Tillväxt-(odlare-affär-akvarist)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Tillväxt-(odlare-affär-akvarist)

Tillväxt hos fisk är ju en mycket intressant fråga. Ja de flesta vet att vissa faktorer är viktiga för bra tiliväxt, bra foder, tillräcklig mängd, rätt temperatur
    ,vattenbyten, volym osv.
    En del menar att om fisken växer "för fort" så blir de sjukdomskänsliga och får fel proportioner. Det tror jag är sant men lika sant är det att fiskar som växer
    "för långsamt" ej når max storlek.
    De som odlar komersiellt vill förstås ha max tillväxt ( ev dock ej "för fort")
    för att kunna sälja fisken. Affärerna däremot vill sälja fisken fort och håller dem i bästa fall en kort tid i oftast ganska små akvarier. Akvaristen i sin tur vill väl få vuxna vackra fiskar så fort som möjligt.
    Det jag vill diskutera i denna tråd är hur väl fisk tål en ogynnsam period i livet utan att få men för resten av livet ( att inte nå max storlek).
    En gång köpte jag ett gäng nätbarber som reades ut av grossisten, de var kanske 2,5 cm och växte inte mycket mer under de 2 år jag hade dem.
    Samma sak med några praktbarber som jag visste gått ett halvår i affären,
    ingen tillväxt.
    En gång hittade jag väldigt fina eldbukar i en affär, de blev sådär 7-8 cm.
    Men jag odlade på dem och ynglen växte upp ( de 10 jag sparade) till
    nära nog den dubbla storleken.
    Helt klart är åtminstone för vissa arter att en period på 6 månader under bästa ungdom under ogynnsamma förhållande har en negativ effekt på max storlek. Gäller detta alla arter ??, Och hur lång tid klarar de sämre tillväxtförhållande?
    Senast redigerad av HåkanM; 24 September 2009, 16:39. Anledning: felstavning
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Intressant ämne! Undrar om folk vågar dela med sig av sina klantigheter!

Ogynnsamma förhållanden under larvstadiet är en katastrof och ger missbildade fiskar och ofullständiga fenor. Detta slipper vi hos de flesta afrikanska munruvarna som övergår från larv till juvenil i munnen på honan och med näring från gulesäcken, men hos t ex syd- och centralamerikaner ger det nästan garanterat förstörd fisk. En vanlig missbildning är att de ser ut som papegojfiskar i kroppen och till och med munnen. Jag har "lyckats" med detta på bland annat zebraciklid, Aequidens patricki, palettciklid och zebrafisk.

Jag har till och med skrivit en liten text i FAQ-en om detta http://www.ciklid.org/joomla/index.p...=150&Itemid=57
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• HåE
      Användare
      • September 2007
      • 1525

Jag tog över 4 st eldbukar av en kompis som hade dom i ett 60 liters kar i 1 1/2 år. Dessa firrar var kanske 4 cm när jag fick dom. Jag hade dom 3 år i ett 250 liters tillsammans med några scalarer, och på den tiden växte dom kanske 1-2 cm. Dom hade helt klart gått för länge i för litet kar. Däremot så tog jag över 4 st Ps. crabro som varit i ett kraftigt överbefolkat 110 liters yngelkar en längre tid. Dessa såg små och ynkliga ut kanske 2 cm stora, och jag trodde inte det skulle bli något av dom. Nu har jag haft dom i kanske 6 år och dom är mellan 10-13 cm. Har fått flera friska och snygga kullar av yngel på dessa som växer normalt. Crabron är nog den tåligaste ciklid jag har haft på över 30 år i denna hobby. tog också över 4 st golden vid samma tillfälle, men med dom blev det inget av. Dom dog inom 6 månader.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

Ursprungligen postat av HåE
        Jag tog över 4 st eldbukar av en kompis som hade dom i ett 60 liters kar i 1 1/2 år. Dessa firrar var kanske 4 cm när jag fick dom. Jag hade dom 3 år i ett 250 liters tillsammans med några scalarer, och på den tiden växte dom kanske 1-2 cm. Dom hade helt klart gått för länge i för litet kar. Däremot så tog jag över 4 st Ps. crabro som varit i ett kraftigt överbefolkat 110 liters yngelkar en längre tid. Dessa såg små och ynkliga ut kanske 2 cm stora, och jag trodde inte det skulle bli något av dom. Nu har jag haft dom i kanske 6 år och dom är mellan 10-13 cm. Har fått flera friska och snygga kullar av yngel på dessa som växer normalt. Crabron är nog den tåligaste ciklid jag har haft på över 30 år i denna hobby. tog också över 4 st golden vid samma tillfälle, men med dom blev det inget av. Dom dog inom 6 månader.
        Att det är för litet kar spelar mindre roll, ja nu kan man inte dra upp 30 cm fiskar i ett 20 cm kar, det är vattenkvaliten , hur mycket du matar och med vilket foder som är det viktigaste, du kan dra upp 200 röd zebra till 7 cm storlek i ett 60 liters, bara se till att du har tillräcklig ytrörelse och byter vatten ofta.Janne

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Intressant ämne! Undrar om folk vågar dela med sig av sina klantigheter!

Ogynnsamma förhållanden under larvstadiet är en katastrof och ger missbildade fiskar och ofullständiga fenor. Detta slipper vi hos de flesta afrikanska munruvarna som övergår från larv till juvenil i munnen på honan och med näring från gulesäcken, men hos t ex syd- och centralamerikaner ger det nästan garanterat förstörd fisk. En vanlig missbildning är att de ser ut som papegojfiskar i kroppen och till och med munnen. Jag har "lyckats" med detta på bland annat zebraciklid, Aequidens patricki, palettciklid och zebrafisk.

Jag har till och med skrivit en liten text i FAQ-en om detta http://www.ciklid.org/joomla/index.p...=150&Itemid=57
          Jag vet inte hur många av mina aulonocarayngel som har blivit missbildade på grund utav vattenkvaliten, så Ola missbildade fiskar kan även malawi bli.Janne

Kommentar

• HåkanM
            NCS Medlem

• November 2005
            • 1296

Ursprungligen postat av HåE
            Kul att du nämmner crabo, när jag var en liten pojk och pryade på en akvarieffär fick de in ett antal crabo, dessa visade sig svårsålda och gick mycket länge ( typ 1 år) i ett ca 50 liters kar, men jag minns att jag häpnade över hur bra de växte.

Kommentar

• HåkanM
              NCS Medlem

• November 2005
              • 1296

En annan aspekt på detta tema är om det är oetiskt att hålla dvärgexemplar i små akvarier. Som tetttonåring så hade jag ett tag några sebraciklidyngel i ett 17 liters akvarium. Tiden gick och till slut hade jag 2 lekpar som lekte i varsin hörna, storlek ca 3-4 cm. I naturen bildar ju tex abborrar dvärgbestånd så "onaturligt" är det inte men oetiskt ?

Yttreligare en aspekt, när skall affärer skrota fiskar då de passerat en ålder då tillväxten avtar ( förutsatt att de inte växt normalt), kanske dags för
              "bäst före datum" som mjölk har ??, eller födelsedatum så man själv kan avgöra "tillväxtmöjligheterna" ?

Kommentar

• tricoti
                Användare
                • June 2009
                • 249

Skrota fiskar.Du menar avliva dom...Ett annat alternativ är att rea ut dessa djur.Vem vill ha "hyllvärmare"??

Kommentar

• Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

Vad har störst betydelse för tillväxten
                  1. Rätt foder
                  2. Vattenkvaliteten
                  3. Mycket foder
                  4. Akvariestorleken

Alla påverkar såklart men vilken är den avgörande faktorn?

Om jag t. ex. föder upp yngel i ett 375 L (ca 40 yngel) och matar ordentligt med bra foder men byter inte vatten mer än en gång per vecka.

Vad händer då med tillväxten kontra om jag:

Samma antal yngel, samma akvarievolym men matar mindre men byter vatten varannan dag.

Kommentar

• Koi-fantast
                    Användare
                    • November 2007
                    • 555

Problemet för affärerna är väl att försäljningspriset på fisk generellt är ganska lågt om man tar hänsyn till risk, kostnad och arbete om fiskarna ska gå på hög tillväxt. Affärerna har alltså normalt mycket lite att vinna på att låta fiskarna gå på tillväxt. Som kund väljer man att köpa fisk där ens egna krav blir tillgodosedda. Trenden inom akvarievärlden är väl mer och mer mot stormarknad och låga priser, plus några specialaffärer.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• HåE
                      Användare
                      • September 2007
                      • 1525

Ursprungligen postat av malawijanne
                      Att det är för litet kar spelar mindre roll, ja nu kan man inte dra upp 30 cm fiskar i ett 20 cm kar, det är vattenkvaliten , hur mycket du matar och med vilket foder som är det viktigaste, du kan dra upp 200 röd zebra till 7 cm storlek i ett 60 liters, bara se till att du har tillräcklig ytrörelse och byter vatten ofta.Janne

200 st röd zebra på 7cm i ett 60 liters måste vara en syn för gudarna. Har du provat detta? Men du har säkert rätt. Det funkar ju med kasseodlad fisk och där går ju fisken ännu tätare. Problemet är väl att kasseodlad fisk inte blir snygga pga sönderskavda fenor.
                      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Vad har störst betydelse för tillväxten
                        1. Rätt foder
                        2. Vattenkvaliteten
                        3. Mycket foder
                        4. Akvariestorleken

Alla påverkar såklart men vilken är den avgörande faktorn?

Om jag t. ex. föder upp yngel i ett 375 L (ca 40 yngel) och matar ordentligt med bra foder men byter inte vatten mer än en gång per vecka.

Vad händer då med tillväxten kontra om jag:

Samma antal yngel, samma akvarievolym men matar mindre men byter vatten varannan dag.
                        Mycket foder är viktigt. Vattenbyte räcker det med att byta 1/3 en gång i veckan med ett 95 liters akvarium med 40 st 4-6 cm fiskar i. Malawiciklider går till och med ha lite tätare än så (enligt mina angivna förutsättningar). Så länge man håller nere nitratnivåerna är det ingen fara. Maxvärdet dagen innan vattenbytet bör max vara 60-80 ppm.

Därimot några faktorer som är vikiga också är att sortera fiskarna efter storlek så att det inte går fisk med mer än 1 cm skillnad i karen. Annars blir det lätt 5-10 fiskar som växer och resten står still.

Att man har bottenmaterial som gör att inte maten trillar ner imellan utan lägger sig uppepå är viktigt. Så att fisken kan äta mer än 5 minuter. I mina yngelkar ligger maten kvar ca 12-18 timmar. Alltså är det även viktigt att maten håller ihop, bra räkmix funkar och även bra maltabletter.

Kommentar

Arbetssätt...