Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!
Kollaps
X
-
-
kanoners med så många svar! tack för tipsen!
ang sniglarna, har hört att de ska finnas nån typ av snäcka/snigel som äter dom andra sniglarna som förökar sig nått så inihelvete, va heter den och går den att få tagpå i gbg regionen, eller funkar det med äppelsniglar med?
Jag hade själv problem med dessa sniglar och snäckor, jag pratade med malawijanne, han gav mig en 3 veckors dos, alla sniglar dog jag har inte sett någon sen dess.
Jag vet att du känner malawijanne maila honom så kan han säkert hjälpa dig.Kommentar
-
anatome helenae. ok ska kolla på detta,
men flubenol, fiskar tar inte skada av det? eller vattenkvaliteten?Kommentar
-
Nu bor det 3 st Anatome helenae i mitt akvarium.. ett par dagar till så blir det fisk också, förmodligen till helgen, eller vad tror ni?Kommentar
-
Har inte läst igenom hela tråden men har du tillsatt bakterier i någon form??
Det är alltid bra att tillsätta lite bakteriekultur i början av en akvariestart.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Kommentar
-
Easy-life innehåller inga bakterier, utan är en produkt som tar bort skadliga ämnen ur vattnet. Ett sk flytande filter medium. För att få igång bakterier i ditt kar behövs bakteriekultur på flaska ellet användandet av ett inkört filter eller bottensatsen (grus eller sten) från ett redan startat kar. Annars kan du köra med ett fåtal fiskar som du matar måttligt med mat (lite proteiner) för att få igång bakteriekulturen.När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
Easy-life innehåller inga bakterier, utan är en produkt som tar bort skadliga ämnen ur vattnet. Ett sk flytande filter medium. För att få igång bakterier i ditt kar behövs bakteriekultur på flaska ellet användandet av ett inkört filter eller bottensatsen (grus eller sten) från ett redan startat kar. Annars kan du köra med ett fåtal fiskar som du matar måttligt med mat (lite proteiner) för att få igång bakteriekulturen.
jahapp, då blir det att köpa lite bakteriekultur, dock så var det ju vatten från akvarium som åkte med snäckorna,(nån liter bara..) så det kanske skjutsar på kulturen?
tackar dem som kommer med feedback, kanonbra!Kommentar
-
Igår chippa jag i bakteriekultur, och idag så startade jag mitt splitternya fluval fx5. låter nästan inget all.. dock så e de ju sketfult med dom dära grejorna i akvariumet.... satan i gatan vad inte snyggt..
dock så har jag märkt att mina sniglar gärna klättrar upp åt.. är dte ett tecken på nitrit? bör jag byta vatten? hur mkt och hur länge.?Kommentar
-
sniglarna är mer aktvia än nånsin! kan de va så att startandet av nya ytterfiltret gjort vattnet lite bättre?
men kommer att ta ett tag innan man vantsig med det oerhört lilla men dova ljudet ifrån filtret... tips på hur man kan isolera??
( ja jag vet att jag sa tidigare tat det inte låter men men det gör det, dock inte såå mkt som en del har skrivit i andra trådar..)
hat pentKommentar
-
Nu för tiden så simmar det fisk i min lilla balja,
4 st http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=2017
3 st http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=2113
6 st http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=715Kommentar
-
nu behöver jag hjälp här.
har ju en 300w doppvärmare.. Jag trodde det bara vara att sätta i kontakten så skulle den starta. men icke, när jag ha pluggat in kontakten så startar den bara när jag vrir up den på 32 grader, men iom att jag har malawi i så ska det vara 26-27 grader och när jag vrider tillbaka så stänger den av sig, hur fean får man skiten att hålla igång sig`????? va gör jag för fel egentligen..
nu behöver jag verkligen hjälp så snälla...Kommentar
-
nu behöver jag hjälp här.
har ju en 300w doppvärmare.. Jag trodde det bara vara att sätta i kontakten så skulle den starta. men icke, när jag ha pluggat in kontakten så startar den bara när jag vrir up den på 32 grader, men iom att jag har malawi i så ska det vara 26-27 grader och när jag vrider tillbaka så stänger den av sig, hur fean får man skiten att hålla igång sig`????? va gör jag för fel egentligen..
nu behöver jag verkligen hjälp så snälla...
(Finns det ingen bruksanvisning, detta som jag nu skrev fanns med förr om jag inte minns fel?)Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Sätt ner den i en hink med en termometer med lite kallare vatten än du vill ha (25 t ex). Vanta en stund. Vrid långsamt upp termostaten tills den slås på. Kolla till vilken temperatur vattnet värms upp. Blir det för varmt, dra ner den lite och häll i lite kallvatten. Fortsätt tills du har stabil temperatur.
(Finns det ingen bruksanvisning?)
varför ska man göra i en hink? förstår inte riktigt konceptet, jag vill ju ha akvariumet varmt... ska det inte bara funka när man vrider på den? eller tom sticker in den i uttaget, finns ju ingen on off knapp.
kan den känna av att den ligger emot ngt, har ingen hållare nämligen så den ligger "löst" i filterfacket. jag fattar liksom inte det hela...Kommentar
-
så jävla pinsamt, har bara pluggat i den å förutsatt att skiten ska funka liksom så när man då kommer hem med fisk och splitter ny termometer så ser man att vattnet inte e kallt, så man kollar värmaren så har den inte vart på under hela tiden... fean va arg man blir...
Kommentar
Kommentar