Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

Ursprungligen postat av HåE
    Eftersom karet är nystartat så har du nog inte tillräkligt med bakterier ännu för att klara av biprodukterna efter fiskarna och matningen. Mata lite mindre och håll koll på dina vattenvärden dom första veckorna. Kanske ska du också drar ner på ljustimmarna i ditt kar. Om ingen är hemma så låt karet vara släckt. Det brukar hålla algtillväxten nere. Lycka till.
    okok, så jag ska hålla ljuset nere ett par veckor fram över, hur länge tror du blir bra? och maten där har ju gjort som jag skrev tidigare,, ska jag mata kanske varannan dag och bara lite granna då nån vecka framigent eller hur tycker du?

Kommentar

• HåE
      Användare
      • September 2007
      • 1525

Ljuset i karet är för beskådaren och inte för malawi cikliderna. Dom gillar dämpat ljus mer. När jag inte är hemma så är karet nästan alltid släckt. Dagsljuset räcker gått och väl (om man inte har växter förstås).Om du ändå vill ha ljuset på så kan ju alltid skaffa en diodbelysning och fästa den under rampen. Det finns LED-lister som ger ett svagt behagligt ljus.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

Ursprungligen postat av HåE
        Ljuset i karet är för beskådaren och inte för malawi cikliderna. Dom gillar dämpat ljus mer. När jag inte är hemma så är karet nästan alltid släckt. Dagsljuset räcker gått och väl (om man inte har växter förstås).Om du ändå vill ha ljuset på så kan ju alltid skaffa en diodbelysning och fästa den under rampen. Det finns LED-lister som ger ett svagt behagligt ljus.
        hmm ok, har blivit ett litet sidoprojekt av detta...2 aqurelle( möjligtvis 1aqarelle en power glow..) och 2 reflektorer ( införskaffade idag..)
        och senare så bortplockande avt8 rampen, ditsättande av plexi och nån form av spott anordning... puh, mkt nu för en icke teknnisk...

dock så måste jag säga jag har problem att få mina whitelips att färga.. är det för att vattnets kemi inte riktigt är i balans ännu tro?

Kommentar

• Decimus
          Användare
          • June 2006
          • 961

Nu brinner det i knutarna gubbs!

Har hittat små vita prickar på mina whitelips!! va FAN SKa jga gära för att få bort de!

jag SKA köpa ny värmare i morgon är en sak som e säkerm den jävlen har inte funkat ordentligt hittils.... f*n va jag hatar de här nu.. satan kan skiten ine bara FUNKA!! jag tror att de fått vita prick just för att de inte varit tillräckligt varmt för dem... helvetes satana.... mycket svordomar här nu....

men jag behöver seriösa råd nu.. har satt v ärmaren på max 32grader och bytt vattten å öst ner salt och easy life... va mer behöver jag göra??
          Senast redigerad av Decimus; 05 November 2009, 21:34.

Kommentar

• algskraparn
            Användare
            • September 2006
            • 159

Köp någon vita prick medicin och häll i. Så snart som möjligt. Enligt mina erfarenheter brukar det funka bra med dem.

Glöm inte den lilla extraslängen som man skall skicka i (nu kommer jag inte ihåg hur många men..) några dagar efter att skiten är väck.

Kommentar

• Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

Ursprungligen postat av algskraparn
              Köp någon vita prick medicin och häll i. Så snart som möjligt. Enligt mina erfarenheter brukar det funka bra med dem.

Glöm inte den lilla extraslängen som man skall skicka i (nu kommer jag inte ihåg hur många men..) några dagar efter att skiten är väck.
              va heter medicinen å vae de för extra släng?? å fuckar inte medicinen med balansesi akvariumet osv osv? ngt man bör tänka på där osv???

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Ursprungligen postat av Decimus
                va heter medicinen å vae de för extra släng?? å fuckar inte medicinen med balansesi akvariumet osv osv? ngt man bör tänka på där osv???
                Vi tycker att Protozin är bäst
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Vi tycker att Protozin är bäst
                  okok, så hur funkar det, förstör det filtrena? har hört ngt om det i sammband med nån typ av medicinering nämligen..

protozin iaf.. åker i morgon ögonaböj ska du veta..

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Ursprungligen postat av Decimus
                    okok, så hur funkar det, förstör det filtrena? har hört ngt om det i sammband med nån typ av medicinering nämligen..

protozin iaf.. åker i morgon ögonaböj ska du veta..
                    Inga problem
                    men se till att akvariet är ganska rent då gör medicinen nytta lite längre
                    lagom temp 26-28 grader
                    salta ett par dl grovsalt

om någon fisk har extremt mycket prickar o är nära döden
                    kan du mätta en liter vatten med salt o sedan doppa håven med fisken i ca 20 sekunder då dör allt på huden
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor

Kommentar

• Decimus
                      Användare
                      • June 2006
                      • 961

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Inga problem
                      men se till att akvariet är ganska rent då gör medicinen nytta lite längre
                      lagom temp 26-28 grader
                      salta ett par dl grovsalt

om någon fisk har extremt mycket prickar o är nära döden
                      kan du mätta en liter vatten med salt o sedan doppa håven med fisken i ca 20 sekunder då dör allt på huden
                      hur menar du med rent?
                      mm jag tror min värmare som har ställt tilld et för mig här så ska köpa en ny i morgon som funkar....

de där med mätta en liter vatten ska jag komma ihåg.. änså länge så äter de å ser ut att må ok. men de e smittsamt va? jag komemr ju inte i väg förrens i morgon ,hur fort tror du det går innan dom dör?

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

Med rent ..... tänk så här

om du har 50 liter filter o ett stort sediment lager med skit på botten
                        hur länge tror du medicinen verkar

eller om du har en helt steril burk med luftning utan både filter o bottenbeläggning

det senare är lätt effektivast.
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

och varför höjer man temperaturen för att levnadscykeln ska gå fortare
                          och medicinen tar inte livet av dom i alla stadier
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor

Kommentar

• Decimus
                            Användare
                            • June 2006
                            • 961

Jag skäms lite, men du får nog ta det på lite mer lättförstålig svenska..

kan medicinen ta livet av dem??

Kommentar

• classe
                              NCS Medlem

• April 2007
                              • 1147

ja vad har du för filter där?? så man skall ha bra högt filter för malawiciklider.. o gärna ge salta o byter 30-40 procent varje ggr i vecka .. nu kan du lite ge dom höjer värme 26-29 grader.sen ge salta 2-3 dl igen varann dagar.. testa den .. men jag kan inte lovar dig allt rätt...
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Decimus
                                Användare
                                • June 2006
                                • 961

Ursprungligen postat av classe
                                ja vad har du för filter där?? så man skall ha bra högt filter för malawiciklider.. o gärna ge salta o byter 30-40 procent varje ggr i vecka .. nu kan du lite ge dom höjer värme 26-29 grader.sen ge salta 2-3 dl igen varann dagar.. testa den .. men jag kan inte lovar dig allt rätt...
                                okok, tack classe för tipset!

Kommentar

Arbetssätt...