Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!
Kollaps
X
-
-
Det kostar 295 kr året och då får du 4 nummer av ciklidbladet på köpet, då kan du också läsa en artikel, om hur jag byggde upp min energisnåla odling i nästa nummer, skoj att du är tillbaka med intresse för fiskarna igen.JanneSenast redigerad av malawijanne; 04 October 2009, 13:19.Kommentar
-
Kommentar
-
Nej,Martin det räcker att vara med NCS.
Det kostar 295 kr året och då får du 4 nummer av ciklidbladet på köpet, då kan du också läsa en artikel, om hur jag byggde upp min energisnåla odling i nästa nummer, skoj att du är tillbaka med intresse för fiskarna igen.JanneKommentar
-
Du kan ju alltid lägga upp bilderna på exempelvis http://www.imageshack.us/ eller någon liknande sida och länka till bilderna härifrån.Kommentar
-
Håe angående Fluvals ytterfilter. Jag gillar deras slangar då dom inte är så bångstyriga att hantera Har ett 404 och det har blivit lite ljudligare, Antagligen luft eller impellern som börjar bli sliten. Annars är det kraftfullare än t, ex mitt TetraTec EX 1200. Det skiljer bara 100L i pumpmängd men det är stor skillnad på flödet.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
Jag
Du får se upp med ditt Tetratec ex 1200. Hela ex serien har stora läkage problem. Dom läcker i slangadapterenheten. Ex serien är egentligen ett amerikanskt filter med namnet marineland, och man vet ju hur pass bra amerikansk byggkvalitet är. Jag har själv ett ex 1200 som jag tänker limma fast slangadapterenheten på vid nästa filter rengöring. Jag la på ett kraftigt lager med vaseline mellan slangadapterenheten och motorhuvudet vid förra tillfället.
http://www.marinelandc-series.com/Kommentar
-
nån som vet var man kan få tag på bohusgranit eller natursten? tror de skulle bli kanon i mitt akvarium .. =9Kommentar
-
Jag förmodar att det är den röda varianten du är ute efter. Röd granit kan man hitta lite varstans ute i naturen. Finns det inget lokalt stenbrott? En sökning på google gav detta.
Kungälvs Stenhuggeri AB
Adress: Teknikergatan 3
442 90 KUNGÄLV
Tel: 0303-102 09När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
-
bra tips ska åka te dem å kolla faktiskt!Kommentar
-
tack för länken!Kommentar
-
Idag har jag handlat, sand det blev vi kalkkross, och en Fluval fx5 ( tankar om det valet får ni gärna dela med er, tips inför uppstart vad amn ska ha i mitten av filtret osv osv..)
sen så gick jag faktiskt till sten huggeriet, och där så hittade jag ngt fantastiskt, röd bohusgranit, som är vad ska jag säga, i flisor fast större bitar.upp till iaf 1-2kilo. dom ska jag lägga på ngt fräckt sätt tänkte jag.
En sak om bara, kanterna är relativt vassa, är det ngt som inte är bra så att säga när det kommer till fisken, skador ect osv osv?
så ikv så ska jag skällja 50 kilo kalk grus å starta upp det. tankar om det?
ska bli riktigt kul även om det har varit en del bumpar i vägen idag..
jag återkommer var så säkra.
=)Kommentar
-
Vassa kanter på bottenglaset är inge bra. Ett liggunderlag kan minska många risker. Dock kan det bli framgrävt och uppgrävt. En annan variant kan vara att bredspackla botten med ett lager akvariesilicon. En tredje variant är att limma 1cm höga plättar direkt på stenarna, sen är det till att stapla stenen noga och ha stenplättestenarna underst mot glaset.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Vassa kanter på bottenglaset är inge bra. Ett liggunderlag kan minska många risker. Dock kan det bli framgrävt och uppgrävt. En annan variant kan vara att bredspackla botten med ett lager akvariesilicon. En tredje variant är att limma 1cm höga plättar direkt på stenarna, sen är det till att stapla stenen noga och ha stenplättestenarna underst mot glaset.
aj fean, bredspackla hela akvariumet.... de e jag inte såå sugen på ( eller vet hur man gör...)
såjaha, då får man ut å leta sten igen då.. men fean va läckert det hade varit...Kommentar
Kommentar