Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

2 st t5 Aquarelle med reflektorer är fullt tillräckligt

Kommentar

• Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

Ursprungligen postat av endymion
      2 st t5 Aquarelle med reflektorer är fullt tillräckligt
      ok, men eftersom de är ett juwel 450 vision så innehåller det en ramp till.. så ska jag bar ha den släckt eller hur ska jag göra??

Kommentar

• HåE
        Användare
        • September 2007
        • 1525

Sitter dessa ramper ihop? Om inte så kör bara med en och ha några hologenspottar bak istället.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Decimus
          Användare
          • June 2006
          • 961

Ursprungligen postat av HåE
          Sitter dessa ramper ihop? Om inte så kör bara med en och ha några hologenspottar bak istället.
          http://www.blocket.se/lund/Halogenar...__22752258.htm
          Nej de sitter inte ihop, men om jag tar bort en så blir det då öppet över bakdelen av akvariumet, blir det inte avdunstning då? och det är en kal vägg där, ska jag ha någng fprm av hylla för de spottarna du länkade till eller måste jag hitta ngt som hänger ifrån taket?

så jävla tacksam att det finns folk som hjälper mig så med detta många tack ska ni ha!

Kommentar

• HåE
            Användare
            • September 2007
            • 1525

Går det inte att sätta ditt en glasskiva eller plexiglas?

Kommentar

• classe
              NCS Medlem

• April 2007
              • 1147

ja röd fisk skall vara den grolux där så jag har den själv i 222liter för firefish..
              men aquareller så bra där med blå fiskar.. men bra gärna med en till är power-glo för den vacker blir stenar.. men din valt den så testar på det.. du behöver inte ha fyra lys-rör den så ta två lys-rör för den..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

m får tänka på det här med spottarna..

men jag har vart borta en dag nu i helgen och komm tillbaka igår, och då så har min slminline och en amssa stena blivit ljusbruna... har bytt vatten två gånger, antar att det är för att akvariet börjar komma igång nu... men hur gör amn för att få bort det och tja är det ngt jag bör tänka på?

Kommentar

• Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

Ursprungligen postat av Decimus

men jag har vart borta en dag nu i helgen och komm tillbaka igår, och då så har min slminline och en amssa stena blivit ljusbruna... har bytt vatten två gånger, antar att det är för att akvariet börjar komma igång nu... men hur gör amn för att få bort det och tja är det ngt jag bör tänka på?
                  som sagt är det ngt jagbör tänka på med tanke på att det är nystartat och man får den bruna beläggningen? byta vatten varje/varannan dag eller ngt kanske?

Kommentar

• Decimus
                    Användare
                    • June 2006
                    • 961

har kollat på fiskarna nu en stund under kvällen och 4 av dem har fått en lite underlig form... små kul magar om man kan beskriva dem så... 3 johanni honorna och en m sp north har samma form på "magen" om man nu kan kalla det så... väldigt runda.. ska de va så? kan de ha blivit sjuka? de äter å skiter som vanligt och ser friska ut i övrigt..

Kommentar

• Decimus
                      Användare
                      • June 2006
                      • 961

3 inlägga ovan dom som känenr att de vill får mer än gärna svara... typ så..

Kommentar

• HåE
                        Användare
                        • September 2007
                        • 1525

har kollat på fiskarna nu en stund under kvällen och 4 av dem har fått en lite underlig form... små kul magar om man kan beskriva dem så... 3 johanni honorna och en m sp north har samma form på "magen" om man nu kan kalla det så... väldigt runda.. ska de va så? kan de ha blivit sjuka? de äter å skiter som vanligt och ser friska ut i övrigt..

Du har nog matat lite för mycket.

Kommentar

• HåE
                          Användare
                          • September 2007
                          • 1525

Jag brukar använda en diskborste. Det brukar funka hyffsat.

Kommentar

• HåE
                            Användare
                            • September 2007
                            • 1525

som sagt är det ngt jagbör tänka på med tanke på att det är nystartat och man får den bruna beläggningen? byta vatten varje/varannan dag eller ngt kanske?
                            Eftersom karet är nystartat så har du nog inte tillräkligt med bakterier ännu för att klara av biprodukterna efter fiskarna och matningen. Mata lite mindre och håll koll på dina vattenvärden dom första veckorna. Kanske ska du också drar ner på ljustimmarna i ditt kar. Om ingen är hemma så låt karet vara släckt. Det brukar hålla algtillväxten nere. Lycka till.

Kommentar

• Decimus
                              Användare
                              • June 2006
                              • 961

Du har nog matat lite för mycket.
                              ok, jag har matat en gång om dagen bra och bara en eller 2 nypor.. ska jag mata ännu mindre?

Kommentar

• Decimus
                                Användare
                                • June 2006
                                • 961

Jag brukar använda en diskborste. Det brukar funka hyffsat.
                                klockrena tips suveränt du! =)

Kommentar

Arbetssätt...