Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

Har funderat lite..
    1, jag har ett mhrör som e grönt i skenet, varför e det så? växtrrör?

2 kan man använda folie som "reflektorer"? anl att jag frågar det är att jag har för mig att nån/några använder folie här på forumet men jag kommer inte ihåg till vad och detta är enda anl som jag kan komma på att de har det till =)

3Har haft vatten i karet ca 2 dagar med "easylife" i. hur länge bör jag vänta så att vattnet är mottagligt till fisk, och hur många fiskar bör jag börja med för att inte över belasta vattnet i början?

4 och så klart nån form av fundering på start fiskarna som jag tänkt mig, se ovan

Kommentar

• Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

Nån som vågar sig på ett försök att svara?

Kommentar

• endymion

Jag brukar starta akvarium med äppelsniglar de är lagom belstning och kryper upp ovanför vattnet om det är giftigt.

Kommentar

• HåE
          Användare
          • September 2007
          • 1525

Folie går att använda till reflektor, men dom flesta använder folie till att mörklägga vissa partier i akvariet.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• patdah
            Användare
            • December 2008
            • 64

Ursprungligen postat av Decimus
            2 kan man använda folie som "reflektorer"? anl att jag frågar det är att jag har för mig att nån/några använder folie här på forumet men jag kommer inte ihåg till vad och detta är enda anl som jag kan komma på att de har det till =)
            Köp riktiga reflektorer istället för att försöka använda folie... vit matt färg reflekterar ljus bättre än matlagningsfolie.

Kommentar

• Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

kanoners med så många svar! tack för tipsen!

ang sniglarna, har hört att de ska finnas nån typ av snäcka/snigel som äter dom andra sniglarna som förökar sig nått så inihelvete, va heter den och går den att få tagpå i gbg regionen, eller funkar det med äppelsniglar med?

Kommentar

• Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

Min hustru chockade mig idag.
                Vi pratade om akvariumet och vad vi skulle ha idet, jag trodde stenhårt på att hon ville bara ha fisk som var "färgglada" osv..

MEN hon så så här " jag gillar sånna dära bruna fiskar, vill att det skall se naturtroget ut när de simma i sitt lilla hem bland stenarna"

Och det nappade jag ju direkt på, FRÅGAN är bara då, hur skulle det se ut om Ni hade ett 450 vision med off whit kalksand med röd bohusgranit i, vad för fisk hade ni haft i för att det ska bli så "biotop riktigt" som möjligt?

så fantisera lite fritt! =)

mvh

Kommentar

• Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

tyckte de var lite kul faktiskt endå =)

Kommentar

• Decimus
                    Användare
                    • June 2006
                    • 961

Hallå eller *tänk göteborska lol*

var inte så blyga nu flickor å pojkar, fram med lite tankar och ideer!

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Ja hade kör me Tanganyika. Diskret look men mycke attityd och beteende.

En jullesort som stryker i bakgrunden.
                      En sandlekare, varför inte en stentuff Callochromis.
                      I toppen så hade jag kört en cyps. Jumbo Kitumba har ja alltid önskat mig.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Decimus
                        Användare
                        • June 2006
                        • 961

Sedärja! svinkul ide LN! låter riktigt fint faktiskt!

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Tack Decimus

Vill man ha in fler sorter så är Ocelatus snäcklekare i ett litet snäckrös i ena hörnan ett roligt och snyggt alternativ. Det braa med den mixen är att man inte behöver oroasig för korsningsrisk överhuvud taget.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Decimus
                            Användare
                            • June 2006
                            • 961

Ursprungligen postat av LN
                            Tack Decimus

Vill man ha in fler sorter så är Ocelatus snäcklekare i ett litet snäckrös i ena hörnan ett roligt och snyggt alternativ. Det braa med den mixen är att man inte behöver oroasig för korsningsrisk överhuvud taget.
                            Där har du faktiskt en point med..! hittar du mer förslag å ideer så e de bara å spotta ut dem så mkt du bara orkar!

Kommentar

• Decimus
                              Användare
                              • June 2006
                              • 961

Ni andra får chippa in med ideer ni med, kommigen nu! =9

ha en trevlig helg, återkommer på sönda kväll å då vill jag se massor med ideer här!

förresten så ska jag ti E-tuna och lira seriematch i munktell arena. finns de nån akvariebutik där uppe som e värd namnet?

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Decimus
                                kanoners med så många svar! tack för tipsen!

ang sniglarna, har hört att de ska finnas nån typ av snäcka/snigel som äter dom andra sniglarna som förökar sig nått så inihelvete, va heter den och går den att få tagpå i gbg regionen, eller funkar det med äppelsniglar med?
                                Snäckätande snäcka heter Anatome helenae

Kommentar

Arbetssätt...