Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • January 2008
    • 809

Lägg en bit frigolit/liggunderlag på botten som du lägger stenen på... silikona gärna fast friigoliten eftersom den har grym flytkraft. Själv har jag en massa lavasten i mitt akvarie som ligger på en frigolitplatta som inte är fastsilikonat... men man får akta sig att flytta bort för många stenar eftersom plattan då flyter upp till ytan (vilket har hänt en gång).

För att slippa få massa vita "bollar" av frigolit använder jag golvfrigolit som har högre densitet.
    - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• HåE
      Användare
      • September 2007
      • 1525

En fluval fx5 har jag själv funderat på. Ska nämligen snart starta upp ett nytt 400 liters kar. Fx5:an har fått delad kritik när man läser på akvarie forum. Tydligen lever den om en del bl.a. pga att den drar in tjuvluft. Nu är den här tråden några år gammal så detta problem kanske är löst.

Hallå! Strax kommer ett 720l kar in i vardagsrummet efter ett par års uppehåll från akvariehobbyn. Tidigare har jag bara haft småburkar så jag har praktiskt taget ingen egen erfarenhet av ytterfilter och skulle därför tacksamt ta emot lite tipps och synpunkter så jag köper rätt. Akvariet är alltså på 720l och kommer att
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• HåE
        Användare
        • September 2007
        • 1525

Om du inte vill använda liggunderlag eller frigolit i botten på karet, så säljer byggvaruhusen plexiglas i olika tjocklekar.

Kommentar

• endymion

Slipa de vassa stenkanterna mot varandra annars.

Kommentar

• Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

Ursprungligen postat av HåE
            En fluval fx5 har jag själv funderat på. Ska nämligen snart starta upp ett nytt 400 liters kar. Fx5:an har fått delad kritik när man läser på akvarie forum. Tydligen lever den om en del bl.a. pga att den drar in tjuvluft. Nu är den här tråden några år gammal så detta problem kanske är löst.

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=54394
            starta gärna en tråd om det isf, iaf jag kommer läsa den !

Kommentar

• Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

Om du inte vill använda liggunderlag eller frigolit i botten på karet, så säljer byggvaruhusen plexiglas i olika tjocklekar.
              jaha ok,det kanske funkar.. men det bildas ingendålig gas i utrymmet mellan glase och plexiglaset då?

Kommentar

• Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

Ursprungligen postat av endymion
                Slipa de vassa stenkanterna mot varandra annars.
                hur menar du ?

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Decimus
                  hur menar du ?
                  Ta en sten med en vass kant i ena handen och en med en vass kant i andra handen och dra dessa mot varandra och slipa dem mot varandra. Så kommer det vassa att slipas ner.

Kommentar

• Decimus
                    Användare
                    • June 2006
                    • 961

Ursprungligen postat av endymion
                    Ta en sten med en vass kant i ena handen och en med en vass kant i andra handen och dra dessa mot varandra och slipa dem mot varandra. Så kommer det vassa att slipas ner.
                    tack, funkar bättre med pedagogik =)

Kommentar

• HåE
                      Användare
                      • September 2007
                      • 1525

Ursprungligen postat av Decimus
                      starta gärna en tråd om det isf, iaf jag kommer läsa den !
                      Det blir nog en tråd så småningom. Karet har levererats till zoobutiken så det är bara hämtningen som ska ordnas. Jag beställde detta kar i juni och dom två första var trasiga vid leverans. Jag ska fundera lite på inredning och teknik sedan är det bara att köra igång.

Kommentar

• Decimus
                        Användare
                        • June 2006
                        • 961

Det blir nog en tråd så småningom. Karet har levererats till zoobutiken så det är bara hämtningen som ska ordnas. Jag beställde detta kar i juni och dom två första var trasiga vid leverans. Jag ska fundera lite på inredning och teknik sedan är det bara att köra igång.
                        ah så spännande! lycka till!

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Plexi på botten vilket kanontips. Den har ja inte hört tidigare. borde vara enkelt att få en skiva tillskuren o sen bara på me sanden och fylla på vatten. Ja det borde funka.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• doohan
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1607

vad

var det för akvarier som kom trasiga? Transsportskador eller?

Kommentar

• HåE
                              Användare
                              • September 2007
                              • 1525

Ja, dom gick sönder i transporten. Den första var i molekyler. Det är konstigt att dom inte paketerar karen bättre. Akvariet stog på en pall och sedan var det två varv med tunn plastfilm runt. Det var allt. Ingenting för att staga upp rutorna. Varje gupp på vägen måste vara kritisk med sådan paketering.

Kommentar

• Decimus
                                Användare
                                • June 2006
                                • 961

håe, å jävla surt att dom gick sönder för dig.. du fick ersättning hoppas jag?

Jo, pratades om plexiglas, nån som har en ide om vart man kan få tag på en sådan ?

Kommentar

Arbetssätt...