Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

Ursprungligen postat av Decimus
    håe, å jävla surt att dom gick sönder för dig.. du fick ersättning hoppas jag?

Jo, pratades om plexiglas, nån som har en ide om vart man kan få tag på en sådan ?
    Hos glasmästaren

Kommentar

• Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

Ursprungligen postat av endymion
      Hos glasmästaren
      jaha ok.. får googla lite å se om vi har en sådan här i kungälv, tack!

Kommentar

• HåE
        Användare
        • September 2007
        • 1525

håe, å jävla surt att dom gick sönder för dig.. du fick ersättning hoppas jag?

Jo, pratades om plexiglas, nån som har en ide om vart man kan få tag på en sådan ?
        Finns bl.a. på en del byggvaruhus. Bauhaus hade en hel del olika storlekar.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Decimus
          Användare
          • June 2006
          • 961

Ursprungligen postat av HåE
          Finns bl.a. på en del byggvaruhus. Bauhaus hade en hel del olika storlekar.
          ah, det har vi här i närheten, kollar där först! vad skulle jag göra utan er på ciklid.se?

Kommentar

• Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

Så, nu har jag inhandlat plexiglas, ska bara ficxa nån som vet hur man sågar i det med =)

Jo en fråga, Doppvärmaren. I mitt 240 juwel som jag hade så var hade doppvärmaren ett eget mindre fack där den passade i, men i detta 450 så hittade jag bar det stora för flitermassorna och den "hållaren" för pumpen, men sedan då? bara llägger jag den i fackena backom pumpen då? när jag gör det så ligger ju värmaren emot plasten i botten, och är det så bra? är lite lost här, vet itne alls hur jag ska göra?

Kommentar

• Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

så där, nu e sanden i, sköljd å klar, stenen skavd mot varandra å lite mindre vassa. Jo, nån som har tankar om det jag skrev om doppvärmaren i inlägget ovan får gärna ge sin syn på det hela..

Kommentar

• AnnikaY
                NCS Medlem
                • December 2002
                • 228

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att låta doppvärmaren ligga på botten mot plasten. I mitt 350 liters Juwel som jag hade så fanns det en egen plats för doppvärmaren i innerfiltret. I övliga akvarier som jag har sitter doppvärmaren med sugploppar på glaset brevid innerfiltret (i några akvarier är filter+värmare gömda bakom bakgrunder). Jag vet inte om plasten tål att doppvärmaren ligger emot den. Själv sätter jag alltid doppvärmaren så att vattnet flödar runt den så att värmen sprids. Lycka till

Kommentar

• Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

Ursprungligen postat av AnnikaY
                  Jag förstår inte riktigt vad du menar med att låta doppvärmaren ligga på botten mot plasten. I mitt 350 liters Juwel som jag hade så fanns det en egen plats för doppvärmaren i innerfiltret. I övliga akvarier som jag har sitter doppvärmaren med sugploppar på glaset brevid innerfiltret (i några akvarier är filter+värmare gömda bakom bakgrunder). Jag vet inte om plasten tål att doppvärmaren ligger emot den. Själv sätter jag alltid doppvärmaren så att vattnet flödar runt den så att värmen sprids. Lycka till
                  Precis! så va det i mitt 240 förut med, att den hade en egen plats.. det har den inte nu utan bara till höger om pumpen i själva filtret så är det 2 håligheter och tja jag kan bara lägga doppvämraren i där, inget som håller fast den eller ngt.

Kommentar

• doohan
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1607

Det

låter lite konstigt! Mitt rio 400 har plats för doppvärmaren inne i innerfiltret! Det är standardfästa (tror jag)

Kommentar

• Decimus
                      Användare
                      • June 2006
                      • 961

Ursprungligen postat av doohan
                      låter lite konstigt! Mitt rio 400 har plats för doppvärmaren inne i innerfiltret! Det är standardfästa (tror jag)
                      jo det ä'r det jag menar med! så vet nån hur jag ska göra nu? för jag e clueless här...

Kommentar

• doohan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1607

jag

jo det ä'r det jag menar med! så vet nån hur jag ska göra nu? för jag e clueless här...
                        antar att det är standardfiltret som sitter i akvariet. Då skulle jag kolla om det finns att köpa till en hållare för doppvärmaren. Kollade just hur min sitter och den (hållaren) Sitter direkt bakom, snett under utblåset från pumpen på samma mellanvägg som pumpen trycks fast på. Så sitter det inget som ser ut som en grå/vit plastring på samma vägg som pumpen så fattas hållaren till doppvärmaren.

Alltså skall doppvärmaren tryckas ned bredvid insuget på pumpen dvs mellan bakvägen och innerväggen i det smala utrymmet där

Kommentar

• Decimus
                          Användare
                          • June 2006
                          • 961

Tack doohan!

Jo, Nu börjar det bli dags att inhandla fesken =9

Rahmpochromis sp "chingali" ( typ så heter den..) är spikat som invånare, ha alltid velat ha nån rektig rovmalawi!

Sen då? har ni några bra varianter?

jag funderar på ett par "White lips" ( mdoka nåting.) och M, Aurora men sen e de stopp med ideer. Har ni några tankar om sammansättningen av de 3 första arterna?

sen tror jag det får bli Max 3 arter till, gärna inte med honor som e bruna utan båda arterna har nån form av färg (förutom brun då...)

Tipsa på!

ha en alldeles förträfflig kanon dag!

mvh

Kommentar

• Decimus
                            Användare
                            • June 2006
                            • 961

Alltså mkt färg, men inte så vanlige firrar e ju skoj, så M.estrahe är uteslutet.. =)

Kommentar

• Decimus
                              Användare
                              • June 2006
                              • 961

R."Chilingali"
                              "White lips"

Det är dom som jag är 100 på i nu läget iaf... har spanat lääänge i artregistret nu...

några som funkar bra ihop då? eller ser bra ut tillsammans iaf, ideer?

Kommentar

• Decimus
                                Användare
                                • June 2006
                                • 961

"skriver lite bara föratt man ska synas högt upp i listan..."

Kommentar

Arbetssätt...