Trelleborg snart inne i Akvariebranchen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barracudan
    Användare
    • April 2005
    • 453

    Trelleborg snart inne i Akvariebranchen?

    Nä, troligtvis inte, men i och med att jag är aktieägare i Trelleborg, så får jag hem infobrochyrer då och då.

    I senaste numret var det en artickel om ett sammarbete med laxodlarföretaget oxseavision. Trelleborg har utvecklat en gummislang med microporer som ger ifrån sig syrgas i mycket små "bubblor". Detta ökar fiskens tillväxt. Vi pratar här om fiskkassar i havet.

    Sitat "Vi konstaterade att syrefattigt vatten har en kraftigt negativ inverkan på tillväxt och näringsupptag hos lax"


    Har vi normalt sett syremätatt vatten i våra akvarier, eller har vi mycket att vinna på att maximera syrehalten? Finns det några akvarieförsök på detta?
    Nu kanske det inte är ett självändamål att få fisken att växa maximalt, men det är intressant ändå.
    Frontosamarkus
  • endymion

    #2
    Är det därför alla ur gamla skolans odlare har så bra tillväxt med tanke på att det har syrestenar.

    Kommentar

    • Barracudan
      Användare
      • April 2005
      • 453

      #3
      Innefilter med diffusor borde ge bättre syretillförsel än syresten. Vad jag har hört ger inte syresten så mycket, bubblorna är för stora, det är mest rörelsen på ytan som ger syre, (obs, vad jag hört, ingen erfarenhet själv av detta)

      Trelleborgslangen hade små microporer, grejen är ju också att det var ren syrgas som levererades, inte bara luft.
      Frontosamarkus

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av Barracudan
        Innefilter med diffusor borde ge bättre syretillförsel än syresten. Vad jag har hört ger inte syresten så mycket, bubblorna är för stora, det är mest rörelsen på ytan som ger syre, (obs, vad jag hört, ingen erfarenhet själv av detta)

        Trelleborgslangen hade små microporer, grejen är ju också att det var ren syrgas som levererades, inte bara luft.
        Det med syresten skulle jag vilja säga är en stor myt. För det är jäkligt effektivt med syrepump. Tror ni inte mig testa själva. Stäng av alla pumpar i akvariet och vänta tills fisken står och kippar luft i ytan. Testa sedan hur lång tid det tar för en syrepump på 200 liter i timman respektive innerfilter på 200 liter att få fiskarna att andas normalt. Syrepumpen tar ca 10-15 minuter medan innerfiltret gör marginell effekt utan fiskarna kommer att stå i ytan flera timmar, ska vi istället jämföra med effektförbrukning blir skillnaden ännu större.

        Filtrerade slangen bort kvävet då eller? Eller var det ren syrgas som trycktes ner?

        Kommentar

        Arbetssätt...