Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av Decimus
    Ingen bruksanvisning, det är köpt begagnat. (ingick i akvariumet)

varför ska man göra i en hink? förstår inte riktigt konceptet, jag vill ju ha akvariumet varmt... ska det inte bara funka när man vrider på den? eller tom sticker in den i uttaget, finns ju ingen on off knapp.

kan den känna av att den ligger emot ngt, har ingen hållare nämligen så den ligger "löst" i filterfacket. jag fattar liksom inte det hela...
    Nej det ska inte bara funka. Du måste ställa in den även om det oftast blir rätt OK när man använder skalan.

En termostat består av ett bleck tillverkat av två metaller som utvidgar sig olika mycket beroende på temperatur. När det är en viss temperatur böjer den till sig med en "knäpp" och strömmen kopplas på. Till detta är det kopplat vanlig mekanik som knappast kan beskyllas för att vara high tech. Blecket kommer att böja till sig vid cissa temperaturer och först och främst måste ju temperaturen ändras där.

Det du får göra är att vrida fram och tillbaka runt brytpunkten tills du får rätt temperatur. Det tar timmar för värmaren att värma upp akvariet så en hink är mer praktisk och det är mer lättillgängligt. Du riskerar dessutom inte att koka fiskarna.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

okok tack för hjälpen ola!

Va e de för "mjölkighinna" som lagt sig på vatten ytan tror ni? och hur får man bort den...?

Kommentar

• Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

så va tror ni om hinnan då? ngt att bekymmra sig för eller ej?

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Den beror troligen på att akvariet inte kommit igång ordentligt. Skulle gissa att den består av bakterier eller dött organiskt material (proteiner eller sockerarter). Se till att ytan är i rörelse och ta det mycket försiktigt med matningen.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Den beror troligen på att akvariet inte kommit igång ordentligt. Skulle gissa att den består av bakterier eller dött organiskt material (proteiner eller sockerarter). Se till att ytan är i rörelse och ta det mycket försiktigt med matningen.

okok, tack ola för svaren!

Kommentar

• Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

nu verkar det som att värmen har gått på i akvariumet, så de var ju skönt det.

nu till andra frågor,
              kan man ha en sån här i baljan?

anl till att jag frågar är i produkt uppgiften hittade jag nedan stående uppgifter och ni ser punkt 2 och 3...

1 Kraftig skyddsanordning på insidan.
              2 Transformator för utomhusbruk.
              3 Produkten dödar skadliga bakterier och alger så att det blir en hälsosam och bra miljö för dina dammfiskar

jo, jag vill byta min juwel innerfilterpump från en 1000 l/h pump till en 1500l/h pump, nån som vet vart man kan få tag på det billigt?
              Senast redigerad av Decimus; 27 October 2009, 01:48.

Kommentar

• HåE
                Användare
                • September 2007
                • 1525

Det där uv-filtret funkar nog bra även inomhus. Men tänk på att flödet genom uv filtret ska vara ganska lågt för att det ska funka tillfredställande.
                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

Ursprungligen postat av HåE
                  Det där uv-filtret funkar nog bra även inomhus. Men tänk på att flödet genom uv filtret ska vara ganska lågt för att det ska funka tillfredställande.

ok så man ska inte maxa flödet på den då? runt vad tror du blir bra isf?

jag funderar seriöst på att köpa den nämligen. fördelar/ ev nackdelar, behöver jag egentligen en sådan?

Kommentar

• HåE
                    Användare
                    • September 2007
                    • 1525

Ganska få personer har behov av ett uv-filter inomhus. Men det kan vara bra att ha i lådan den dag man får problem med alger eller infusorer.

Kommentar

• Decimus
                      Användare
                      • June 2006
                      • 961

Ursprungligen postat av HåE
                      Ganska få personer har behov av ett uv-filter inomhus. Men det kan vara bra att ha i lådan den dag man får problem med alger eller infusorer.

vad är infusorer?

jo jag avskyr alger verkligen ( vet att det är en del som gillar dem..) vill ha så lite som möjligt av dem så jag tänkte vara proaktiv, men man kanske ska vänta? tar den svävalger och "the lot" (alla typer av alger) så att säga vad gäller alger?

Kommentar

• Decimus
                        Användare
                        • June 2006
                        • 961

Nu när jag läser om UV pumpen, så ser jag att det finns 3 varianter 18,24 och 36W, vad är skillnaden? förstod att dom drog 18,24 och 36W, men varför ha 3 varinater som drar olika ström men har samma storleksmässiga volymgenomströmning, är det skillnad på hur väl uv`t tar bort algerna beroende på hur stark lampan är?

Kommentar

• HåE
                          Användare
                          • September 2007
                          • 1525

Uv-filtret som du tittar på är ju för dammar. Där man ofta kör pumpar med stor effekt och då krävs det naturligtvis ett uv-filter med högt watt-tal för att klara jobbet. Här har du en tråd om infusorier.
                          Tror jag fått in infusorier i ett litet akvarium, vitt grums som, om kikar skitnära, verkar vara smågrejer som kanske t.o.m rör sig. Firrarna mår fint ändå! Hur får man bort dom? Carl

Kommentar

• Decimus
                            Användare
                            • June 2006
                            • 961

okok, så vet du ( eller nån annan som kikar här för den delen) något/några uv-filter som är anpassade för inomhusakvarium då?

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Detta är ett bra med ok effekt.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Decimus
                                Användare
                                • June 2006
                                • 961

tack Ln,!

Men det är några formuleringar i produktuppgiften där som gör mig frågande, som ni kanske kan hjälpa mig med, bla "Passar Unimax 700 ytterfilter","Universal adapter för standardslangar " och "För anslutning till cirkulationspump."

innebär det att detta inte är en själv fungerande produkt utan den måste anpassas på då mitt fluval fx5 ?

medans http://www.cyberzoo.se/Uv-Filter/UV-18W.htm då är ett själv fungerande uv filter med egen anslutning?

Kommentar

Arbetssätt...