fx5, eheim eller uni max 700?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

    fx5, eheim eller uni max 700?

    sitter och funderar på ett nytt filter men har lite svårt att bestämma mig.

    uni max 700 har jag redan två stycken som jag är ganska nöjd med. men skulle gärna vilja ha ett med lite mer flöde. men gillar filtermatrialet som medföljer. Sen är det ju ganska tyst. (inte nu för att det spelar så stor roll när akvariet är inbyggt i väggen. eller står i förådet och tittar ut i bibloteket)

    fx5 verkar ju intressant men verkar vara lite folk som har haft lite problem med det. Ser att många byter ut filtermatrialet som medföljer. Men flödet verkar ju oneklingen rätt bra.

    Eller ska man välja något av eheims filter tex 2260, Där måste man iofs köpa till filtermatrial och den är dyrare än dom två ovanstående men eheim brukar ju ha väldigt bra kvalite på grejerna så det kanske är värt det.

    Något annat filter ni rekomenderar?
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Danne_K
    sitter och funderar på ett nytt filter men har lite svårt att bestämma mig.

    uni max 700 har jag redan två stycken som jag är ganska nöjd med. men skulle gärna vilja ha ett med lite mer flöde. men gillar filtermatrialet som medföljer. Sen är det ju ganska tyst. (inte nu för att det spelar så stor roll när akvariet är inbyggt i väggen. eller står i förådet och tittar ut i bibloteket)

    fx5 verkar ju intressant men verkar vara lite folk som har haft lite problem med det. Ser att många byter ut filtermatrialet som medföljer. Men flödet verkar ju oneklingen rätt bra.

    Eller ska man välja något av eheims filter tex 2260, Där måste man iofs köpa till filtermatrial och den är dyrare än dom två ovanstående men eheim brukar ju ha väldigt bra kvalite på grejerna så det kanske är värt det.

    Något annat filter ni rekomenderar?
    Fördelen med att alla pumpar är Unimax
    lättare att ha reservdelar o filtermedia hemma

    Eheim 2260 är kanon men lite ålderstigen.

    varför inte prova Rena xp4 lättskött krånglar aldrig robust, samt generalagenten finns i Piteå vilket gör att alla reservdelar finns på lagom avstånd.
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • February 2006
      • 777

      #3
      hm då vart det en pump till att fundera på. Hur stor filtervolym har xp4an? Ser att den har väldigt lågt watt tal vilket i sig är bra men gör det att den sätter igen direkt?

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Danne_K
        hm då vart det en pump till att fundera på. Hur stor filtervolym har xp4an? Ser att den har väldigt lågt watt tal vilket i sig är bra men gör det att den sätter igen direkt?
        Den är helt enkelt bäst, igen satt inte ännu
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • February 2006
          • 777

          #5
          Jag får nästan ta och köra på den då. Den ser ju inte så där jätte grym ut men men det spelar ju ingen roll om den är så bra som du säger. tusen tack för tipset.

          Kommentar

          • Hogan1
            Användare
            • August 2008
            • 149

            #6
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125940 (jämförelse Eheim 2075 och Fluval FX5).

            Anledning till att jag väljer Fluval FX5 alla dagar i veckan (se sista posten i tråden) http://www.zoopet.com/forum/showthre...=125655&page=3

            Mitt Fluval har fungerat felfritt i över ett år. En rengöring gjord under perioden. Fortfarande fullt blås verkar det som. Skulle jag köpa ett innerfilter igen blir det ett Fluval FX5 - och filtermaterialet väljer man väl själv vad man vill ha. Eheims "original" filtermaterial brukar dessutom kosta skjortan.
            Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

            Kommentar

            • patdah
              Användare
              • December 2008
              • 64

              #7
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              varför inte prova Rena xp4 lättskött krånglar aldrig robust, samt generalagenten finns i Piteå vilket gör att alla reservdelar finns på lagom avstånd.
              Rena's filter skulle jag också vilja föreslå... jag har testat att mäta elförbrukningen på några olika filter och Rena's filter är klart bäst i mina tester. Jag har nu tre olika från Rena, ett Xp1, ett xP2 och ett xP4.

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • February 2006
                • 777

                #8
                Tack för tipsen har beställt en xp4 det skulle ha kommit idag men dom har inte ringt så den kom nog inte... synd att man inte kan köpa den direkt från general agenten som ligger ca 300-400 meter från oss...

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av Danne_K
                  Tack för tipsen har beställt en xp4 det skulle ha kommit idag men dom har inte ringt så den kom nog inte... synd att man inte kan köpa den direkt från general agenten som ligger ca 300-400 meter från oss...
                  Klart du kan handla den direkt........det är bara att öppna en zooaffär
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  Arbetssätt...