Frågan är ställd - väntar på svaret.
I mellantiden vill jag bara knyta an till det där med bevisbördan i mitt inlägg tidigare. Enligt KKl ankommer det alltså på säljaren under de 6 första månaderna att bevisa att man inte hanterat en vara/produkt på ett korrekt sätt.
Inom akvaristiken kan det t.ex. innebära att säljaren begär (och har rätt till) att köparen tar med sig ett vattenprov till butiken. Kan då säljaren bevisa att vattnet har haft en undermålig kvalitet, har han förmodligen en sund invändning som kan friskriva honom från ansvar. Där uppstår ett annat problem - nämligen att användandet av vissa mediciner kan visa på en förhöjd nitrithalt som ju inte fanns där innan man började medicinera. Jag ser ingen direkt lösning på det problemet annat än att ta tillbaka fisken till affären så snart man märker att den har blivit sjuk...
Det här är en enormt intressant frågeställning faktiskt (tack för att den väcktes) och det öppnar ett antal dörrar för konsumenten om KKl skulle visa sig vara tillämplig i sin helhet. Således - blir fisken sjuk, köp inga mediciner utan ta tillbaka den till affären bara. De negativa bi-effekterna av detta är ju inte svåra att räkna ut - nämligen t.ex. att priset på akvariefisk åker upp i taket om säljaren måste räkna med att han får lämna tillbaka pengarna på X procent av den fisk han säljer.
Å andra sidan skulle enbart "hotet" om KKl kunna innebära att säljaren måste ta ett lite större ansvar vad gäller information och uppföljning med sina kunder om vad dessa speciella fiskarter kräver. Och om man tänker ytterligare ett snäpp - varför skall säljaren i alla lägen gå fri om han levererar en vara som redan från början är behäftad med fel?? Det är just för att skydda konsumenten mot oseriösa säljare med oskäliga villkor som konsumentköplagen har kommit till och där bör faktiskt inte zoohandlare vara undantagna. Filtret eller pumpen som inte fungerar reklamerar man ju till samma zoohandlare, inte sant?
I mellantiden vill jag bara knyta an till det där med bevisbördan i mitt inlägg tidigare. Enligt KKl ankommer det alltså på säljaren under de 6 första månaderna att bevisa att man inte hanterat en vara/produkt på ett korrekt sätt.
Inom akvaristiken kan det t.ex. innebära att säljaren begär (och har rätt till) att köparen tar med sig ett vattenprov till butiken. Kan då säljaren bevisa att vattnet har haft en undermålig kvalitet, har han förmodligen en sund invändning som kan friskriva honom från ansvar. Där uppstår ett annat problem - nämligen att användandet av vissa mediciner kan visa på en förhöjd nitrithalt som ju inte fanns där innan man började medicinera. Jag ser ingen direkt lösning på det problemet annat än att ta tillbaka fisken till affären så snart man märker att den har blivit sjuk...
Det här är en enormt intressant frågeställning faktiskt (tack för att den väcktes) och det öppnar ett antal dörrar för konsumenten om KKl skulle visa sig vara tillämplig i sin helhet. Således - blir fisken sjuk, köp inga mediciner utan ta tillbaka den till affären bara. De negativa bi-effekterna av detta är ju inte svåra att räkna ut - nämligen t.ex. att priset på akvariefisk åker upp i taket om säljaren måste räkna med att han får lämna tillbaka pengarna på X procent av den fisk han säljer.
Å andra sidan skulle enbart "hotet" om KKl kunna innebära att säljaren måste ta ett lite större ansvar vad gäller information och uppföljning med sina kunder om vad dessa speciella fiskarter kräver. Och om man tänker ytterligare ett snäpp - varför skall säljaren i alla lägen gå fri om han levererar en vara som redan från början är behäftad med fel?? Det är just för att skydda konsumenten mot oseriösa säljare med oskäliga villkor som konsumentköplagen har kommit till och där bör faktiskt inte zoohandlare vara undantagna. Filtret eller pumpen som inte fungerar reklamerar man ju till samma zoohandlare, inte sant?
Kommentar