till geophagus pindare och corydoras incolicana någon fiskart längre upp i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • August 2008
    • 251

    till geophagus pindare och corydoras incolicana någon fiskart längre upp i vattnet?

    nån som har ett förslag?
    mina geophagus pindaré och corydoras incolicana ska få något ovanför huvudet, ett stim fiskar som förhoppningsvis lungnar de lite. just nu verkar de lite stressade. de ska inte vara grymma på att käka rom/yngel, ganska lugna, cirka 5 - 7 cm långa, gärna från sydamerikat, snygga och inte så känsliga. finns det något annat än tetror? nån malart som är uppe i vattnet, finns det? karet är ett 375.
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Kommer spontant inte på något annat från Sydamerika än just tetror. Stimlevande malar i lite större size som går högt upp känner jag inte heller till från SA. Verkliga ytfiskar är ju bilbukarna. Inga romrövare. Vinkeltetra och nättetra går också högt upp och brukar stimma bra, men det är snabba fiskar... misstänker att iaf yngel kan ryka rätt snabbt. Ciklidrom tror jag inte de ger sig på.

    Lämnar vi SA så finns ju glasmalen. Stimmar verkligt bra och är nog inte för på när det gäller rom. Du har även Eutropiella från Afrika, stimlevande mal. Svår att få fatt i dock, har inte sett den på länge.

    Jevern satt fint, tackar!!
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • chippog
      Användare
      • August 2008
      • 251

      #3
      får d väl bli vinkeltetra eller nåt. fler förslag?

      ha en bra resa till D
      en kan bli beroende av att sitta framför karet

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • September 2003
        • 660

        #4
        jag skulle kört bilbukar som Patrik föreslog, riktigt fulsnygga fiskar.
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • KuRtaN
          Användare
          • February 2008
          • 778

          #5
          Blodfenstetra hade jag för ett tag sedan, grymt snygga och höll sig precis under ytan till 98% av tiden.. Blir ganska stora också ca 6cm.
          Annars är ju scalarer i vildform rätt trevligt!
          Over and out // Mathias

          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

          Kommentar

          • chippog
            Användare
            • August 2008
            • 251

            #6
            bilbukarna ska jag läsa in mig på. kanske är det nåt? vinkeltetror ser inte heller dumma ut. blodfenorna ska jag kolla närmare på ock. lite hemlexa att göra, med andra ord. tack så länge!!!!
            en kan bli beroende av att sitta framför karet

            Kommentar

            • chippog
              Användare
              • August 2008
              • 251

              #7
              nu har jag börjat med vinkeltetror. får se vad de bidrar med. bilbukarna vill jag vänta med till att börja med. gruss aus göteborg
              en kan bli beroende av att sitta framför karet

              Kommentar

              • chippog
                Användare
                • August 2008
                • 251

                #8
                nu är jag ganska nöd med mitt kar.

                30 vinkeltetror (cirka 3 cm)
                8 geophagus pindare
                12 cories incolicana
                å så några malar till
                1 panaque nigrolineatus
                2 ancistrus
                1 clownplecco (fast jag har inte sett den på länge?)
                4 små sturisoma av än obestämnd art

                det var ganska stressigt i karet efter flytten från 220 till 375 liter
                mest skrämda var ett par herotilapia multispinosa, deras fem yngel och fyra små amphilophus citrinellus yngel som jag ändå skulle bli av med allihopa så fort de hade växt till sig. tyvärr ledde stressen till hål i huvud sjukan som jag har skrivit om i andra inlegg.

                efter att MA cikliderna försvann, vitamintillskott och HiH-medicin, verkar karet på rätt köl! idag satt jag och njöt av åter mera "normalt" beteende av mina fiskar.

                för första gången kunde jag njuta av vinkeltetrorna hur de sam omkring i ett till fyra stim, både mest uppe men även hela vägen ned, åter mer avslappnade cories och g. pindare som bägge började kivas inom arten så som de gjorde i början istället för att mest gå undan. de var i och för sig inte lösningen på mitt problem men gör nu precis det jag hade hoppats på!

                slutsatser:
                med begränsningen på ett kar är det svårt att ta hänsyn till alla fiskarter lika mycket.
                det är bättre att gå ned i antal fiskar och arter för att byta till nya arter än att göra tvärtom. ett enda kar gör att det till och med blir tvunget att förfara så.
                det är inte lätt att begränsa sig om det dyker upp "rätt" art i affären. men det är det värt, både för fiskarnas och ens eget bästa (en slutsats som kan vara lätt att glömma bort...).

                mål:
                att få karet och fiskarna i bättre balans ändå!
                om det blir svårt, att gå ned i antal arter!!
                att få igång lekbeteende hos en eller annan art.

                jag känner mig fortfarande ganska ny inom hobbien och samlar mina erfarenheter ganska långsamt med tanke på antal kar.
                det var ändå slående att jag ganska omgående förstod, att situationen i karet inte var bra och att det har blivit mycket bättre igen, trots att jag inte har något att jämföra med. det ger även lite mer trygghet i framtiden.

                nu hoppas jag verkligen att karet åter har blivit det jag tyckte så mycket om i början: en lisa för själen!
                en kan bli beroende av att sitta framför karet

                Kommentar

                • KuRtaN
                  Användare
                  • February 2008
                  • 778

                  #9
                  Pindare är väl hyfsat storvuxna? Kommer ett 375 räcka för all den fisken?
                  Tycker du får posta lite kort på karet också Lycka till!
                  Over and out // Mathias

                  Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    #10
                    Bra jobbat chippog. Hoppas att det lugnar sig för dig nu så att du kan mera njuta av hobbyn. Man får se det lite som så att har man nått botten så finns det bara en väg,,
                    o det är upp
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      Användare
                      • September 2006
                      • 796

                      #11
                      Ursprungligen postat av KuRtaN
                      Pindare är väl hyfsat storvuxna? Kommer ett 375 räcka för all den fisken?
                      Tycker du får posta lite kort på karet också Lycka till!
                      Geophagus sp. "Pindaré" påståsl vara den minsta av de äkta Geophagus-arterna. Ur en grupp på fem har jag ett par kvar efter ett antal år; hanen är drygt 15 cm TL och honan några cm kortare. Som ett sällskapskar borde 375 räcka, men skall det bli yngel bör nog ett Pindaré-par få 200 liter för sig själva. En hanne med yngel i mun vägrade släppa ut dem för att det var några glödbandstetror som rörde sig i hans revir. Först ensamma blev det frisimmande yngel.

                      Kommentar

                      • c90368
                        Användare
                        • September 2007
                        • 890

                        #12
                        Ursprungligen postat av chippog
                        slutsatser:
                        med begränsningen på ett kar är det svårt att ta hänsyn till alla fiskarter lika mycket.
                        det är bättre att gå ned i antal fiskar och arter för att byta till nya arter än att göra tvärtom. ett enda kar gör att det till och med blir tvunget att förfara så.
                        det är inte lätt att begränsa sig om det dyker upp "rätt" art i affären. men det är det värt, både för fiskarnas och ens eget bästa (en slutsats som kan vara lätt att glömma bort...).
                        Instämmer till 100%

                        Hoppas du hittat rätt nu och att det blir harmoni i karet.
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • chippog
                          Användare
                          • August 2008
                          • 251

                          #13
                          tack för all respons!!!

                          få se hur karet, fiskarna och inte minst mitt kunnande utvecklas...

                          fundera på att gå med i lokala föreningen. det kanske accelererar lärandet lite.

                          å så kan det bli ett lite större kar framöver om och i så fall när vi bygger om köket och vardagsrummet så att karet skulle kunna flytta dit. 2010, 2011, ...? då skulle jag kunna försöka mig på att undvika felen jag gjorde vid senaste bytet.

                          @ Erik: än har pindare inte startat några lekförsök igen. 200 extra liter till ett lekpar, inte lätt i nuläget. ditt par som är kvar, funkar de bra ihop? det sägs ju att det ska vara några stycken för att hålla de lugna??
                          en kan bli beroende av att sitta framför karet

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            Användare
                            • September 2006
                            • 796

                            #14
                            Jo, jag har också läst det, men mina delade upp sig i två par + ett neutrum. Efter ett antal historier hade jag en hane och neutrumet kvar. Det utvecklades till ett par som till slut fick fram en kull - fast honan fick inte vara med. Om jag minns rätt så tog dom upp rommen i munnen direkt om det var fisk runt omkring men vid något tillfälle väntade dom.

                            Kommentar

                            • chippog
                              Användare
                              • August 2008
                              • 251

                              #15
                              fortsättning följer nu: 8 geophagus pindare blev 6. två dog av sviterna efter HiH-sjukan. självklart var det de två honorna jag hade.... enna rötet. sen hade jag röta ändå, hittade hos tropakvariefiskimport en enda vuxen hona, det du! har henne nu med sex nästan lika stora hannar. i förgår såg jag tydliga tendenser till lekbeteende med den största av hannarna, hoppsan, kort varsel! ikväll hittade jag en fläck med ägg, diameter på den ca fyra cm! honan har lekt förr. så det finns hopp om yngel. det som stör mig är vinkeltetrornas försvinnande. tretti var det för två månader sedan. nu är det cirka 25 och en av de är härjad i stjärtfenan och ryggfenan. det verkar vara attack av annan fisk, pindaré? vinkeltetrorna är nu cirka fyra cm och jag hade hoppats att de klarar sig undan. f_n heller. får väl tänka ut något annat angående stimmande fisk i övre vattenområden. bilbukarna är inte omtyckta av döttrarna mina... jag får väl köra över de en aning. eller har någon andra tips?
                              en kan bli beroende av att sitta framför karet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...