Trasig SunSun efter bara året...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    Trasig SunSun efter bara året...?

    Ska det vara så här...en SunSun JP-022 pump (den minsta) som jag köpte för ca ett år sedan bara vägrar att starta...verkar ha kärvat ihop för gott och luktar lite illa efter en stunds försök till tvångsstart...??

    Ska se om jag kan få ny på "godwillgaranti" (har inget kvitto kvar) men är ändå fundersam. Nån som har liknande erfarenhet??

    Har en till - modellen större - känns som om det bara är en tidsfråga innan den också lägger ner nu då?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

    #2
    Ursprungligen postat av joe
    Ska det vara så här...en SunSun JP-022 pump (den minsta) som jag köpte för ca ett år sedan bara vägrar att starta...verkar ha kärvat ihop för gott och luktar lite illa efter en stunds försök till tvångsstart...??

    Ska se om jag kan få ny på "godwillgaranti" (har inget kvitto kvar) men är ändå fundersam. Nån som har liknande erfarenhet??

    Har en till - modellen större - känns som om det bara är en tidsfråga innan den också lägger ner nu då?
    Nej, så ska det inte vara.
    Inte för att jag är nån återförsäljare av Eheim, men jag har bara eheim nästan. Var i tagen att fräsha till en av dem. Byta packningar o så. Letade fram kartongen ur källaren och blev själv förvånad när jag hittade kvittot...inköpt 1990. Har gått nästan dygnet runt sedan dess.

    Men det var faktiskt samma symptom på den som du beskriver. Den stod bara still. Tror det berodde på att jag slarvat med filtermedia så att rotorn slammat igen. Efter rengöring går den som alltid.

    Kommentar

    • kackerlackan
      Användare
      • September 2009
      • 12

      #3
      välj Eheim

      Ny här på forumet och nyåterstartad akvarist efter ett uppehåll på 15 år och jag kan bara säga köp Eheim, jag hittade två gamla innerfilter (Eheim) hos min farsa bland mina gamla akvariegrejor från förra rundan med akvarie.
      Dom var inte nya redan då, fråga är om dom inte är från min farsas akvariestorhetstid sent 70-tal tidigt 80-tal, men ja man kan ju prova så en spann vann i vasken gummihandskar på ifall det skulle bli strul med elen. Döm om min förvåning när bägge två sparkade igång utan protester så i med filtermassa och nu går dom sen ett par veckor i två yngel/karantänskar.
      Kanske nån gammal räv här kommer ihåg dom, sexkantiga mörkgröna a la eheim och med sugproppar direkt på filterburkarna. Fina grejor i alla fall!!!!

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Jag har bara dålig erfarenhet av andra kinesmärken.

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

          #5
          Ursprungligen postat av kackerlackan
          Ny här på forumet och nyåterstartad akvarist efter ett uppehåll på 15 år och jag kan bara säga köp Eheim, jag hittade två gamla innerfilter (Eheim) hos min farsa bland mina gamla akvariegrejor från förra rundan med akvarie.
          Dom var inte nya redan då, fråga är om dom inte är från min farsas akvariestorhetstid sent 70-tal tidigt 80-tal, men ja man kan ju prova så en spann vann i vasken gummihandskar på ifall det skulle bli strul med elen. Döm om min förvåning när bägge två sparkade igång utan protester så i med filtermassa och nu går dom sen ett par veckor i två yngel/karantänskar.
          Kanske nån gammal räv här kommer ihåg dom, sexkantiga mörkgröna a la eheim och med sugproppar direkt på filterburkarna. Fina grejor i alla fall!!!!
          Ja jädrar - det var andra bullar det...GRattis!

          Kanske skulle satsa på några Eheim iallafall då - bara det att jag tycker de är okristligt dyra...men det kanske betalara sig iallafall i längden!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av kackerlackan
            Ny här på forumet och nyåterstartad akvarist efter ett uppehåll på 15 år
            Välkommen till detta eminenta forum, du kommer säkert att trivas här!

            Visst Eheim prylar är bra och har sitt pris! Sun-Sun och andra pumpar som ser likadana ut görs troligtvis på samma fabrik men med olika varumärkesetiketter.
            Så länge dessa funkar, så är de bra tycker jag.
            Jag har nog ett 10 tal igång och 4-5 st som bara har hållit i knappt ett år. Men även några märkespumpar ligger i trasiglådan. De är säkert också ihopbyggda i Asien nånstans som nästan allt annat akvarierelaterad.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Välkommen till detta eminenta forum, du kommer säkert att trivas här!

              Visst Eheim prylar är bra och har sitt pris! Sun-Sun och andra pumpar som ser likadana ut görs troligtvis på samma fabrik men med olika varumärkesetiketter.
              Så länge dessa funkar, så är de bra tycker jag.
              Jag har nog ett 10 tal igång och 4-5 st som bara har hållit i knappt ett år. Men även några märkespumpar ligger i trasiglådan. De är säkert också ihopbyggda i Asien nånstans som nästan allt annat akvarierelaterad.
              Det är därför man köper begagnade Eheim. Bra pris och bästa Tyska kvalitet.

              mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Välkommen till detta eminenta forum, du kommer säkert att trivas här!

                Visst Eheim prylar är bra och har sitt pris! Sun-Sun och andra pumpar som ser likadana ut görs troligtvis på samma fabrik men med olika varumärkesetiketter.
                Så länge dessa funkar, så är de bra tycker jag.
                Jag har nog ett 10 tal igång och 4-5 st som bara har hållit i knappt ett år. Men även några märkespumpar ligger i trasiglådan. De är säkert också ihopbyggda i Asien nånstans som nästan allt annat akvarierelaterad.
                Vilket betyder? Jag kan iofs se att man kan avverka några stycken SunSun innan man är i Eheim prisklass...men å andra sidan är det ju litet tjatigt att behöva byta...och dessutom känns det osäkert...ja, vi får se vart detta slutar!
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  #9
                  Ursprungligen postat av joe
                  Vilket betyder? ...men å andra sidan är det ju litet tjatigt att behöva byta...
                  Ett lotteri! Har man tur, så funkar de i flera år , och har man otur, tja ...!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Ett lotteri! Har man tur, så funkar de i flera år , och har man otur, tja ...!
                    Lotteri var ordet sa Bull - ja, kanske! Återkommer i ärendet!
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • Akvarieprofilen
                      Användare
                      • September 2008
                      • 17

                      #11
                      Har kört mest på 4 olika märken , bäst tycker jag Aquarium systems Maxi jet pumparna är finns från pytte små till monster på 8000l/t de låter inget och går och går , relativt bra i pris med

                      Aquaclear har jag inte haft några problem med heller äldsta pumparna har gått dagligen sen 1995 De vibrerar lite mer men funkar bra , mindre ojud en i de Eheim compact jag testat. Eheim kompakt har vart katastroff , körde även en liten Eheim powerhead den skar efter 1mån den var på 275l/t yterfiltren ska det ju vara klass på.

                      Sen har jag en del Sunsun igång och de har gått hittils nått år nu hoppas de går längre :/ De är uppbyggda med samma delar som i Aquael så man kan ta reservdelar via dem. Inte själv haft nått problem "ännu" peppar peppar

                      Kommentar

                      • Byttorp
                        Användare
                        • November 2003
                        • 1585

                        #12
                        Ursprungligen postat av joe
                        Ska det vara så här...en SunSun JP-022 pump (den minsta) som jag köpte för ca ett år sedan bara vägrar att starta...verkar ha kärvat ihop för gott och luktar lite illa efter en stunds försök till tvångsstart...??

                        Ska se om jag kan få ny på "godwillgaranti" (har inget kvitto kvar) men är ändå fundersam. Nån som har liknande erfarenhet??

                        Har en till - modellen större - känns som om det bara är en tidsfråga innan den också lägger ner nu då?
                        Tjenare, vart har du köpt din pump? Om jag minns rätt så tror jag inte det är nödvändigt med något kvitto. Kommer du dessutom med på något GCG möte i det närmaste eller tom ner på auktionen som GCG har i november så kan du kvittera ut en ny JP22 samtidigt.

                        Alternativt så svänger du förbi Kent i Nol och hälsar från mig så har du en ny där. (skicka mig PM först så vet jag i så fall...)

                        Hoppas vi syns snart igen.

                        Hälsn Magnus

                        ps. jag har kört SunSun hemma i ett par år och inte behövt byta ut en enda, än så länge...men man vet ju aldrig när det händer.
                        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                        Ordförande GCG

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

                          #13
                          Ursprungligen postat av Byttorp
                          Tjenare, vart har du köpt din pump? Om jag minns rätt så tror jag inte det är nödvändigt med något kvitto. Kommer du dessutom med på något GCG möte i det närmaste eller tom ner på auktionen som GCG har i november så kan du kvittera ut en ny JP22 samtidigt.

                          Alternativt så svänger du förbi Kent i Nol och hälsar från mig så har du en ny där. (skicka mig PM först så vet jag i så fall...)
                          Gäller det alla som har trasiga sun sun pumpar?
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            MaxiJet

                            Om du vill ha tag i bra pumpar med lägre pris rekommenderar jag starkt Maxi Jet (eller New Jet) från Aquarium Systems. De är små, starka, har bra sugkoppar och är väldigt tysta. Man kan hitta bra priser på de svenska nätbutikerna.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

                              #15
                              Vad är en sun sun pump? I mina öron så låter det som något som man hittar på nattmarknaden i Hongkong tillsammans med 100000 andra kineser, vem är återförsäljare funkar den bra? Vad pumpar den? Ja nu har ni en chans att ge lite reklam.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...