Ja sebracikliden är väl en av de mest kända Ca-cikliderrna och har funnits väldigt länge i hobbyn. De flesta som säljs är ju odlade men både VF och F1
förekommer ( mycket sparsamt) i Sverige. I boken "centralamerikas ciklider"
kan man läsa att " de i akvarium hållna odlade fiskarna bara är bleka kopior
av de vilt levande som har starka band mot ljus botten" ( fritt citerat ur minnet). Ja det jag undrar över är hur är det egentligen med detta?.
Är alla VF oberoende av fångsplats snygga?, och förekommer det ingen
urvalsodling mot tex rakarare,jämmnare band och tex ljusare färg??.
Och de som säljs i Sverige, är det en "gammal" svensk stam eller kommer de flesta från asien ( de är väl duktiga på att urvalsodla mot för människan snyggare färg?). Jag blir inte riktigt klok på detta för tex mbunas (röd zebra,golden,demasoni) så urvalsodlas det friskt så i regel är väl de odlade "snyggare" än VF?
förekommer ( mycket sparsamt) i Sverige. I boken "centralamerikas ciklider"
kan man läsa att " de i akvarium hållna odlade fiskarna bara är bleka kopior
av de vilt levande som har starka band mot ljus botten" ( fritt citerat ur minnet). Ja det jag undrar över är hur är det egentligen med detta?.
Är alla VF oberoende av fångsplats snygga?, och förekommer det ingen
urvalsodling mot tex rakarare,jämmnare band och tex ljusare färg??.
Och de som säljs i Sverige, är det en "gammal" svensk stam eller kommer de flesta från asien ( de är väl duktiga på att urvalsodla mot för människan snyggare färg?). Jag blir inte riktigt klok på detta för tex mbunas (röd zebra,golden,demasoni) så urvalsodlas det friskt så i regel är väl de odlade "snyggare" än VF?
Kommentar