Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

Har fler frågor,!

jag har ju 2 ramper, en t8 ram och en t5 ramp. har mycket kvar att lära vad gäller tekniken, så det jag undrar, vilka rör ska jag ha för att få ett så bra ljus och snyggt ljus som möjligt, ?

vilka 4 rör hade ni haft/valt?

alltså så är det 2 t8 rör och 2 t5 rör det gäller totalt..

Kommentar

• HåE
      Användare
      • September 2007
      • 1525

Jag skulle nog bara köra med 2 st philips aquarelle rör. Jag tycker dom är överlägset bäst på marknaden. Jag skulle kombinera detta med några halogenspottar mot bakgrunden för att få ett härligt solflimmer. 4 rör är alldeles för mycket. Jag kör med ett och det ger tillräckligt med ljus. 4 st skulle nog ge dig en algexplosion.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

Ursprungligen postat av HåE
        Jag skulle nog bara köra med 2 st philips aquarelle rör. Jag tycker dom är överlägset bäst på marknaden. Jag skulle kombinera detta med några halogenspottar mot bakgrunden för att få ett härligt solflimmer. 4 rör är alldeles för mycket. Jag kör med ett och det ger tillräckligt med ljus. 4 st skulle nog ge dig en algexplosion.

bara t8 rören alltså?

men det är ju många som kör med mh och grejor och den ljusstyrkan förmodar jag är starkare än jag nånsin får med 4 rör, och de har ju haft (vad jag sett på bilderna bara inte ren fakta....) lite alger??

så jag bör köra med bara t8 rören? eller ska jag bara köra med t5 rampen, vilken ramp eller t rör ger bästa ljuset? hur hade ni gjort?för det är skillnad mellaan t5 och t8 eller har jag förstått fel?

men spottar då mnåste jag ha en del av akvariumet öppet för att ljuset skall nå ner? hur gör jag det snyggt då??

och på de rör jag då har kvar ska jag ha reflektorer på dem tycker ni??

hur e det med avdunstning i ett öppet akvarium? är det risk för närliggande väggar vad gäller mögel?

Kommentar

• HåE
          Användare
          • September 2007
          • 1525

Skillnaden mellan t5 och t8 är att t5 ger mera kräm(ljusstyrka). Om du har en heltäckande ramp så förstår jag att det blir svårare med spottar. Det kanske går att fästa dem under rampen? Nackdelen är förstås att dom kanske alstrar för mycke värme i detta fallet. Avdunstningen vid öppet akvarium är ganska stor så det är inget jag kan rekommendera.Har själv tre yngelkar som är öppna och det dunstar en hel del.

Kommentar

• Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

Skillnaden mellan t5 och t8 är att t5 ger mera kräm(ljusstyrka). Om du har en heltäckande ramp så förstår jag att det blir svårare med spottar. Det kanske går att fästa dem under rampen? Nackdelen är förstås att dom kanske alstrar för mycke värme i detta fallet. Avdunstningen vid öppet akvarium är ganska stor så det är inget jag kan rekommendera.Har själv tre yngelkar som är öppna och det dunstar en hel del.

Jo jag har ju det, (heltäckande ramp(er)

så 2 aquarell rör i t8 rampen, och vilka andra i t5 rampen då?

Men om då risken för allvarlig algblomning (lol) då bör jag egentligen införskaffa ett uv filter?

Kommentar

• Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

Har varit och beställt 2 st reflektorer.. så, ska jag ha dem över t5 rören eller t8 rören?

Kommentar

• Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

har ju köpt fisk,

4 "white lips" (phenuchilus tror jag de bla heter i sitt latinska namn..)

6 Melanochromis johanni "chizmulu" (stavning dä felar troligtvis ngt..lol)

och 3 Melanochromis sp "northern blue" ( riktigt fina!)

tanken är att inte fylla på mer nu på ett tag för att inte övebelasta,

men hade vart kul och veta vad ni hade fyllt på med om karet och sammansättningen var er =)

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Verkar kunna bli en bra kombi. Dessutom är tre sorter rätt lagom att börja med. Då kan man vänta lite o se om man vill ha fler av samma art eller man vill ha i någon ytterliggare.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Decimus
                    Användare
                    • June 2006
                    • 961

Ursprungligen postat av LN
                    Verkar kunna bli en bra kombi. Dessutom är tre sorter rätt lagom att börja med. Då kan man vänta lite o se om man vill ha fler av samma art eller man vill ha i någon ytterliggare.

ja whitelipsen och northern blue kommer jag inte fylla på mer av utan där e jag nöjd.
                    det är om jag ev skulle ha 6 st johanni till och sedan ha ev en eller två sorter till i grupper om runt 6-8..

Kommentar

• Decimus
                      Användare
                      • June 2006
                      • 961

har ju en t5 ramp och ett av rören ( av 2) har ett grönt sken, vilket jag tycker e riktigt fult, och vill byta ut det, vilket t5 rör bör jag byta ut det till?? t8 rör vet jag att de finns olika men är kass på just t5.. så den som har en hint om vad jag kan välja pls help? =)

Kommentar

• HåE
                        Användare
                        • September 2007
                        • 1525

Philips aquarelle finns som t5.

Kommentar

• endymion

Philips aquarelle finns som t5.
                          Håller med om Aquarelle, dessutom är det det billigaste kvalitetsröret.

Kommentar

• Decimus
                            Användare
                            • June 2006
                            • 961

ok så aquarell på alla 4 rören? får jag fram fiskarna s färger då oavsett färg tex blå röd osv osv??

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Decimus
                              ok så aquarell på alla 4 rören? får jag fram fiskarna s färger då oavsett färg tex blå röd osv osv??
                              Ska du bara ha ett rör är aquarelle det snyggaste. Vill du ha mer rött kan du komplettera med ett grolux, vill du ha mer blått kann du sätta i ett saltvattensrör.

Kommentar

• Decimus
                                Användare
                                • June 2006
                                • 961

Ursprungligen postat av endymion
                                Ska du bara ha ett rör är aquarelle det snyggaste. Vill du ha mer rött kan du komplettera med ett grolux, vill du ha mer blått kann du sätta i ett saltvattensrör.
                                ok, jag har en t8 ramp och en t5ramp, hur hade du komponerat ljuset ?

Kommentar

Arbetssätt...