Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Jag har inte medicinerat med Protozin, men jag tycker det förefaller underligt att behöva ha förhöjd temp under hela medicineringen. Förhöjd temp kan man börja med för att kickstarta rehabiliteringen...men som sagt..det är mina erfarenheter av sjukdomsförfarande generellt sett.

Personligen så anser jag att fräscht vatten är A och O även när fiskarna medicineras. Måste man låta vattenbyten vara så är det bättre att lägga fiskarna i karantän.

Min tanke är att man hjälper fisken i "bägge ändar" om man säger så...

1. Medicineringen tar hand om det akuta behovet och förhoppningsvis botar fisken.

2. Vattenbyten hjälper vattenvärden att förbättras då dåliga vattenvärden ofta är en av orsakerna till att sjukdom bryter ut...

Om du menar rådet som cf Akvarielagret gav dig så står det en temp på 26-28 grader...inte 30 grader.
    Senast redigerad av StefanL; 09 November 2009, 00:38.

Kommentar

• Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

Ursprungligen postat av Malawe
      Jag har inte medicinerat med Protozin, men jag tycker det förefaller underligt att behöva ha förhöjd temp under hela medicineringen. Förhöjd temp kan man börja med för att kickstarta rehabiliteringen...men som sagt..det är mina erfarenheter av sjukdomsförfarande generellt sett.

Personligen så anser jag att fräscht vatten är A och O även när fiskarna medicineras. Måste man låta vattenbyten vara så är det bättre att lägga fiskarna i karantän.

Min tanke är att man hjälper fisken i "bägge ändar" om man säger så...

1. Medicineringen tar hand om det akuta behovet och förhoppningsvis botar fisken.

2. Vattenbyten hjälper vattenvärden att förbättras då dåliga vattenvärden ofta är en av orsakerna till att sjukdom bryter ut...

ok så jag bör alltså byta vatten typ nu och sänka temperaturen till normala ( är det 26el 27 grader?) då alltså?

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ja det skulle jag råda dig till...men inga blixtsnabba nedkylningar utan byt ca 20%. Kolla tempen under tiden...för det är inte bra om det ligger på 30 grader och sedan blixtsnabbt droppar ned till 22 grader.

Byt med kallvatten för snabbare syresättning...

Kommentar

• Decimus
          Användare
          • June 2006
          • 961

Ursprungligen postat av Malawe
          Ja det skulle jag råda dig till...men inga blixtsnabba nedkylningar utan byt ca 20%. Kolla tempen under tiden...för det är inte bra om det ligger på 30 grader och sedan blixtsnabbt droppar ned till 22 grader.

Byt med kallvatten för snabbare syresättning...
          okok då sätter jag igång med engång nu.. tack så hjärtligt för din hjälp!

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Ursprungligen postat av Decimus
            okok då sätter jag igång med engång nu.. tack så hjärtligt för din hjälp!
            Vassego! Lycka till...

Kommentar

• Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

dom lever och m år bra idag med..

men ska jag ha tempen på 26 eller 27 grader? grubblat lite på det men kommer inte fram till ngt.

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Runt 26-27 grader är bra...exakt är svårt att hålla...men någonstans där.

Kommentar

• Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

de e ngt knas med mina whitelips,, när tempen låg på 30 grader så färgade 3 av 4 och nu när tempen är 26 så är alla lika bleka... nån som har nån teori om varför`?

Kommentar

• HåE
                    Användare
                    • September 2007
                    • 1525

Dom är väl lite stressade.
                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Decimus
                      Användare
                      • June 2006
                      • 961

Ursprungligen postat av HåE
                      Dom är väl lite stressade.
                      Ok det kan säkert stämma, är det ngt jag kan göra för den, i miljön elelr ja ngt runt om?? dom är ju inte många i 450 liter, bara 12 st nu..kan de va så att det är för få? jag tror vatten kemin börjar hitta rätta nivåer nu för jag har inga "hinnor" kvar på ytan och algerna börjar lugnasig osv osv..

Kommentar

• HåE
                        Användare
                        • September 2007
                        • 1525

Med tanke på att karet är nystartat med allt som det medföljer är det inte så konstigt att fiskarna är lite stressade. Sedan fick du ju även sjukdom i karet som medförde ännu mera grejande i karet. När allt detta löst sig kommer firrarna att må bättre igen och bli snyggare i färgerna.
                        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Decimus
                          Användare
                          • June 2006
                          • 961

har ju 4whitelips och 6johanni i karet, vill ha 2-3 arter till har ni några ideer om vad jga kan komplettera med?

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Den skulle funka me dina Whitelips och Johannin, iallafall färgmässigt.
                            Växer dom upp ihop så borde den palla trycket.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Decimus
                              Användare
                              • June 2006
                              • 961

Ursprungligen postat av LN
                              http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=710

Den skulle funka me dina Whitelips och Johannin, iallafall färgmässigt.
                              Växer dom upp ihop så borde den palla trycket.
                              Ja ingen av fiskarna är ju över 10 cm ännu så de är små, Men auloncara fixar dom verkligen johannin...?

Kommentar

• classe
                                NCS Medlem

• April 2007
                                • 1147

jag håller den malawe vad den skrev den så klart...
                                375 LITER Malawi arter..
                                74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

Arbetssätt...