Få fart på Växter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_720
    Användare
    • November 2003
    • 368

Hej

Jag har en "juwlreflektor" resterande är beklätt med folie.
    Jag skall försöka få tag i fler reflektorer. Samt slänga ut svärdplantorna..och sikta på c. Wendtii plantor...

Kommentar

• patdah
      Användare
      • December 2008
      • 64

Jag har precis som du surt vatten även om jag nu bor i stockholm. Anledningen till mitt sura vatten är den stora mängden trä/rötter i mitt kar. Jag har också L-malar men dom utfodras ordentligt och äter inte av växterna.

Jag har endast 4 x 58 W i mitt kar som är på 720 liter. Här är en av anledningarna till att mina växter växer väldigt långsamt. Alla växter behöver ljus för att fotosyntesen ska fungera tillfredställande. Vissa växter kräver mer än andra.

Med så lite ljus som du och jag har i karen är det nästan helt bortkastat att tillföra näringsämnen i karet då fiskarna tillför akvariet en del skit som av microorganismerna omvandlas till just näring för växterna.

Jag vill INTE ha växter som växer snabbare... ju snabbare växterna växer desto mer arbete blir det med att hålla efter växterna och karet ser bara onaturligt ut i mina ögon. Mitt kar får stabilare värden över en längre tid vilket gynnar både mig, fiskarna och även växterna.

Om du nu i alla fall vill få växterna att växa bättre så är det absolut mer ljus du behöver till en början... Om du kommer upp i 0.8 W per liter vatten så börjar det hända saker med både alger och växter i början... algerna ger med sig när karet stabiliseras... om/när växterna börjar bli bleka och tunna på grund av "växtvärk" kan det vara dags att börja tillsätta näring i karet.

Börja inte blanda in tillsatt CO2 och enorma mängder PMDD (eller annan växtnäring) innan du har bättre ljus. Det finns en bra svensk sida för det här med växtakvaristik. Allt är inte sant där heller men kunskapsnivån hos några där är riktigt hög och man kan få många goda råd bara genom att läsa igenom gamla trådar. Sidan finns här. http://www.plantswap.se

Kommentar

• Marcus Karlsten
        Användare
        • January 2013
        • 318

Ursprungligen postat av Micke_720
        Hej

Kattsand..Risken är att mina geophagusar stuvar runt för mkt i botten för att jag skall prova det..
        Det verkar som om C. Wendti green funkar hyfsat bra..och C. Becketti.
        Jag får nog skippa Svärdplantorna och flytta Vallisenerian till det ljusaste stället i karet. där ligger det 3 lysrör om lot med varandra.
        Tack för många svar.. Det är bra med lite utmaningar.

Mvh Micke
        Tänk också grustjocklecken, svärdsplantan
        har ju stort rotsystem som behöver lugn och ro. Jag vet inte hur djupt
        geophagusarna bökar men man kan ju lägga några plata stenar som skydd.
        www.marcuskarlsten.se
        -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

Arbetssätt...