till geophagus pindare och corydoras incolicana någon fiskart längre upp i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    Användare
    • February 2009
    • 334

    #16
    Jag har ett gäng G.Tapajos Orangehead och dom är väldigt duktiga på att tömma karet på tetror. Jag har gått över till lite mer högryggade varianter typ Serpa, citron, sorgmantel och dom får vara kvar för att dom är för stora att få in i munnen. Gäller att få tag i tetror med rätt storlek dock.

    Ursprungligen postat av chippog
    fortsättning följer nu: 8 geophagus pindare blev 6. två dog av sviterna efter HiH-sjukan. självklart var det de två honorna jag hade.... enna rötet. sen hade jag röta ändå, hittade hos tropakvariefiskimport en enda vuxen hona, det du! har henne nu med sex nästan lika stora hannar. i förgår såg jag tydliga tendenser till lekbeteende med den största av hannarna, hoppsan, kort varsel! ikväll hittade jag en fläck med ägg, diameter på den ca fyra cm! honan har lekt förr. så det finns hopp om yngel. det som stör mig är vinkeltetrornas försvinnande. tretti var det för två månader sedan. nu är det cirka 25 och en av de är härjad i stjärtfenan och ryggfenan. det verkar vara attack av annan fisk, pindaré? vinkeltetrorna är nu cirka fyra cm och jag hade hoppats att de klarar sig undan. f_n heller. får väl tänka ut något annat angående stimmande fisk i övre vattenområden. bilbukarna är inte omtyckta av döttrarna mina... jag får väl köra över de en aning. eller har någon andra tips?
    Jordätare är det som gäller..

    Kommentar

    • jocke.75
      NCS Medlem
      • October 2007
      • 32

      #17
      Lysande!

      Ursprungligen postat av chippog
      fortsättning följer nu: 8 geophagus pindare blev 6. två dog av sviterna efter HiH-sjukan. självklart var det de två honorna jag hade.... enna rötet. sen hade jag röta ändå, hittade hos tropakvariefiskimport en enda vuxen hona, det du! har henne nu med sex nästan lika stora hannar. i förgår såg jag tydliga tendenser till lekbeteende med den största av hannarna, hoppsan, kort varsel! ikväll hittade jag en fläck med ägg, diameter på den ca fyra cm! honan har lekt förr. så det finns hopp om yngel. det som stör mig är vinkeltetrornas försvinnande. tretti var det för två månader sedan. nu är det cirka 25 och en av de är härjad i stjärtfenan och ryggfenan. det verkar vara attack av annan fisk, pindaré? vinkeltetrorna är nu cirka fyra cm och jag hade hoppats att de klarar sig undan. f_n heller. får väl tänka ut något annat angående stimmande fisk i övre vattenområden. bilbukarna är inte omtyckta av döttrarna mina... jag får väl köra över de en aning. eller har någon andra tips?
      Stämmer att honan har lekt förr tyvärr den enda som överlevde av mina åtta Pindarè efter flytten till ett större akvarium.Så jag lämnade in den o en stor Orangehead hona hos tropen,känns bra att den hamnade hos en seriös jordätar akvarist

      Kommentar

      • chippog
        Användare
        • August 2008
        • 251

        #18
        Ursprungligen postat av jocke.75
        Stämmer att honan har lekt förr tyvärr den enda som överlevde av mina åtta Pindarè efter flytten till ett större akvarium.Så jag lämnade in den o en stor Orangehead hona hos tropen,känns bra att den hamnade hos en seriös jordätar akvarist
        tack för komplimangen och samma intryck här, pindaré gillar inte att bli flyttade alla gånger. det var efter flytten de började med HiH-sjukan. nu hoppas jag verkligen att det är över för den här gången. din hona verkar trots dubbelflytt må bra hos mig, som utseendet och leken visar. så har hon ju också sex hannar att välja mellan. jag är väldigt nyfiken om det blir några yngel!

        Ursprungligen postat av GöranE
        Jag har ett gäng G.Tapajos Orangehead och dom är väldigt duktiga på att tömma karet på tetror. Jag har gått över till lite mer högryggade varianter typ Serpa, citron, sorgmantel och dom får vara kvar för att dom är för stora att få in i munnen.
        Det är väl på den vägen hos mig också. frågan är bara, de tetror som pindarén inte ta koll på för att de är för store, är de samtidigt väldigt bra på att äta pindarérom och -yngel??

        Ursprungligen postat av GöranE
        Gäller att få tag i tetror med rätt storlek dock.
        så sant, så sant... och helst några som inte är så gamla att de dör om en vecka...
        en kan bli beroende av att sitta framför karet

        Kommentar

        • GöranE
          Användare
          • February 2009
          • 334

          #19
          Svårt att säga om dom tar yngel men jag tror att tetror har det beteendet generellt?
          Jag har i allafall upptäckt att livslängden ökat markant med större fiskar från början :-) kanske från några veckor till flera månader, kanske tom tills dom blir så gamla att dom självdör.? Små tetror i magen på en Pindaré är ju ganska värdelösa :-D. Dyr mat..
          Jordätare är det som gäller..

          Kommentar

          • chippog
            Användare
            • August 2008
            • 251

            #20
            Ursprungligen postat av GöranE
            Små tetror i magen på en Pindaré är ju ganska värdelösa :-D. Dyr mat..
            jag hoppades på att problemet var över när jag blev av med fem stycken citrinellus, längsta fisken där enbart sex centimeter, vinkellängd kring treochenhalv ...! sedan dess tappade jag cirka en i månaden. nu med den fullvuxna pindaréhonan verkar det försvinna en i veckan. än har jag fler än tjugo. skulle det försvinna mer och mer, ska det nog bli några nät- eller kanske serpatetror. men än lever vinklarna!
            en kan bli beroende av att sitta framför karet

            Kommentar

            • GöranE
              Användare
              • February 2009
              • 334

              #21
              Jag gjorde en felbedömning en gång då jag trodde det var mina Satanoperca Redlips som tog mina tetror. Köpte typ 20 kardinaltetror på blocket, hälften försvann första natten..
              där stod jag med ännu ett dyrt matinköp. Det hade ju varit Tapajosarna hela tiden..
              Jordätare är det som gäller..

              Kommentar

              Arbetssätt...