Såga skevor för raster i BTN bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lars.backaker
    Användare
    • October 2009
    • 4

    Såga skevor för raster i BTN bakgrund

    Hej allesammans!

    Jag har nu suttit i några timmar och läst om lösningar för raster i BTN-bakgrunder (samt övriga bakgrunder för den delen). Jag dök på en intressant lösning där man skulle såga "skevor" i bakgruden och sedan limma myggnät/tyg från baksidan av bakgrunden och därmed skapa relativt dolda raster.

    Min fråga:

    Ungefär hur många skevor (storlek) bör jag ha till ett pumpflöde mellan 2000 och 2500 l/h

    Är det någon som kört på den här lösningen och kan dela med sig av lite bilder på resultatet?

    Tacksam för svar!
    Lars
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

    • April 2002
    • 4170

    #2
    Låter ju som ett kanonförslag. Bör bli snyggare än raster om man använder svart silikon och sand.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

      #3
      Ursprungligen postat av lars.backaker
      Hej allesammans!

      Jag har nu suttit i några timmar och läst om lösningar för raster i BTN-bakgrunder (samt övriga bakgrunder för den delen). Jag dök på en intressant lösning där man skulle såga "skevor" i bakgruden och sedan limma myggnät/tyg från baksidan av bakgrunden och därmed skapa relativt dolda raster.

      Min fråga:

      Ungefär hur många skevor (storlek) bör jag ha till ett pumpflöde mellan 2000 och 2500 l/h

      Är det någon som kört på den här lösningen och kan dela med sig av lite bilder på resultatet?

      Tacksam för svar!
      Lars
      Det finns ju BTN moduler som redan är förberedda för att ha filter/pump.
      Har själv 3 st men jag har märkt att alltför för stort flöde klarar de inta av att hantera. Insugshålet är för litet, eller så beror det på att jag har satt ett skumgummifilter mellan hålet och pumpen.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #4
        Hej Lars och välkommen till detta formidabla forum!

        Ditt förslag verkar vara bra! Om du tänker göra detta på din bakgrund, så kan du väl ta bilder och sedan visa och berätta i DIY avdelningen.

        Du kommer säkert att få en hel del förslag. Då jag inte har BTN bakgrund eller moduler, så kan jag inte ge någon kommentar.
        Senast redigerad av Wilhelm; 09 October 2009, 21:11.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem

          • April 2002
          • 4170

          #5
          Jag vet att raster syns + sätter igen. Dvs är fulare än ditt förslag.

          Jag ska testa på mitt nya nanoakvarium
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • anorgasa
            Användare
            • December 2006
            • 8

            #6
            Det absolut snyggaste (enligt mig..) du kan göra är att såg bakgrunden 3-5 mm kortare än akvariets innermått och sedan silicona botten och ena kortsidan. Sedan sätter du bara en filtermatta några cm in bakom BTN - stort förfilter och osynligt intag.

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • October 2004
              • 439

              #7
              Jag brukar såga slitsar ovanifrån som går ner någon centimeter. Syns inte om man inte vet vad man ska titta efter. Ganska enkelt att anpassa efter cirkulationen med om man vill skapa ytavrinning.
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • September 2006
                • 1805

                #8
                Ursprungligen postat av anorgasa
                Det absolut snyggaste (enligt mig..) du kan göra är att såg bakgrunden 3-5 mm kortare än akvariets innermått och sedan silicona botten och ena kortsidan. Sedan sätter du bara en filtermatta några cm in bakom BTN - stort förfilter och osynligt intag.
                Jag har nyligen gjort precis så. Kom över en bakgrund och tre moduler, begagnat. Bakgrunden är ca 16-17 cm för kort till karet. Tänkte då, varför inte utnyttja det. Limmade botten och ena sidan. Drog dessutom ut den för korta sidan 3-4 cm och satte filtermatta bakom 4x5 cm. Har också arrangerat filterfack bakom första mattan med keramikmakaroner och ytterligare filtermatta.
                Några snabbtagna bilder som illustration. Sista bilden det färdiga resultatet framifrån som visar den för korta sidan dold bakom moduler. Jag har tätat noga överallt. Så gott som allt vatten går via filtermattan i högerkanten. Den är 50x5x4 cm. Utblås sker via två hål, nu igensatta med en bit tät filterpatronbit med slang igenom, där raster tidigare använts som insug. Har även vänt bakgrunden "uppochner" så att utblås sker upptill i det överhäng som blev.
                Tror detta kommer funka bra. En cirkulationspump samt ett ytterfilter sköter cirkulation bakom bakgrunden.
                Senast redigerad av Pabbe; 10 October 2009, 06:54.

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • September 2006
                  • 1805

                  #9
                  Ursprungligen postat av lars.backaker
                  Hej allesammans!

                  Jag har nu suttit i några timmar och läst om lösningar för raster i BTN-bakgrunder (samt övriga bakgrunder för den delen). Jag dök på en intressant lösning där man skulle såga "skevor" i bakgruden och sedan limma myggnät/tyg från baksidan av bakgrunden och därmed skapa relativt dolda raster.

                  Min fråga:

                  Ungefär hur många skevor (storlek) bör jag ha till ett pumpflöde mellan 2000 och 2500 l/h

                  Är det någon som kört på den här lösningen och kan dela med sig av lite bilder på resultatet?

                  Tacksam för svar!
                  Lars
                  Hej,
                  jag satt som du i timmar och läste om olika btn-lösningar här i forumet innan jag satte igång med mitt projekt med begagnat btn. Återkommande var att man hade problem med raster och insug. För få, sätter igen, för små osv. När jag nu fick denna för korta bakgrund tyckte jag mig hittat en lösning.

                  Hur många skrevor i relation till ditt pumpflöde som behövs är omöjligt att säga. Vad har du tänkt att ha bakom bakgrunden? Filtermaterial eller ingenting?
                  Mitt nystartade btn-projekt tänker jag att det kommer att ta ett par månader att utvärdera. Kanske måste jag ta upp hål eller varför inte skrevor om flödet inte funkar. Kanske byta filtermedia bakom. Får se. Viktigt är nog att lämna kvar möjligheter till flexibilitet om det inte går som man tänkt sig. Trist att behöva slita upp allt och börja om...

                  Hoppas du får några tankar. Flera bra lösningar har ju kommit från övriga.

                  Kommentar

                  • lars.backaker
                    Användare
                    • October 2009
                    • 4

                    #10
                    Tack för alla tips! Verkligen behövligt. Jag tar en rejäl funderare på hur jag ska göra!

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

                      #11
                      Ser snyggt ut lars.backaker o välkommen till Ciklidforumet
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...