Mina första motgångar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    Mina första motgångar.

    Så har man väll slutligen stött på det som man gick och väntade nämligen mina första dödsfall.

    I Mitt 125 L Dog en Apisto Bitaenita hona efter en elak svamp infektion runt ögat som inte gav med sig.

    Testade först med salt men det gav inget resultat, sedan medicinerade jag med medicin jag köpte i nol men inget där heller, kanske inte var svamp utan något annat, men nog såg det ut som det.

    I 720 L karet hade jag ett par med apisto cacatuoides som jag var väldigt förtjust i, köpte senare två par till vilket gav följden att min gamla hane (som visade sig vara väldigt liten vilket jag inte tänkt på när han gått själv) fick såpass med stryk att han gav med sig, lite senare försvann även den gamla honan som precis innan hon dog var alldeles grå och livlös.

    Idag fick jag plocka bort en cacadua hona till, dock såg det ut som hon åkt på ordentligt med stryk utav någon i akvariet då fenorna var väldigt trasiga på henne. Hon låg och flämtade och kunde inte simma upprätt så det kändes bäst att ta bort henne.

    Känns väldigt tråkigt, jag gillar cacaduorna och vill hellst behålla dom, men kanske är honorna för små för att stå på sig tillsammans med mina jordätare? Iom att dom också är botten orienterade så kanske de är för stressande för dom trots mycket rötter och gömställen,

    Kanske ska man byta upp sig till en något större apisto? Om det finns.

    Som sagt var tråkigt att ha stött på sina första motgångar men det är troligtvis inte sista gången heller.
  • endymion

    #2
    Inte för att jag vet säkert men Apistos blir väl inte så gamla? Eller vad säger ni som är kunnigare?

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Nej, men det som beskrivs ovan verkar inte vara ålder. Om inte någon Geophagus tuggat på apistohonorna låter det snarare som om det är inomartsaggression som orsakat det. Det kan vara allmänt sänkt allmäntillstånd också.

      Kan du beskriva svampen mer i detalj? Vitt och geggigt? Fanns det några trådar eller var det som om något äckligt åt på fisken dvs. svullen död vitrosa vävnad runt ett sår?
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Koi-fantast
        Användare
        • November 2007
        • 555

        #4
        Hur varmt har du i akvarierna? Jag tror att tempen kan vara en orsak till dina problem. Jag har för mig att cacatuoides vill ha det svalare än jordätarna och det kanske har påverkat fiskarnas motståndskraft. De blir annars inte så gamla, särskilt om du har varmt. Inomartsaggression som Ola säger har säkert varit stressande för fiskarna. Ett 720 borde väl annars kunna klara två par cacatuoides om det finns gott om snårskog att gömma sig i. Fjärilsciklid kan kanske vara ett bättre sällskap till jordätarna.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Nej, men det som beskrivs ovan verkar inte vara ålder. Om inte någon Geophagus tuggat på apistohonorna låter det snarare som om det är inomartsaggression som orsakat det. Det kan vara allmänt sänkt allmäntillstånd också.

          Kan du beskriva svampen mer i detalj? Vitt och geggigt? Fanns det några trådar eller var det som om något äckligt åt på fisken dvs. svullen död vitrosa vävnad runt ett sår?
          Fisken med svamp bodde ju inte i samma som cacaduorna, men iaf svampen såg ut som "toffsar" vitt luddigt... inget sår aktigt vad jag kunde se... såg ut som att den satt "bakom" ögat, ja förhoppningsvis får jag köpt en ny hona av kent i helgen eftersom jag köpte två hanar och en hona av han senast då jag hade en änkling hemma.

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

            #6
            I 720 Liters karet har jag 29 grader... vilket ju är för varmt för A. Cacatudoides enligt artbeskrivningen... Trodde nog inte det skulle ha sådan inverkan på dom bara...

            Tror dom resterande 2+1 får flytta tillbaka till affären tills vidare... tråkigt för jag tycker om dom skarpt. men vill inte ha ihjäl mer fisk om det får att undvika.

            Fjärilar är ju ett hett alternativ faktiskt. Tanken var att skaffa ett fjärde kar att ha denna art i, men det kanske är lika bra att köra dom ihop med mina jordätare...

            Kan nog bli riktigt fint!

            Kommentar

            • KuRtaN
              Användare
              • February 2008
              • 778

              #7
              Vuxna bolivianer är ju riktigt snyggt, speciellt när fenorna är ordentligt utväxta!
              Over and out // Mathias

              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                Fisken med svamp bodde ju inte i samma som cacaduorna, men iaf svampen såg ut som "toffsar" vitt luddigt... inget sår aktigt vad jag kunde se... såg ut som att den satt "bakom" ögat, ja förhoppningsvis får jag köpt en ny hona av kent i helgen eftersom jag köpte två hanar och en hona av han senast då jag hade en änkling hemma.
                "Djup suck"!!! Då kan vi utesluta fisktuberkulos.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • March 2009
                  • 2410

                  #9
                  Idag fick kakaduorna flytta över till mitt sällskaps akvarie, funkar det att ha dom där så får dom bo kvar annars blir det tillbaka till djur affären.

                  Får se vad man kommer hem med på söndag till 720 karet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...