Forumsvärd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Ja... här blir det extra tydligt att jag har en hel del annat att göra som är roligare än att hänga här. Blir i vart fall mer skrivet i bladet för min del, men forumet kommer jag till största delen hålla mig ifrån. Har gjort sporadiska nedslag i trådar som intresserat mig och där jag tycker jag kan bidra med något, men räkna inte med svar från mig om det blir följdfrågor.

Hilsen,

/P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja nu är det upp till styrelsen att ta beslut.
      Jag sitter i styrelsen men svarar som privatperson i egenskap av den längst sittande forumsvärden/moderatoren på ciklid.org.

Att kontrollera att regelverket följs
      I dagsläget är forumsvärdens främsta uppgift att se till att regelverket sköts. Självklart ska forumsvärden få ha gjort enstaka övertramp och utfall i "stridens hetta" och därmed fått inlägg raderade och kanske till och med fått en tillsägelse. Däremot är det självklart uteslutet att någon som de senare åren blivit varnad ska kunna bli forumsvärd. Den som blivit avstängd ett flertal gånger kommer självklart inte på fråga.

Att se till att folk får vettiga svar på sina frågor
      Jag blev forumsvärd (moderator som det hette då) för nästan 10 år sedan och då verkade det vara en bra ide att kombinera uppgiften att sköta ordningen och att vara aktiv och svara på frågor. Det var det säkert en bra ide då. Det som hände sedan var att det började dyka upp mer aggressiva inlägg (rimligen orsakat av fler användare som inte kände varandra) och det behövdes krafttag. I detta läge var det kanske ett misstag att kombinera de två rollerna.

Jag har som jag skrivit på ett annat ställe startat en diskussion om att skilja dessa två roller. Detta är hittills bara en diskussion. Vissa personer skulle kunna få i uppgift att se till att svara på frågor från främst nybörjare och möjligen "flagga" för eventuella överträdelser. Antingen skulle det kunna stå någon titel under användarnamnet eller så kan det vara helt inofficiellt. Då skulle styrelsemedlemmar och/eller moderatorer (med endast skitgörat att kontrollera att reglerna följs som uppgift) sköta radering och påföljder.

Vad skulle man då kräva av en sådan person förutom att han/hon skulle bevaka sin avdelning om han/hon officiellt fick detta ansvar av NCS? Några exempel: Jo, ödmjukhet. Aldrig ondgöra sig över andras fiskval även ickeciklider så länge kombinationen/fisken är etiskt försvarbar. Aldrig vara otrevlig. Aldrig motarbeta föreningen genom att mer än undantagsvis klaga på styrelsens arbete. (OK, jag hårddrar lite här med mina aldrig som kanske ska läsas som aldrig mer än undantagsvis.)

Janne, tro mig, du skulle inte vilja bli bakbunden på det sättet som skulle krävas! Varför tror du att styrelsen och forumsvärdarna håller sig undan trådar/stickspår i trådar som hettar till men där folk följer regelverket? Vi kan inte delta i dessa. De gånger vi försöker blir det lätt fel! (kolla t ex religionsdiskussionen i evolutionstråden)
      Senast redigerad av Ola Svensson; 28 September 2009, 16:21.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Bra skrivet Ola
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Inte bara med orden, utan även med sättet att skriva på, visar Ola i ett enda inlägg hur man bör agera om man ska vara forumsvärd. Hatten av.

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Loggar in för andra gången på ett dygn, vilket inte är vanligt för mig. Olas inlägg är klockrent. Bra initiativ och bra skrivet.

/P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Vi behöver dig Malawijanne här på forumet precis som du är. Riktigt bra artikel du fick till i senaste CB dessutom
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Ursprungligen postat av LN
                Vi behöver dig Malawijanne här på forumet precis som du är. Riktigt bra artikel du fick till i senaste CB dessutom
                Möjligen behöver han ett tidur på datorn
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor

Kommentar

• Mikael W
                  NCS Medlem

• August 2002
                  • 8621

Ursprungligen postat av malawijanne
                  Jag kan ta ett annat citat, som jag tycker är väldigt viktigt.
                  Det är inte mobbaren som gör att den stackars mobbade mår dåligt och kanske till och med gör självmord.
                  DET ÄR DEN TYSTA MASSAN SOM ÄR TYSTA OCH LÅTER MOBBAREN HÅLLA PÅ ATT MOBBA SITT OFFER.
                  Väldigt förvånande att detta befängda påstående har fått stå oemotsagt. Självklart är det mobbaren som är primärt ansvarig för det han gör och för de följder det har. Det ansvaret kan man inte ducka för genom att försöka skjuta över det på någon abstrakt tyst massa.

Och det är inte heller den "tysta massan" som ska styra diskussionen på Forumet i en anständig och trevlig riktning, utan den rollen ankommer på deltagarna i första hand, och moderatorerna, i andra hand, som ordningsvakter.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ursprungligen postat av Mikael W
                    Väldigt förvånande att detta befängda påstående har fått stå oemotsagt. Självklart är det mobbaren som är primärt ansvarig för det han gör och för de följder det har. Det ansvaret kan man inte ducka för genom att försöka skjuta över det på någon abstrakt tyst massa.
                    Det är ingen befängt påstående. Det handlar inte om vem som har ansvaret utan hur man ska lägga upp sin arbetsplan på skolor och arbetsplatser.

Förr hette det oftare att det var mer synd om mobbaren än mobboffret men forskning har visat att denna beskrivning av mobbaren ofta är fel. Han/hon har ofta gott självförtroende och klarar av att få massan med sig. Dessa personer är ofta mycket skickliga på att hålla detta undan från lärare och chefer vilket förklarar varför dessa inget sett eller anat. Det är utifrån den beskrivningen massan som gör mobbningen möjlig.

Jag vet inte om det är mer effektivt att i sin arbetsplan rikta in sig på "massan" så att denna tar sitt ansvar eller att rikta in sig på mobbaren. Gissningsvis är det båda som gäller. När jag var liten så beskrevs mobbning för oss elever som att en låg på marken och en grupp stod i ring och sparkade. Självklart fanns det ingen mobbning på min skola! Nu när jag är äldre så vet jag att mobbningen var mycket utbredd och skedde dagligen., När jag sedan själv var lärare och dessa frågor diskutterades så visade det sig att eleverna hade en mycket mer realistisk bild om vad mobbning var än vad jag hade när jag var liten. Personligen är jag helt övertygad om att mobbningen inte har ökat snarare tvärtom. Det är vår kunskap om problemet som har ökat.

Fast detta var en utvikning för att förklara Jannes citat och har kanske inte så mycket med själva ämnet att göra.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

...egentligen bara en fortsättning av utvikningen i en tråd som borde vara avsomnad nu...

men jag kan inte låta bli!

1. Olas utläggning om forumvärdens ansvar etc är bara så bra - som många riktigt har påpekat!

2. Och inte blir det sämre av den lite kortare kommande utläggningen av "den tysta massan" - självklart har även den tysta massan alltid ett ansvar...tack för ditt inspel Ola...sedan visar iofs forskning också att mobbare är överrepresenterade i brottsstatisktik etc...så lite synd om dem kanske det är, men aldrig så att det skulle vara OK att låta mobbing fortgå om man ser och förstår!

sedan kanske jag tycker att tala om mobbing i detta sammanhang är aningen magstarkt - högt tonläge ja! - lite väl tydliga svar kanske - å andra sidan var såvitt jag begriper just tydliga och raka svar ombedda...

Tack för ordet - och no offence!
                      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Var är du Janne??

Kommentar

• kaj.p
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2294

Ursprungligen postat av LN
                          Var är du Janne??
                          På väg till Duisburg gissar jag.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Puhhh tack för det, ibland är ja rädd att han ska lägga av

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Det hoppas jag verkligen inte. Janne är en tillgång för hobbyn på många andra sätt än att vara forumsvärd.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

Ursprungligen postat av kaj.p
                                På väg till Duisburg gissar jag.
                                Är han på väg med sina utställningsfiskar
                                som den ______de styrelsen tog ett snabbt beslut att sponsra ?
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor

Kommentar

Arbetssätt...