Tillväxt hos fisk är ju en mycket intressant fråga. Ja de flesta vet att vissa faktorer är viktiga för bra tiliväxt, bra foder, tillräcklig mängd, rätt temperatur
,vattenbyten, volym osv.
En del menar att om fisken växer "för fort" så blir de sjukdomskänsliga och får fel proportioner. Det tror jag är sant men lika sant är det att fiskar som växer
"för långsamt" ej når max storlek.
De som odlar komersiellt vill förstås ha max tillväxt ( ev dock ej "för fort")
för att kunna sälja fisken. Affärerna däremot vill sälja fisken fort och håller dem i bästa fall en kort tid i oftast ganska små akvarier. Akvaristen i sin tur vill väl få vuxna vackra fiskar så fort som möjligt.
Det jag vill diskutera i denna tråd är hur väl fisk tål en ogynnsam period i livet utan att få men för resten av livet ( att inte nå max storlek).
En gång köpte jag ett gäng nätbarber som reades ut av grossisten, de var kanske 2,5 cm och växte inte mycket mer under de 2 år jag hade dem.
Samma sak med några praktbarber som jag visste gått ett halvår i affären,
ingen tillväxt.
En gång hittade jag väldigt fina eldbukar i en affär, de blev sådär 7-8 cm.
Men jag odlade på dem och ynglen växte upp ( de 10 jag sparade) till
nära nog den dubbla storleken.
Helt klart är åtminstone för vissa arter att en period på 6 månader under bästa ungdom under ogynnsamma förhållande har en negativ effekt på max storlek. Gäller detta alla arter ??, Och hur lång tid klarar de sämre tillväxtförhållande?
,vattenbyten, volym osv.
En del menar att om fisken växer "för fort" så blir de sjukdomskänsliga och får fel proportioner. Det tror jag är sant men lika sant är det att fiskar som växer
"för långsamt" ej når max storlek.
De som odlar komersiellt vill förstås ha max tillväxt ( ev dock ej "för fort")
för att kunna sälja fisken. Affärerna däremot vill sälja fisken fort och håller dem i bästa fall en kort tid i oftast ganska små akvarier. Akvaristen i sin tur vill väl få vuxna vackra fiskar så fort som möjligt.
Det jag vill diskutera i denna tråd är hur väl fisk tål en ogynnsam period i livet utan att få men för resten av livet ( att inte nå max storlek).
En gång köpte jag ett gäng nätbarber som reades ut av grossisten, de var kanske 2,5 cm och växte inte mycket mer under de 2 år jag hade dem.
Samma sak med några praktbarber som jag visste gått ett halvår i affären,
ingen tillväxt.
En gång hittade jag väldigt fina eldbukar i en affär, de blev sådär 7-8 cm.
Men jag odlade på dem och ynglen växte upp ( de 10 jag sparade) till
nära nog den dubbla storleken.
Helt klart är åtminstone för vissa arter att en period på 6 månader under bästa ungdom under ogynnsamma förhållande har en negativ effekt på max storlek. Gäller detta alla arter ??, Och hur lång tid klarar de sämre tillväxtförhållande?
Kommentar