Finns det några malawi sorter som är mer åt rov-malawi som skulle trivas i ett 400?
Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!
Kollaps
X
-
-
Övriga släkten i haplochromisgruppen förutom fryeri du kan titta på är Protomelas, Otopharynx vissa Copadichromis (där många iofs kräver simutrymme då de lever på öppet vatten ibland).
Beror på om du vill ha fler arter i karet. När jag hade 7+7 fryeri hade jag bara den arten. Protomelas funkar också i grupp med fler hanar.
PabloKommentar
-
Vet inte om det endast är Malawi som duger, men jag kan ju tipsa om en kul tangis. ctenochromis Horei, rovfiskbeteendet finns där med.
Kommentar
-
Vet inte om det endast är Malawi som duger, men jag kan ju tipsa om en kul tangis. ctenochromis Horei, rovfiskbeteendet finns där med.
http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1058
Jo den har jag allt hört talas om, men det jag hört är ju att den ilskne rackaren kräver ordentligt större än 400 liter. stämmer det?Kommentar
-
När det gäller rena rovmalawi tänker man ofta på släkten som Nimbochromis, Dimidiochromis, Buccohromis vilka i mitt tycke kräver 2 meterskar.
Övriga släkten i haplochromisgruppen förutom fryeri du kan titta på är Protomelas, Otopharynx vissa Copadichromis (där många iofs kräver simutrymme då de lever på öppet vatten ibland).
Beror på om du vill ha fler arter i karet. När jag hade 7+7 fryeri hade jag bara den arten. Protomelas funkar också i grupp med fler hanar.
Pablo
Att ha bara en art känns för mig lite litet, ( inget ont om ditt val då naturligtvis) och jag skulle iaf vilja ha 4-5 arter sammanlagt iaf.Kommentar
-
jo, vill bara chipa in att det uppskattas mkt att det finns folk som komemr med tips! jätte tack!Kommentar
-
Har aldrig själv haft en, fast drömmen lever. Är lite inne på andra fiskar från Tanganyika. Artregistret tyckte ju att 400L räcker. Ad Konings tycker att det räcker med 250L. En hane med ett litet harem skulle nog vara värt att pröva.Kommentar
-
Jag har varit Hos Kent i Nol, och sett denna, så otroligt granner..! Men han har den i ett 720 och säger att den är en ordentlig buse som kräver utrymmet och tåliga med invånare... Så jag vetitne om man vågar ha den i ett litet skete 400.. även om det står 400 i artregistret..Kommentar
-
dimidochromis,campochromis vore ju förståss kanon fräckt att ha i, dock så blir ju de förstora så det går ju inte, men modell mindre variant hade ju vart ballast e klart.Kommentar
-
De mindre rovfiskar som borde funka i karet som jag kommer på är Rhamphochromis sp. "chilingali" och Ahli. Tror att båda dessa finns inne i Nol.Kommentar
-
Ahli, känner igen det där men kan inte placera riktigt, har du ngn länk?
*googlade lite, och är inte ahli och fryeri samma fisk?
edit2- kollade i artregistret och där finns det en ahli och en fryeri, men på båda så står det i namnet att de har kallats hapl.ahli. Vad stämmer, är det 2 olika arter? Ahlin skall vara 20 cm och fryerin 16 cm tror jag det stod.
skall genast kolla in i artregistret efter rhamphocromis arten =) tack!Senast redigerad av Decimus; 28 September 2009, 01:40.Kommentar
-
Den fisken som kallas Ahli är i själva verket Scienochromis fryeri, tror att det namnet hänger ihop med någon gammal felidentifiering och sedan har det hängt kvar.Kommentar
-
Okej, då kan man ju greja lite i artregistret och bara ha en art där då? ( för det är du som har kolla på det va?)Kommentar
Kommentar