förlusten av koldioxid den genom diffusion via ytan - ju kraftigare cirkulation och våggång i ytan desto mer avgång. Nu uppstår ett litet problem - eftersom koldioxiden är en restprodukt av syreandningen hos det levande i karet (framförallt bakterierna) så sker en konsumtion av syre under natten som inte ersätta av växterna. Enda sättet att få in syre är genom ytcirkulation som du påpekat - backslashen är också mer avgång av koldioxid. Koldioxiden vill du ju ha kvar så mycket av som möjligt för växternas behov under dagen så du måste hitta en balanspunkt här.

2b) Under de ljusa timmarna så finns förutom avgången av koldioxid även en konsumtion av koldioxid från växterna. Minskar du avgången (dvs ytrörelsen) så får du mer koldioxid till växterna. Här får du en restproduktion av syre så du behöver inte samma ytcirkulation. Men en liten varning - växternas syreproduktion kan bli så stor att det uppstår syreöverskott kring klyvöppningarna så en viss cirkulation behövs

Om jag var du så skulle jag prova med att sätta pumputloppen liten olika. De pumpar du vill ha igång på dagen sätter du lite längre ner så de inte rör upp ytan och snarare har en cirkulation under ytan. Den pump du vill slå på under natten sätter du med en cirkulation i ytan, eventuellt kan du tidsstyra den så den slår på en kort stund med jämna mellanrum - den är endast till för att garantera att fiskarna har syre strax för ljuset går på. Eventuellt kan du pH styra den.

MVH Lasse
            Kanske kommer från tråden lite men. Jag har co2 prylar stående som jag tänkte prova, har inte hållt på med det innan. Har ingen timmerstyrd magnetventil, jag kommer för eller senare glömma att vrida av kranen på natten. Är detta en risk att det slutar i kattastrof med syrebrist döden.
            www.marcuskarlsten.se
            -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• patdah
              Användare
              • December 2008
              • 64

Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
              Kanske kommer från tråden lite men. Jag har co2 prylar stående som jag tänkte prova, har inte hållt på med det innan. Har ingen timmerstyrd magnetventil, jag kommer för eller senare glömma att vrida av kranen på natten. Är detta en risk att det slutar i kattastrof med syrebrist döden.
              Om du kör difusorn/reakotorn med en separat pump så kan du ju ha en vanlig timer till pumpen istället... det läcker ut lite koldioxid i difusorn eller i reaktorn men om det inte är någe flöde därigenom så bildas det ju bara en stor bubbla som kommer åka ut eller användas så snart pumpen startas då ljuset går igång... du kan ju köra pumpen på samma timer som ljusrampen går på.

Kommentar

• Lasse
                • October 2009
                • 27

Ursprungligen postat av LN
                Jo ja är med vad du menar Lasse. Utom risken för syreöverskottet. Nu ser ja inte det som en risk eftersom ja som lägst har 7-8000 l/h i mitt 2400 liters alltså 3ggr/h.

Men även om ja haft stillastående vatten så förstår jag inte riktigt för att vi talar ju om ett helt öppet system där maxtrycket vid botten blir 0,6m vattenpelare. Finns det verkligen en risk att vattnet blir gasövermättat även vid så små tryck?

Ja menar då borde ju fisken riskera dykarsjuka i sjöar där fotosyntesen driver fram gas tillräckligt djupt alltså djupare än 0,6 meter.
                För att inte tala om risken vid vattenbyte där trycket i kranen kan ha ett tryck på 15-20 meter vattenpelare och där vattnet (om man har egen brunn) kan ha hämtats på 100 meters djup.
                Se det så här:

Du står ute när det är 30 grader och det är vindstilla. Det är varmt och jäkligt. Plötsligen kommer en liten vindil och plötsligen blir det inte så varmt utan ganska skönt. Vad som har hänt är att när det var vindstilla så bildades det ett mikroklimat runt din hud med 100 procent luftfuktighet. Eftersom du kyler din kropp genom avdunstning (svettning) så funkade den inte eftersom du kan inte avdunsta mot 100 % fuktighet. Vindilen blåste bort mikroklimatet och plötsligen så kom torrare luft i kontakt med din hud och du lyckades göra dig av med fuktighet och det käns svalare. Samma är det kring växternas klyvöppningar - det bildas ett mikroklimat just runt dem eftersom produktionen är så stor där - förs inte det bort genom att lite syrefattigare vatten kommer i närkontakt med klyvöppningarna så kan inte växten göra sig av med den producerade syrgasen utan skador kan uppstå.

Ja du kan få syrgasövermättnad i ett kraftig beplantat akvarium eftersom produktionen av syrgas blir så stor att diffusionen via vattenytan inte hinner med ibland.

Dykarsjuka får du dock inte lätt av syrgasöverskott eftersom den beror på ett litet övertryck av kvägas. Du kan få det om syrgasens partialtryck blir för högt men jag har varit uppe i 125 % mättnad med syrgas utan problem.

Ja dykarsjuka kan uppstå vid vattenbyte om det finns ett kvägasöverskott i vattnet - faktiskt inte ovanligt vid djupborrade brunnar - ger upphov till den sk "bubble disease"

MVH Lasse
                Senast redigerad av Lasse; 16 October 2009, 00:37.
                ;) Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt ;)

Kommentar

• Lasse
                  • October 2009
                  • 27

En liten missuppfattning - syrgasbristen kommer inte av att det blir för mycket koldioxid i vattnet. Du kan glömma din koldioxid utan att det minskar syrgasen. Visserligen dör fiskarna i alla fall men av för mycket koldioxid och inte av för lite syrgas. Syrgasbristen som kan komma i ett beplantat akvarium på natten beror istället på att bakterier och andra levande organismer förbrukar syrgasen i vattnet - att sedan restprodukten bli koldioxid är en annan sak. I det fallet dör fiskarna av för lite syrgas och inte för mycket koldioxid

MVH Lasse
                  ;) Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt ;)

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Där ser man Lasse, då har ja lärt mig något nytt, tack för infon och dina bra inlägg

Kommentar

• patdah
                      Användare
                      • December 2008
                      • 64

Ja du kan få syrgasövermättnad i ett kraftig beplantat akvarium eftersom produktionen av syrgas blir så stor att diffusionen via vattenytan inte hinner med ibland.
                      Det här måste du ju förklara för jag fattar verkligen inte hur det kan vara möjligt... övermättning av syrgas i vatten låter ju spännande med tanke på vad som brukar ske i växtakvarier under fotosyntesen...

Vad blir effekten av att diffusionen inte skulle hinna med? Syret kan ju inte lägga sig som ett lock under vattenytan i alla fall

Har du nån bra källhänvisning så jag kan få fördjupa mig i ämnet också?

Kommentar

• Marcus Karlsten
                        Användare
                        • January 2013
                        • 318

Ursprungligen postat av patdah
                        Om du kör difusorn/reakotorn med en separat pump så kan du ju ha en vanlig timer till pumpen istället... det läcker ut lite koldioxid i difusorn eller i reaktorn men om det inte är någe flöde därigenom så bildas det ju bara en stor bubbla som kommer åka ut eller användas så snart pumpen startas då ljuset går igång... du kan ju köra pumpen på samma timer som ljusrampen går på.
                        Bra idé, men jag kanske har lite omodern utrustning. Fick denna av en zoohandlare för ganska många årsen, han hade då trötnat på den som hyllvärmare.
                        Minns jag inte fel så beskrev han att bubblan i stort sätt skulle förbrukas i glasspiralen.

Är den användbar?
                        www.marcuskarlsten.se
                        -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• Marcus Karlsten
                          Användare
                          • January 2013
                          • 318

En liten missuppfattning - syrgasbristen kommer inte av att det blir för mycket koldioxid i vattnet. Du kan glömma din koldioxid utan att det minskar syrgasen. Visserligen dör fiskarna i alla fall men av för mycket koldioxid och inte av för lite syrgas. Syrgasbristen som kan komma i ett beplantat akvarium på natten beror istället på att bakterier och andra levande organismer förbrukar syrgasen i vattnet - att sedan restprodukten bli koldioxid är en annan sak. I det fallet dör fiskarna av för lite syrgas och inte för mycket koldioxid

MVH Lasse
                          Intressat, men hur lätt är det att överdosera koldioxiden i dödlig dos?
                          www.marcuskarlsten.se
                          -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Är den användbar?
                            Absolut!
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Hogan1
                              Användare
                              • August 2008
                              • 149

Välkomna skall ni alla vara till SM i trådkapning.....
                              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Kommentar

• patdah
                                Användare
                                • December 2008
                                • 64

Ursprungligen postat av Hogan1
                                Välkomna skall ni alla vara till SM i trådkapning.....
                                Hej, och tack

Bra idé, men jag kanske har lite omodern utrustning. Fick denna av en zoohandlare för ganska många årsen, han hade då trötnat på den som hyllvärmare.
                                Minns jag inte fel så beskrev han att bubblan i stort sätt skulle förbrukas i glasspiralen.

Är den användbar?
                                Klart den är användbar... men du ska nog ha en magnetvetil så du kan stänga av gastillförseln nattetid i så fall...

Kommentar

Arbetssätt...