Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!
Kollaps
X
-
-
Denna tråd ger lite ljus:
Som överskriften säger. Att tex Fryeri och Ahli blandas som artbeskrivning för fryeri i butiker är nog ganska många vana vid även om det är två helt olika arter. Frågan är då finns det inblandade ahli stammar i fryeri stammen eller är fryerin helt enkel felaktigt namngiven? Då jag suttit å grubblat lite varför folk slängerKommentar
-
-
Gröna prickar kan bekämpas med fosfortillsats (prickarna konkureras ut av andra alger som algätarna kan äta upp) akta dig bara för att dosera för mycket fosfor då det kan leda till Cyano. Annars är prick och tofsalger inget dåligt, det får alla.
Köper du en T5-ramp så kom ihåg att köpa måsvingereflektorer till, annars kan du lika gärna köra med t8.Kommentar
-
Toffsalger blir det vid ojämn koldioxidnivå orsakad av vattenbyten (kranvattnet är mättat med koldioxid)
Gröna prickar kan bekämpas med fosfortillsats (prickarna konkureras ut av andra alger som algätarna kan äta upp) akta dig bara för att dosera för mycket fosfor då det kan leda till Cyano. Annars är prick och tofsalger inget dåligt, det får alla.
Köper du en T5-ramp så kom ihåg att köpa måsvingereflektorer till, annars kan du lika gärna köra med t8.
Din sista mening där får mig osökt in på mitt nästa undrande, vad är måsvingereflektorer?
Och, det är ju ett 400 juwel, så de lysrören där i, kan jag byta dem mot eller bör jag byta dem mot t5 lysrör eller t8lysrör? funkar det med den ljusrampen, vad är skillnaden mellan t5 och t8. och hur monterar man reflektorer, finns det flera sorter? vilka kan man då ha till en juwelljusramp?
=)Kommentar
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Toffsalger blir det vid ojämn koldioxidnivå orsakad av vattenbyten (kranvattnet är mättat med koldioxid)
Köper du en T5-ramp så kom ihåg att köpa måsvingereflektorer till, annars kan du lika gärna köra med t8.
mvhSenast redigerad av Decimus; 28 September 2009, 23:13.Kommentar
-
-
Yes! Idag landar det, ett 450 vision med Slimline OCH t5 ramp! är jävligt nöj, akvariet är bara runt halvåret så det är i princip splitter nytt!
Nu ska man ju bara fundera ut hur man vill ha det i.. =) sand å stenar å hele grejen..
samt fishes.. =) Har varit i nol och det blir iaff den "chingali" som det tipsades om.. fean va läcker den var! och sen så ska det byggas runt den med mindre sorter och sorter levandes i olika nivåer och olika beteenden. =) satan man blir inspirerad!
Ni får gärna komma med ideer nu när ni iaf vet en sort som ska vara i det =)
ha en trevlig helg!Kommentar
-
vet ju att malawi ska ha mkt kalksten i för att få rätt vatten till dem. skulle det gå att blanda ihop t 3 påsar råda med en påse vit malawigrus just för att få kalken, eller skulle det se fördjävligt ut samt kunna ge upphov till ansamling av gasbubblor i gruset som e farliga för fisken?
vad tror ni omet, vad skulle se bra ut, slimlinenen är rödbrun till färgen..Kommentar
-
Nä ja hade inte blandat rådan me vit grus.
Kör me kalkkross i en nylonstrumpa i ett av dina fliter istället. Eller ännu enklare dosera 0,5 dl bikarbonat/100 liter vatten. Då får du ett stabilt vatten som lämpar sig ypperligt till Malawi och du riskerar inga ph dippar.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
gott med bra tips! kanon, finn ju faktiskt ett utrymme där man kan stoppa ner lite kalk i nylon.. skall genast anamma det tipse, det där med bikarbonat, går det att göra fel med det eller? tex om man skeppar i 0,5 dl i obyttvatten, det händer inget då?Kommentar
-
Om du häller i bikarbonat utan delvattenbyte så kan ammoniumet i karet omvandlas till ammoniak.När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
Kommentar