Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

När det gäller dina firrar så är dosen 0,5dl/100 liter bytt vatten ingen som helst fara. Det kan vara lite lurigt dock att börja dosera utan att göra ett stort vattenbyte innan. Om du har ett lågt ph och amonium i vattnet så kan det vid ph höjning övergå till amoniak o det vill man inte för att det är skadligt även i små doser.
    Därför är det alltid att rekomndera ett 50 %igt vattenbyte innan några som helst phhöjande preparat börjar doseras. Men när du väl har fått i typ bikarbonat (o den har löst sig första gången) så är risken minimal att någe sånt ska inträffa.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Ahh ja så nu att du han före HåE

Men det blir så ibland att det blir lite upprepning

Kommentar

• Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

Okej, då förstår jag, kanon tack så mkt!

Jo, jag är ju ute efter att ta dö på allt vad alger heter, iaf svävalger, tror ni en sådan här skulle va bra? http://www.pwss.se/home.php?cat=853

samt, letade men hittade inte, är det en separat anordning eller måste man koppla den till ett ytterfilter?

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Den måste man koppla till en pump eller ytterfilter.
          Var noga dock me att inte sätta på en för stor pump, det är mycket bättre att sätta på en mindre. För att lyset ska få så lång tid som på sig att bryta ner böset.

Kommentar

• Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

Ursprungligen postat av LN
            Den måste man koppla till en pump eller ytterfilter.
            Var noga dock me att inte sätta på en för stor pump, det är mycket bättre att sätta på en mindre. För att lyset ska få så lång tid som på sig att bryta ner böset.

ah,jag har ju en pump som e i akvariet, skulle det kanske gå att koppla den till den då? mjo alltså den enda pump som finns nu e ju som sagt den som är i innerfiltret(standard juwel innefilter till höger i akvariumet..) och den pumpen är på 1000 liter i timmen. Det räcker inte va. vad skulle ni ha för ytterligar filter?

Kommentar

• HåE
              Användare
              • September 2007
              • 1525

Jag skulle nog ha ett totalt filterflöde på 2000-3000 liter/h i ditt kar.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

Ursprungligen postat av HåE
                Jag skulle nog ha ett totalt filterflöde på 2000-3000 liter/h i ditt kar.
                Ok, några tankar om vilket filtrer eller hur jag ska upp nå det?

Kommentar

• HåE
                  Användare
                  • September 2007
                  • 1525

Om du tänker köra med det du redan har, så kan du kompletera med t.ex. ett fluval 405. Det vill säga om det är ett ytterfilter du hade tänkt dig. 405 har ett flöde på 1300 l/h, och tillhör väl en av dom driftsäkraste och mest prisvärdiga ytterfiltren.
                  Senast redigerad av HåE; 03 October 2009, 23:28.
                  När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• doohan
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1607

Håller med

Håe angående Fluvals ytterfilter. Jag gillar deras slangar då dom inte är så bångstyriga att hantera Har ett 404 och det har blivit lite ljudligare, Antagligen luft eller impellern som börjar bli sliten. Annars är det kraftfullare än t, ex mitt TetraTec EX 1200. Det skiljer bara 100L i pumpmängd men det är stor skillnad på flödet.

Kommentar

• Decimus
                      Användare
                      • June 2006
                      • 961

Jaha ok, har kikat lite på fluval fx5, är den svår att få igång?, jag köpte ett beg ehem en gång men jag gav upp, fattade alldrig hur man skulle göra...( =teknik var ngt som missades när det gällde mig lol)

det har ju ett flöde på 3500l/h ( om jag inte minnsfel..) och nån som vet om det ingår filtermedia i det så det bara e att kicka i gång?

idag så blir det inhandlande av sand, håvar osv. Får nog bli råda... Hur mkt hade ni haft i ett 450?

Dock så ser jag att det sitter kvar en del alger, vad är messt effektivt för att ta bort dem på vettigt sätt?

Hittade även efter frakten,som gjordes på öppet flak när det regnade, att jag har sniglar i akvariumet (beg från förra användaren antar jag..) Hur får man bort den skiten så jag slipper ha en botten maid of snails liksom...(dom förökar ju sig nått så inihelvete ju.

Jo, har glömt hur man startar ett akvarium, man fyller på med vatten och så väntar man in2 veckor ,? ska man ha igång pumpen? och efter två veckor så fyller man med fisk typ några stycken i månaden, ngt sådant?

va det jag komemr på nu, har ni mer ideer och tankar och tips så tages dom emot med varma händer, som vanligt.

mvh

Kommentar

• patdah
                        Användare
                        • December 2008
                        • 64

1. Hitta ett lämpligt utrymme att placera karet på. Tänk på alla omständigheter så som solljus, drag, eluttag i närheten, klarar golvet vikten och så vidare.

2. Sätt upp karet så det står i våg och inte lutar åt något håll.

3. Fundera på hur du vill att den så kallade "hardscapen" ska se ut... placera ut filter med slangar och rör, doppvärmare och sen placerar du ut stenar, rötter, grus och alla andra saker som du vill ha i karet... ha inte bråttom... surfa på sidor som http://showcase.aquatic-gardeners.or...tegory=0&vol=3 och fantisera lite...

Hur du sen startar upp akvariet finns det väl tusentals olika förslag på...

Kommentar

• Decimus
                          Användare
                          • June 2006
                          • 961

Ursprungligen postat av patdah
                          1. Hitta ett lämpligt utrymme att placera karet på. Tänk på alla omständigheter så som solljus, drag, eluttag i närheten, klarar golvet vikten och så vidare.

2. Sätt upp karet så det står i våg och inte lutar åt något håll.

3. Fundera på hur du vill att den så kallade "hardscapen" ska se ut... placera ut filter med slangar och rör, doppvärmare och sen placerar du ut stenar, rötter, grus och alla andra saker som du vill ha i karet... ha inte bråttom... surfa på sidor som http://showcase.aquatic-gardeners.or...tegory=0&vol=3 och fantisera lite...

Hur du sen startar upp akvariet finns det väl tusentals olika förslag på...
                          1,check!
                          2 check!
                          3 dopvärmaren försvinner in i filtret i akvariumet (juwelstandard) och det filtret har slimline på sig så det "syns" inte.. sen är det ju hur får man ett snygt akvarium, jag är inte på den akvaristiska nivån kunskapsmässigt för att få till sånna kanon kar som du länkade till... (även om jag hade gärna velat vara det..) ochövrigt så tänkte jag bara ha ett ytterfilter och utböås och dylikt till det hamnar även de vid inner filtrer så man har det på samma ställe så det inte stör vyn så mkt iaf..
                          Jag är redo att komma ifrån "ett röse på vänste och ett på höger och en växt i mitten" stadiet och vill ha ngt som funkar bra för malawi sam är estetiskt bra.

Vad för sten ska man välja eller övrig inredning förutom sand?,( blir nog råda endå "lättast" så samt att jag inte vet ngt annat ...)
                          Växter? dem har jag hittils inte kommigt överrens med, inga har typ överlevt nånsin..så jag vet inte där..

Jo det finns ju en del, kan du dra något exempel?

Kommentar

• patdah
                            Användare
                            • December 2008
                            • 64

Det går ju att bygga snyggt även utan växter om man nu vill efterlikna malawi eller liknande miljöer... ju fler bilder och idéer man får från andra akvarister ju bättre tror jag att man kan få det rent designmässigt...

Om du kikar igenom alla bilderna från 2000 och fram till 2008 hos AGA så kommer du nog finna ett och annat guldkorn...

Här är ett exempel på i mina ögon en ganska steril miljö men som ändå tilltalar mig lite...

View all 23+ years of entries to the AGA International Aquascaping Contest, and get the latest info on this year's contest.

Här har du ju en tråd om uppstart av akvarier... http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=47419
                            Senast redigerad av patdah; 04 October 2009, 11:06.

Kommentar

• Decimus
                              Användare
                              • June 2006
                              • 961

tack så mkt för din hjälp, uppskattas ngt enormt! bara så du vet

Kommentar

• patdah
                                Användare
                                • December 2008
                                • 64

Om du har möjlighet att fotografera och lägga ut bilder på Internet så kan du säkert få många designförslag... det är ju lite enklare att ge förslag ifall man vet vad du har för typ av stenar och annan "hårdvara" att arbeta med.

Kommentar

Arbetssätt...