Bottengödning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan T
    Användare
    • March 2003
    • 18

Bottengödning

Hej!

Skall starta upp ett 400 liters kar och undrar om någon vänlig själ har ett bra recept på en väl fungerande bottengödning.

MVH / Janne

MVH / Janne
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

Hej!

Jag inredde för en tid sedan ett akvarie som var tänkt som växtakvarie. Som bottengödning så var jag då och köpte näckroslera på bauhaus. Näckrosleran blandade jag upp med finkornig sand och la detta i ett 4-5cm tjockt lager över hela bottenytan. Ovanpå detta lite granulerad torv samt näringskulor (också dessa inköpta på bauhaus) och slutligen 4-5 cm akvariesand. Man kan även lägga ett nät ovanpå lerblandningen för att inte leran ska "virvla" upp så mycket vid omplantering av växter.

Annars så kan du tex använda dig av järnberikade lerkulor som du trycker ner i sanden runt växterna rotsystem. Också dessa kan du göra själv. Köp lite vanlig drejlera som du formar till 2-3cm stora kulor, några droppar järn på varje kula och låter dom sen torka, sen är det bara o trycka ner ett par kulor vid varje växt.

Hälsningar-Stefan L.

//Stefan Lindstedt

Kommentar

• Jan T
      Användare
      • March 2003
      • 18

Tack för tipset Stefan!

Funderar på att blanda upp torven med näckrosleran. Är sanden absolut nödvändig enligt din mening? Tycker du att man behöver komplettera detta arrangemang med "näringspellets"?

/ Janne

MVH / Janne

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

Anledningen till att man bör blanda upp leran med sand(c:a 1mm) är att med tiden så packar leran sig rejält och sanden motverkar detta. Blandningen bör bestå av c:a 40% sand o 60% lera(om jag inte minns helt fel).
        Det fungerar säkert bra även utan näringskulorna.

Om du är på väg att sätta upp ett "riktigt" växtakvarie så finns det mycket info att hämta på nätet angående detta. Bla finns det mycket info på hjortgatans zoo och så var det även en norsk site(kommer tyvärr inte ihåg adressen) som jag läste mycket på.

Hälsningar-Stefan L.

//Stefan Lindstedt

Kommentar

• Anette
          Användare
          • April 2002
          • 178

Jag har ett växtakvarium hemma med bottnen uppbyggd på samma sätt som Stefan beskriver. I och för sig ingen sand utan ett lerlager på ca 1 cm istället.
          Allt växer kanon och akvariet har stått uppe i tre år utan behov av större rengöring.

Anette

Kommentar

• Mohlin
            Användare
            • May 2002
            • 139

Varför använder man näckroslera? Vad är så speciellt med det? Kan man inte bara ha vanligt finkornigt grus till ett växtakvarie?

Kommentar

• Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

Med växtakvarie menar jag ett akvarium där man med hjälp av Co2, rätt belysning och en näringsrik botten försöker få sina växter trivas och växa maximalt. Leran innehåller många viktiga näringsämnen för växterna och är därför bra att använda i ett växtakvarium.

Hälsningar-Stefan L.

//Stefan Lindstedt

Kommentar

• Jan T
                Användare
                • March 2003
                • 18

Tack för alla goda råd!!

/ Janne

MVH / Janne

Kommentar

Arbetssätt...